#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

– فرماندار ویژه طبس گفت: انجام تست افراد خاص و اطرافیان بیماران مثبت به صورت سرپایی حتی بدون داشتن علائم، سبب افزایش آمار مبتلایان به کرونا در این شهرستان شده است.

محمدجواد فلاحی  افزود: وقتی بیماری به مراکز درمانی یا بیمارستان طبس مراجعه می‌کند از همه اطرافیان و خانواده وی تست کرونا انجام می‌شود.

وی گفت: بسیاری از افرادی که مبتلا به کرونا تشخیص داده می‌شوند در بیمارستان بستری نیستند بلکه بدون علائم یا با علائم خفیف اما مبتلا شناسایی شده‌اند.

فرماندار ویژه طبس اظهار داشت: اکثر تست‌هایی که از طبس به مرکز استان ارسال می‌شود، مثبت بوده که نشان از بالابودن درصد دقت تست در شهرستان است.

وی افزود: همچنان از شهروندان و مردم تقاضا داریم نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری لازم را رعایت کنند چراکه به گفته مسوولان بهداشت و درمان تنها راه مقابله با این بیماری پرهیز از تردد غیرضروری و رعایت فاصله در اجتماع است.

فلاحی گفت: به نظر می‌رسد هنوز برخی از مردم بیماری کرونا را جدی نگرفته‌اند اما باید بدانیم تا زمانی که خودمان رعایت نکنیم اوضاع اینگونه خواهد بود.

وی درباره اقدامات مقابله‌ای در برابر شیوع ویروس کرونا در شهرستان طبس اظهار داشت: از ابتدای شیوع بیماری، تمامی دستگاه‌های عضو ستاد مقابله با بیماری کرونا با تمام قوت در شهرستان همکاری داشتند و اگر حمایت‌های آنها نبود نمی‌توانستیم خیلی از تصمیمات را با قوت اجرا کنیم.

معاون استاندار و فرماندار ویژه طبس با بیان اینکه در شهرستان هر اقدامی از دست ما برآمد برای مبارزه با کرونا انجام داده‌ایم گفت: حدود ۵۰ درصد ایستگاه‌های کنترل و مراقبت استان در اختیار این شهرستان بوده است.

وی ادامه داد: امکانات و توانایی‌ها ما در حد شهرستان است اما در حد یک استان از ابتدا کار کرده‌ایم و با افزایش تعداد ایستگاه‌های مراقبت در استان ( از ۹ مورد به ۱۳ ایستگاه)، ۶ ایستگاه رسمی ورودی به استان و سه ایستگاه غیررسمی داشتیم.

فلاحی گفت: قبل از اینکه تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا به استان ابلاغ شود اولین شهرستان کشور بودیم که امامزاده حسین بن موسی الکاظم (ع) به عنوان بزرگترین مرکز مذهبی گردشگری شرق کشور، باغ گلشن، مراکز تفریحی، بوم‌گردی و گردشگری را تعطیل کردیم.

وی افزود: همچنین قبل از ابلاغیه‌های ملی، تمامی ورودی‌های شهر را با خاک‌ریز، تابلو، بلوکه و نیوجرسی مسدود کردیم و فقط ۲ ورودی باز بود که با کمک بسیجیان ایستگاه ایست و بازرسی البته تحت عنوان ایستگاه امر به معروف گذاشتیم و پلاک‌های غیربومی اجازه ورود به شهرستان را نداشتند.

فرماندار ویژه طبس گفت: حتی موتورسوار امر به معروف در سطح شهرستان گذاشتیم و در ایستگاه‌های امر به معروف در شرایطی که ماسک یافت نمی‌شد، ماسک تهیه و به صورت رایگان به شهروندان پلاک غیربومی اهدا ‌شد، خودرو آنها ضدعفونی و محترمانه از ورودی شهرستان برگشت داده ‌شدند.

وی با بیان اینکه اقلام بهداشتی به اندازه کافی اکنون در شهرستان طبس وجود دارد اظهار داشت: معابر شهری و روستایی با کمک مردم، کشاورزان، نیروهای جهادی بسیج و سپاه به صورت مستمر ضد عفونی و گندزدایی می‌شود.

وی از تعیین محل رزرو بیماران در پلی کلینیک تامین اجتماعی شهرستان خبر داد و گفت: همچنین نقاهتگاه ۵۰ تختخوابی با همکاری هلال احمر، آموزش و پرورش، سپاه، بهداشت و درمان و سایر ادارات تجهیز شد که امکانات و تجهیزات آن تا ۸۰ تخت پیش‌بینی شده است.

فلاحی تصریح کرد: مجموع تخت‌های نقاهتگاهی استان ۱۴۰ تا ۱۴۵ مورد است که ۵۰ تخت معادل یک سوم در این شهرستان پیش‌بینی و فراهم شده است.

وی افزود: طبس به عنوان بزرگترین شهرستان خاورمیانه معرفی شده و فاصله شمالی‌ترین تا جنوبی‌ترین نقطه این شهرستان ۵۱۰ کیلومتر است لذا امکانات و خدمات زیادی لازم دارد.

فرماندار طبس گفت: با همکاری بخش صنعت شهرستان، یکی از واحدهای تولید کننده آب رادیاتور خط تولید خود را تغییر داد و به تهیه و تولید مواد ضدعفونی کننده اختصاص یافت.

وی بیان کرد: استاندار خراسان جنوبی اول فروردین امسال به شهرستان سفر کردند که برای تامین تجهیزات و تامین مالی قول‌های مساعد داده و انجام شد.

فلاحی افزود: در تمامی جلسات ستاد استانی به صورت ویدئوکنفرانس حضور داریم همچنین هر جلسه‌ای نیاز بوده در شهرستان برگزار شده است و موضوعات و مسایل مورد پیگیری و اجرا قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: از همان روزهای نخست شیوع کرونا در شهرستان، تمامی مراکز تفریحی، گردشگری، مذهبی، امامزاده‌ها، رستوران‌ها، هتل‌ها، بوم گردی‌ها تا پایان اردیبهشت ماه تعطیل اعلام شد.

فلاحی گفت: در شرایطی که در استان کمبود ماسک وجود داشت، ۵۰۰ ماسک n۹۵ از اصفهان وارد کردیم و اکنون نیز تمامی امکانات پزشکی و بهداشتی توسط طبسی‌های مقیم شهرستان‌های اصفهان، یزد و مشهد تامین می‌شود و تنها به کمک‌های استانی وابسته نبوده‌ایم.

وی اظهار داشت: در شرایط کنونی هر فردی حسب توانی که در اختیار دارد بایستی برای کمک به مردم و شهروندان اقدام و در تامین اقلام پزشکی و بهداشتی کمک کند.

فرمانده ویژه طبس ادامه داد: اصناف، بازاریان، صنایع و معادن، همه مردم و شهروندان پای کار آمدند و قبل از اینکه اجبار به تعطیلی واحد شود به صورت مردمی تعطیل کردند و به کمک ما شتافتند که قابل تقدیر است.

وی با بیان اینکه بزرگترین خطر ما معادن شهرستان است گفت: قبل از شیوع بیماری کرونا در بیمارستان شهرستان عمده بیماران تنفسی به دلیل شرایط کاری در اعماق زمین، مربوط به معادن بوده‌اند.

فلاحی افزود: با شیوع بیماری کرونا تمامی پروتکل‌های بهداشتی در معادن در دستور کار قرار گرفت به گونه‌ای که هرچند تا امروز شهرستان طبس از نظر شیوع بیماری کرونا آمار بالایی دارد اما در معادن یک مورد مثبت به بیماری گزارش نشده است.

وی اظهار داشت: عده‌ای به دنبال چرایی افزایش بیماران کرونایی در طبس هستند اما باید بدانیم این شهرستان در شاهراه بزرگ بین نقطه اتصال ۶ استان بزرگ کشور قرار دارد و ظرفیت بالای گردشگری، ظرفیت‌های مذهبی و سایر ترددها و رفت و آمدها را به دنبال دارد.

فرماندار ویژه طبس گفت: ما تصمیمات به موقع و جدی گرفتیم و به موقع هم اجرا کردیم که اگر همکاری قوه قضاییه، سپاه، نیروی انتظامی و امنیتی و سایر نهادها و مردم نبود بدون شک نمی‌توانستیم تصمیمات محکم و اثرگذار بگیریم.

وی افزود: انسجام بین دستگاه‌های اجرایی در شهرستان طبس وجود دارد و هیچ کدام از دستگاه‌های عضو ستاد مقابله با کرونا در این مدت کم‌کاری نکردند و شبانه‌روزی وارد میدان بودند.

استان خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و طبس در ۲۷۰ کیلومتری غرب بیرجند یکی از ورودی‌های اصلی این استان است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ۲۴ فروردین امسال گفت: میزان بروز کلی بیماری کرونا در چهار شهرستان خراسان جنوبی نسبت به میانگین استان بالاتر بوده و شهرستان طبس از این لحاظ در رده اول است.

محمد دهقانی فیروزآبادی افزود: در مورد میزان بروز تجمعی کلی یعنی میزان کل مبتلایان به صد هزار نفر جمعیت، طبس در راس است یعنی بیشترین میزان بروز را دارد به دنبال آن شهرستان‌های زیرکوه، بشرویه و سرایان هستند و در هر چهار شهرستان میزان بروز کلی کرونا نسبت به میانگین استان بالاتر است.