وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: سال ۹۶ خراسان جنوبی در رده‌بندی استان‌های کشور از لحاظ میزان دسترسی به ارتباطات و فناوری اطلاعات رده ۳۱ بود و با مجموعه اقداماتی که در استان انجام شد، این جایگاه به ۲۴ رسیده است.

محمدجواد آذری جهرمی روز دوشنبه در آیین افتتاح پروژه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات استان خراسان جنوبی که در استانداری برگزار شد افزود: ۲ سال پیش سفر کوتاهی به استان خراسان جنوبی داشتیم که در آن مدت، شرایط و خدماتی که در زمینه زیرساخت‌های ارتباطی ارائه می‌شد متناسب با نیازهای مردم نبود در حالیکه ظرفیت نیروی جوان، باانگیزه و توانمند در استان بالاتر از سطح متوسط سایر استان‌های کشور بود.

وی اظهار داشت: سفر قبل به مردم استان قول دادیم وضعیت کیفیت ارتباطات را بهبود ببخشیم و حدود ۲ سال قبل ۳۷۰ هزار نفر در استان به اینترنت دسترسی داشتند که امروز به ۶۷۹ هزار نفر رسیده و در برابر جمعیت استان درصد بالا و قابل قبولی است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به پراکندگی استان خراسان جنوبی یادآور شد: در حال حاضر ۴۲ درصد جمعیت استان، ساکن روستا هستند لذا برای اینکه جمعیت زیرپوشش اینترنت ۲ برابر افزایش یابد، سرمایه‌گذاری‌ها متمرکز بر طرح نبوده است.

وی گفت: سال ۹۶ از مجموع روستاهای استان ۱۵۰ روستا به اینترنت متصل بود که امروز این آمار ۳.۵ برابر شده و رشد خوبی داشته است.

آذری جهرمی بیان کرد: برای اتصال روستاها به اینترنت با توجه به پراکندگی استان، ظرفیت زیرساختی مهمی به نام فیبرنوری لازم بود که در این خصوص بودجه خوبی اختصاص یافت.

وی افزود: رینگ شبکه فیبرنوری استان تکمیل شده است اما شاید اکنون پنج درصد ظرفیت فیبرنوری استان استفاده شده باشد که برای درازمدت در استان برنامه‌ریزی شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: از سال ۹۶ تاکنون ۲۹۰ میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی استان خراسان جنوبی هزینه شده است البته برخی شاخص‌های فناوری اطلاعات به استفاده از رایانه در منازل و برخی به سطح سواد لازم بر می‌گردد.

او با بیان اینکه محصولاتی از استان خراسان جنوبی در سطح کسب و کارهای نوپا توانسته به نام جهانی برسد اظهار داشت: در شهرستان قاینات گروهی با استفاده از ظرفیت خود توانستند چرخه صادرت زعفران را با استانداردهای مناسب طراحی و محصولی به نام کِشمون را تولید کنند که امروز توانسته خوب بدرخشد و اینگونه جوانان توانمند در استان کم نیستند.

آذری جهرمی گفت: بسیاری از خانواده‌های استان شاید توان لازم برای خرید رایانه در منزل را نداشته باشند که در این زمینه نیز باید سرمایه‌گذاری کنیم تا افراد توانمند شوند.

وی با تاکید بر اینکه به لحاظ زیرساختی جهش قابل ملاحظه‌ای در استان شاهد هستیم تصریح کرد: در مجموع اکنون وضعیت استان به سطح قابل قبولی رسیده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یادآور شد: پروژه‌هایی برای پوشش کامل مناطق روستایی، بهبود رینگ ارتباطی فیبرنوری و توسعه دسترسی‌های مناطق شهری دیده شده است.

وی گفت: امروز در شهرستان خوسف مرکز مخابراتی قدیمی به طور کامل خاموش شد و تکنولوژی جدید VDSL در دسترس قرار گرفت که می‌تواند سرعت اینترنت را تا چهار برابر میزان قبل ارائه دهد.

آذری جهرمی ضمن قدردانی از مجموعه مخابرات استان خراسان جنوبی افزود: انتظار داریم مخابرات استان جنب و جوش خود را بالا ببرد تا مودم‌های منازل از ADSL به VDSL تغییر یابد و بهره‌مندی مردم از خدمات کامل‌تر شود.

وی بیان کرد: امروز بخشی از پروژه‌های ارتباطی در استان رونمایی می‌شود و مهمترین آن افتتاح رینگ فیبرنوری است که جهش قابل توجهی در کیفیت ارائه اینترنت و شبکه ملی اطلاعات در مناطق شهری و روستایی را در بر خواهد داشت.

وزیر ارتباطات گفت: برای یک سال آینده نیز پروژه‌هایی در استان خراسان جنوبی برنامه ریزی شده است که امید می‌رود مردم استان از اقدامات وزارتخانه رضایت داشته باشند.

وی با اشاره به پیگیری‌های مکرر و مستمر استاندار خراسان جنوبی، از وی تقدیر کرد.

پنج طرح جامع ارتباطی با هزینه‌کرد ۶۹۰ میلیارد ریال روز دوشنبه با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خراسان جنوبی افتتاح شد.

آذری جهرمی همچنین در ادامه سفر یکروزه به خراسان جنوبی در نشست شورای مدیران واحدهای تابعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان و فعالان بخش ارتباطات شرکت کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صبح امروز (دوشنبه) در سومین روز دهه فجر برای افتتاح چند طرح عمرانی و دیدار با مسوولان و فعالان حوزه ارتباطات وارد خراسان جنوبی شد.

وی بدو ورود به خراسان جنوبی راهی روستای گارجگان شهرستان خوسف شد و از پروژه اتصال سایت همراه این روستا به فیبرنوری بازدید کرد.

۴۶۹ پروژه مخابراتی استان خراسان جنوبی نیز با سرمایه‌گذاری ۴۹۴ میلیارد ریال و با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این استان به بهره‌برداری رسید.

آذری جهرمی این تعداد طرح را با همراهی استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان استان همزمان با پروژه بهینه‌سازی شبکه مخابراتی شهر خوسف افتتاح کرد.

استان مرزی خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد.