مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت خراسان جنوبی از اجرای طرح بررسی شیوع ناباروری در استان همزمان با سراسر کشور خبر داد.

نرجس مصطفوی، امروز چهارشنبه ۲۲ آبان، گفت: یکی از مسائل حوزه سلامت خانواده‌ در سیستم بهداشت که در سال‌های اخیر به عنوان چالش سلامت خانواده‌ها مطرح می‌شود موضوع ناباروری و تبعات روحی، جسمی و مالی آن در خانواده است.

وی ادامه داد: براساس آخرین آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور که مربوط به سال‌های ۹۳ و ۹۴ است، میزان شیوع ناباروری در ایران حدود ۲۰ درصد در بین زوجین ایرانی برآورد شده است.

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بر لزوم انجام بررسی شیوع و  شناسایی علل و عوامل مرتبط با معضل ناباروری در بین زوجین تاکید کرد.

مصطفوی تصریح کرد: با توجه به مشکلات حوزه جمعیت و سلامت از جمله کاهش رشد جمعیت، کاهش شاخص باروری کلی و موالید کشور، روند رو به افزایش سالمندی و بار مالی، اجتماعی، روانی و جسمی ناشی از بروز ناباروری در بین خانواده‌ها انجام این پیمایش به سیاست‌گذاران حوزه سلامت کمک می‌کند تا در راستای مشکلات ایجاد شده برنامه‌ریزی‌های لازم را در کشور داشته‌ باشند.

وی با بیان اینکه مراحل مقدماتی این پیمایش در حال اجراست، اظهار کرد: نزدیک به ۳۴ هزار زن همسردار در کل کشور که حداقل یک سال با همسر خود زندگی کردند در این طرح شرکت دارند.

وی افزود: پرسشنامه‌های این طرح به صورت فیزیکی توسط ماماهای دوره دیده زیرنظر معاونت بهداشتی و همراه با معرفی‌نامه درب منازل بانوان مورد نظر تکمیل می‌شود.

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: ۶۹۰ زن همسردار در خراسان جنوبی در قالب  ۶۹ گروه ۱۰ نفره در ۶۹ منطقه مختلف استان به پرسش‌های سوالات پاسخ می‌دهند.

مصطفوی با بیان اینکه چهار شهر بیرجند، نهبندان، خوسف و زیرکوه تصادفی از سوی وزارت بهداشت برای اجرای این طرح معرفی شدند، افزود: پیمایش بررسی علل شیوع ناباروری زنان از ۱۸ آبان‌ماه به مدت یک ماه اجراخواهد شد و پرسشگران معرفی‌نامه وزارت بهداشت را ارائه خواهند کرد و پرسشنامه‌ها دارای نشان وزارت بهداشت است.

وی گروه هدف این پیمایش را زنان ۱۵ تا ۴۹ ساله ایرانی دارای همسر برشمرد و بیان کرد: عوامل مختلف مرتبط با ناباروری از جمله اقتصاد، شغل همسر، درمان‌های دارویی، سابقه بارداری‌های قبلی، سقط و مداخله‌ در بارداری در این پیمایش مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خواستار همکاری بانوان در اجرای این طرح شد و خاطرنشان کرد: ارسال نتایج این پرسشگری برای سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان وزارت بهداشت، می‌تواند برنامه‌ریزی‌های خوبی برای درمان ناباروری در کشور در برداشته باشد.