فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: از هفته نیروی انتظامی سال گذشته تاکنون بیش از ۷۱ تن انواع مواد مخدر در این استان کشف شده و دستگیری قاچاقچیان پنج درصد نیز افزایش یافته است.

سرهنگ ناصر فرشید روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته نیروی انتظامی (۱۳ تا ۲۰ مهر) اظهار داشت: پلیس در کنار اجرای ماموریت‌های خود، اقدامات پیشگیرانه را هم در دستور کار قرار دارد که یکی از آنها در جهت آگاه‌سازی مردم است.

وی افزود: تامین امنیت فقط وظیفه یک دستگاه نیست بلکه همه سازمان‌ها و حتی مردم هم در حفظ و تولید امنیت دخیل هستند.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی اظهار داشت: اطلاع‌رسانی باعث هوشیاری مردم شده و تلاش رسانه‌ها در این زمینه قابل تقدیر است.

وی با اشاره به آمار تصادفات  استان در یک سال گذشته ( هفته ناجا سال گذشته تاکنون) ادامه داد: علی‌رغم کاهش ۱۷ درصدی تصادفات بیش از ۱۲ هزار تصادفات را ثبت کرده‌ایم.

سرهنگ فرشید افزود: در بحث مجروحان تصادفات هم علیرغم کاهش ۲۱ درصدی اما چهار هزار و ۸۰۰ نفر بر اثر تصادف در استان از مهر سال گذشته تاکنون مجروح شدند.

وی گفت: علیرغم کاهش ۱۶ درصدی آمار متوفیان تصادفات در یک سال اخیر ولی بیش از ۲۴۰ نفر در سوانح رانندگی فوت کرده‌اند.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بیشترین فوتی‌های تصادفات یک سال اخیر در محورهای مواصلاتی استان بوده است گفت: خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور است و با همه محدودیت‌های موجود ۷۸ درصد فوتی‌ها در جاده‌ها شکل گرفته که عمده علت آن به دلیل خستگی و خواب آلودگی است.

وی با تاکید بر لزوم مدیریت زمان سفر توسط رانندگان، استراحت کافی و رعایت سرعت مطمئنه را در کاهش تصادفات موثر دانست.

سرهنگ فرشید با اشاره به آمار سرقت در یک سال گذشته عنوان کرد: افزایش ۱۵ درصدی سرقت‌ها از سال گذشته را شاهد بودیم ولی با تلاش نیروهای انتظامی بیش از ۷۱ درصد سرقت‌ها کشف شده است.

وی با اشاره به اینکه ۲۷ درصد سرقت‌ها مربوط به اماکن خصوصی و دولتی است گفت:  ۲۸ درصد سرقت‌ها در یک سال اخیر محتویات ، قطعات و خودرو بوده است.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی ادامه داد: ۹ درصد سرقت‌ها از منزل بوده لذا تاکید می‌شود که شهروندان به وسایل بازدارنده از جمله دوربین و قفل اهتمام داشته و اموال با ارزش خود را همچون طلا، سکه، ارز و دلار در منزل نگهداری نکنند.

وی با بیان اینکه چهار درصد سرقت‌ها مربوط به موتورسیکلت بوده است اظهار داشت: بیشترین شهرستان‌هایی که سرقت در آن وقوع داشته بیرجند، طبس، قاینات، درمیان و فردوس است.

سرهنگ فرشید با اشاره به افزایش ۳۳ درصدی نزاع در استان نیز گفت: این نشانه پایین آمدن آستانه تحمل مردم است که امید می‌رود با کمک دستگاه‌های مسوول این قضیه نیز مدیریت شود.

وی عنوان کرد: با توجه به سال جهش تولید و حمایت از تولید و کالای ایرانی در بحث مبارزه با کالای قاچاق تلاش‌ها شبانه روزی شده و از سال گذشته تا ۲۰ مهر امسال بیش از ۲۲ میلیارد تومان کالای قاچاق را کشف کرده‌ایم.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی افزود: پلیس در کنار وظایف ذاتی که به عهده دارد با توجه به شیوع ویروس کرونا در مجموعه های مختلف دخیل  بوده است.

وی با بیان اینکه پلیس فتا با انتشار دهنده‌های اخبار کذب در فضای مجازی برخورد داشته است گفت: بیش از ۱۰ هزار بازدید توسط پلیس اماکن ، بیش از ۸۸۰ گشت مشترک  و بیش از ۳۰۰ مورد پلمب صنوف متخلف در مدت شیوع ویروس کرونا انجام شده است.

سرهنگ فرشید با اشاره به مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا در جامعه عنوان کرد: انتظار می‌‎رود که مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

وی با تاکید بر اینکه بیش از ۳۲۰ نفر افرادی که اقدام به نشر اکاذیب در رابطه با ویروس کرونا کرده‌اند دستگیر شده‌اند گفت: بیش از ۵ هزار ماسک بیش از ۷۱ هزار دستکش و بیش از ۶۱ هزار لیتر ماده ضد عفونی کننده نیز کشف شده است.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: بیش از ۹۰ نفر از نیروهای انتظامی در استان به ویروس کرونا مبتلا و یک نفر هم بر اثر این بیماری فوت کرده است.

وی عنوان کرد: مشاوره و مددکاری از دیگر اقدامات نیروی انتظامی است که در یک سال اخیر بیش از ۱۳ هزار نفر به مراکز مشاوره و مددکاری در کلانتری‌ها مراجعه کردند.

سرهنگ فرشید گفت: بیش از ۸۳ درصد پرونده‌های ارجاعی در مددکاری و مشاوره‌ها منجر به مصالحه و سازش شده و از اقدامات بسیار خوبی است که پلیس در دستور کار دارد.