معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: به ازای هر کرسی مجلس در استان ۱۲۰ متقاضی پیش‌ ثبت‌نام انجام دادند و جوانان در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی استقبال چشمگیری داشته‌اند.

سید محمدرضا طالبی  اظهار داشت: ۴۷۸ متقاضی داوطلبی در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از چهار حوزه انتخابیه این استان پیش ثبت‌نام انجام دادند و از مجموع داوطلبان ۴۲۶ نفر مرد و مابقی خانم هستند.

رئیس ستاد انتخابات خراسان جنوبی عنوان کرد: حوزه انتخابیه “بیرجند، درمیان و خوسف” با ۱۹۴ نفر بیشترین داوطلب را دارد، همچنین در سه حوزه انتخابیه دیگر استان شامل “فردوس، طبس، سرایان و بشرویه” ۱۴۱ نفر، “قاینات و زیرکوه” ۹۲ نفر و “نهبندان و سربیشه” ۵۱ نفر پیش ثبت‌نام کردند.

طالبی بیان کرد: تاکنون از ۶ دستگاه اجرایی شامل (فراجا، دادستانی، ثبت احوال، وزارت امورخارجه، سازمان امور اداری – استخدامی و وزارت علوم) کار صحت سنجی مدارک متقاضیان انتخابات مجلس دوازدهم انجام شده است.

وی بیان کرد: براساس تقویم فرایند اجرایی انتخابات از روز یکشنبه ۲۶ شهریورماه برای ۴۷۸ متقاضی از استان خراسان جنوبی برای انتخابات مجلس دوازدهم که در پنجره واحد وزارت کشور ثبت مدارک داشته‌اند، پیامک ارسال خواهد شد که بعد از ارسال پیامک، این متقاضیان با مراجعه به نشانی keshvar.moi.ir می توانند صحت مدارکی که در مرحله پیش ثبت نام بارگذاری کرده‌اند را مشاهده و پیگیری کنند.

طالبی خاطرنشان کرد: ۲رنگ قرمز و سبز برای هر گزینه ذیل این ۶ دستگاه در مرحله ورود متقاضیان به سامانه پنجره واحد وزارت کشور مشخص شده که اگر رنگ قرمز ذیل هر گزینه روشن باشد نشان می‌دهد مدرک بارگذاری شده در مرحله پیش ثبت‌نام ناقص است.

وی گفت: اگر تمامی گزینه‌های مدارک بارگذاری شده در این پنجره سبز باشد به متقاضی کد رهگیری داده می‌شود که بر مبنای این کد در روز ۲۷ مهرماه ( روز شروع فرایند قطعی ثبت نام) فرد می‌تواند نام نویسی قطعی برای داوطلبی انتخابات مجلس دوازدهم داشته باشد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی افزود: از ۲۶ شهریورماه تا روز دوم مهرماه متقاضیان انتخابات مجلس می‌توانند نسبت به ثبت اعتراض به هر کدام از دستگاه‌ها که برایشان نقص مدارک لحاظ کرده‌اند، اقدام کنند و دستگاه‌های متولی باید تا روز ۲۶ مهرماه یعنی یک روز قبل از فرایند ثبت نام قطعی انتخابات پاسخ اعتراضات متقاضیان نسبت به نقص مدارک را اعلام کنند.

طالبی با ذکر این نکته که رد صحت سنجی مدارک به معنای احراز صلاحیت یا عدم احراز صلاحیت داوطلبی نیست، گفت: در واقع فرایند احراز صلاحیت‌ها بعد از شکل گیری هیات‌های اجرایی انجام می‌شود و مربوط به فرایند صحت سنجی مدارک نمی‌شود.

 

وی با بیان اینکه ثبت‌نام قطعی متقاضیان نیز در این دوره به طور قطع برخلاف دوره‌های گذشته به صورت الکترونیکی است، بیان کرد: تشکیل هیات‌های اجرایی انتخابات هم از هفتم تا ۱۳ مهرماه خواهد بود.

طالبی با اشاره به تشکیل هیات اجرایی بررسی تبلیغات در راستای عدالت انتخاباتی هم گفت: تمام شیوه های تبلیغاتی در این هیات اجرایی رصد خواهد شد و از طرفی هم به واسطه این هیات فضاهایی در راستای عدالت انتخاباتی در اختیار داوطلبان قرار خواهد گرفت.

وی عنوان کرد: از چهارم آبان ماه تا ۱۸ آبان بررسی صلاحیت دواطلبان را در هیات‌های اجرایی خواهیم داشت و نتایج این صلاحیت‌ها تا ۲۴ آبان ماه به دواطلبان اعلام خواهد شد، پس از آن بررسی صلاحیت دواطلبان در هیات‌های نظارت از ۲۵ آبان ماه به مدت ۵۰ روز رقم خواهد خورد.

رئیس ستاد انتخابات خراسان جنوبی با اشاره به اینکه حداقل در ۳۰ درصد شعب اخذ رای، انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد، بیان کرد: شعب اخذ رای براساس متوسط جمعیتی و آیین نامه ارسالی در موعد مقرر تشکیل خواهد شد.

طالبی با ذکر این نکته که ستاد انتخابات این استان آمادگی کامل را برای برگزاری یک انتخابات سالم، امن، پرشور و نشاط دارد، بیان کرد: امنیت، سلامت، مشارکت و رقابت سالم چهار مولفه اصلی امسال است.

وی با بیان اینکه انتخابات مهمترین مولفه اقتدار ملی مردم ایران در عرصه بین المللی است، خاطرنشان کرد: دشمنان تلاش می‌کنند فرصت‌های انتخابات را به یک تهدید علیه وحدت ملی و اقتدار ملی کشور و نظام تبدیل کنند که با مشارکت مردم تمامی این توطئه‌های دشمنان در رابطه با انتخابات، نقش بر آب خواهد شد و این انتخابات به عرصه یاس و ناامیدی دشمنان تبدیل می‌شود.

طالبی در ادامه امیدآفرینی را از مولفه‌های مهم افزایش مشارکت مردم در انتخابات دانست و بیان کرد: طرح‌های زیرساختی بسیار خوبی به همت دولت سیزدهم در خراسان جنوبی در دست اجراست که این اقدامات نقش موثری در حضور پررنگ مردم همیشه در صحنه خراسان جنوبی در پای صندوق‌های رای خواهد داشت.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی همزمان با انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری ۱۱ اسفندماه امسال در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور