#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: بارندگی‌ ۲۴ ساعت گذشته در خراسان جنوبی به جز آبگرفتگی معابر و چند منزل مسکونی خسارت زیربنایی و جانی نداشته است.

سید ابوالحسن میرجلیلی ا افزود: به رغم بارندگی‌های قابل توجه که در شهرستان نهبندان حدود ۶۰ میلیمتر گزارش شد، محورهای مواصلاتی استان به جز چند محور روستایی مسدود نشد و راهداران برای رفع مشکل در محورهای روستایی در تلاش هستند.

وی اظهار داشت: در پی چند مورد آبگرفتگی منزل در شهرستان نهبندان بلافاصله تیم‌های امدادی وارد عمل شدند و نسبت به خروج آب از منازل و جلوگیری از خسارت اقدام کردند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بارندگی همچنان ادامه دارد گفت: با توجه به سیراب شدن زمین و نفوذ ناپذیری آب به زمین امکان وقوع روان‌آب و سیلاب وجود دارد لذا از مردم خواهشمندیم توصیه‌ها و اخطاریه‌های هواشناسی را جدی بگیرند.

وی بیان کرد: گروه‌های برآورد خسارت به ویژه در بخش کشاورزی نیز از صبح امروز در استان فعال شده‌اند.

میرجلیلی افزود: موج بارشی جدید که از دیروز در خراسان جنوبی فعال شد تا پایان وقت امروز فعال خواهد بود بنابراین مردم از سفرهای غیرضروری، قرارگیری در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها همچنین چرام دام خودداری کنند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی هم از امدادرسانی به ۴۰ خانوار حادثه‌دیده در این مدت خبر داد و افزود: ۲۰۰ نفر از خدمات امدادی بهره‌مند شدند.

محمدرضا رضایی افزود: بیشتر امدادرسانی‌ها در حوزه آبگرفتگی منازل بوده و یک حادثه‌دیده به علت خطر تخریب منزل مسکونی چادر امدادی تحویل گرفت.

وی گفت: امدادرسانی‌ها از ساعت ۲۳ روز گذشته آغاز شد و هنوز ادامه دارد و از آنجا که بارندگی امروز ماهیت رگباری خواهد داشت به غیر از ۳۹ تیم آماده‌باش، ۲۲ تیم پشتیبان هم در نظر گرفته شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی نیز گفت: بر اثر بارندگی شدید و آبگرفتگی سطح معابر، کلاس‌های حضوری تمامی مدارس شهرستان نهبندان صبح امروز (دوشنبه) تعطیل است و آموزش به‌صورت غیرحضوری خواهد بود.

محمدعلی واقعی افزود: همچنین تمامی امتحانات داخلی این شهرستان به جز امتحانات نهایی و هماهنگ استانی لغو و به زمان دیگری موکول می‌شود.

فعالیت سامانه بارشی جدید از اواخر وقت دیروز (یکشنبه) در خراسان جنوبی آغاز و تاکنون بیشترین بارش‌ها در شهرستان نهبندان ثبت شده است.

این سامانه تا امروز فعال است و بارش‌های رگباری در این استان تشدید می‌شود که جاری شدن روان‌آب و سیلاب در نیمه شرقی و جنوبی همچنین ایجاد خسارت به تاسیسات زیربنایی، قنوات، ابنیه و راه قابل پیش‌بینی است.

سامانه بارشی قبلی از پنجشنبه هفته گذشته در خراسان جنوبی فعال شد و تا روز جمعه بارندگی در اغلب نقاط استان قابل توجه و در پنج شهرستان از شدت بیشتری برخوردار بود که در برخی نقاط به ۳۰ میلیمتر هم رسید.

اداره کل هواشناسی و مدیریت بحران خراسان جنوبی برای فعالیت سامانه بارشی جدید هشدار سطح قرمز (اقدام همه‌جانبه) صادر کردند که وزش شدید باد لحظه‌ای، رگبار شدید باران گاهی رعد و برق در مناطق کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال بارش برف و تشکیل مه از پیامدهای این وضعیت جوی است.

همچنین ۱۰۲ تیم امدادی و عملیاتی در استان خراسان جنوبی آماده‌باش هستند.