#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

لایه‌روبی و احیای مجموعه قنوات بلده فردوس با دستور ویژه معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی در دستور کار قرار گرفت.

، علیرضا عباس‌زاده در سفر به فردوس و بازدید از قنات بلده این شهرستان، برای احیای مجموعه قنوات آن دستور ویژه صادر کرد.

وی با اشاره به نقش مجموعه قنوات بلده در عمران و آبادانی شهرهای فردوس، اسلامیه و باغستان گفت: با توجه به اینکه قنوات بلده، از شریان‌های حیاتی شهرستان فردوس است، باید با کارشناسی دقیق، از آب این مجموعه، نهایت استفاده را ببریم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی بر ضرورت لایه‌روبی و احیای قنوات چهارگانه بلده تاکید کرد و افزود: تکمیل استخر ذخیره آب بلده یکی از راهکارهای عملی برای استفاده از آب این قنات است.

وی برگزاری جلسه ویژه بررسی وضعیت قنوات بلده با حضور دستگاه‌های متولی را ضروری خواند و خواستار برگزاری هرچه سریعتر این نشست و عملیاتی شدن مصوبات آن در راستای احیای قنوات بلده شد.

عباس‌زاده همچنین در بازدید از پروژه استخر ذخیره آب شهرداری فردوس بر استفاده هدفمند از استخرهای ذخیره آب شهرداری‌های تابعه استان تاکید کرد.

وی گفت: استخرهای ذخیره آب، علاوه بر اینکه آب‌های سطحی شهر را جمع‌آوری می‌کنند، می‌توانند به عنوان یک منطقه خاص گردشگری برای همشهریان مورد استفاده قرار گیرند.

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به خشکسالی‌های حاد سال‌های اخیر ادامه داد: آب‌های سطحی که در این استخرها ذخیره‌سازی می‌شوند، می‌توانند در راستای مدیریت مصرف آب برای آبیاری فضاهای سبز شهری استفاده شوند.

وی با مطلوب خواندن اقدام شهرداری فردوس در راستای احداث استخر ذخیره آب، بر نقش این پروژه در مهار آب‌های روان شهر تاکید کرد.

عباس‌زاده بررسی شرایط و ضوابط چند منظوره کردن استخرهای مذکور در شهرداری‌های استان را نیز خواستار شد.

قنات بلده فردوس در شمال خراسان جنوبی که به‌طور میانگین حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ لیتر بر ثانیه آبدهی دارد، سال ۱۳۹۵ در چهلمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از قنات‌های ایرانی در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

مجموعه قنات بلده شامل ۱۷ رشته قنات بوده که در حال حاضر ۱۴ رشته آن فعال است و عملیات اجرایی استخر ذخیره یک میلیون متر مکعبی آب قنات نیز سال ۱۳۹۹ آغاز شد.