معاون تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: چهار مرکز خرید حمایتی زعفران از کشاورزان استان در شهرستان‌های بیرجند، قاینات، فردوس و سرایان فعال است که تا ۳۰ آذر ماه امسال نسبت به تحویل محصول از کشاورز اقدام می‌کنند.

مهدی جعفری روز دوشنبه در نشست خبری آنلاین با موضوع بررسی خرید حمایتی زعفران افزود: شیوه‌نامه خرید زعفران به دو شکل فیزیکی و از طریق بورس کالا روز گذشته ۱۱ آبان ماه به استان ابلاغ شد که در روش خرید فیزیکی کشاورزان باید به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مراجعه و معرفی‌نامه سطح زیرکشت و تولید را دریافت کنند.

وی گفت: در سه شهرستان بیرجند، قاینات و فردوس اتحادیه تعاون روستایی شهرستان و در سرایان شرکت مطهری مباشر خرید زعفران در نظر گرفته شده‌اند.

معاون تعاون روستایی خراسان جنوبی تصریح کرد: کشاورزان باید هنگام مراجعه به مراکز خرید معرفی‌نامه جهاد کشاورزی را به همراه داشته باشند و سقف خرید زعفران از هر نفر ۱۰ کیلوگرم پیش‌بینی شده است.

وی درباره نحوه فروش زعفران توسط کشاورزان عنوان کرد: وقتی کشاورزان محصول را تحویل این مراکز بدهند بعد از ثبت در سیستم ۳۰ درصد قیمت در ابتدای کار به حساب کشاورز واریز می‌شود.

جعفری ادامه داد: همچنین ۷۰ درصد باقی‌مانده وجه کشاورز به مدت سه ماه همراه با محصول در اختیار سازمان تعاون روستایی قرار دارد که در این مدت کشاورز اگر مشتری با قیمت مناسب تر پیدا کرد می‌تواند محصول را از مرکز تحویل گرفته و ۳۰ درصد دریافتی را برگشت بدهد.

وی یادآور شد: اگر در این مدت کشاورز نتواند مشتری پیدا کند که محصول را با قیمت بالاتر از سازمان بفروشد ۷۰ درصد مابقی در تملک سازمان درمی‌آید و بهای محصول به حساب کشاورز واریز می‌شود.

معاون تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: روش بورس کالا برای خرید زعفران سال گذشته نیز در استان انجام شد اما کشاورزان از آن استقبال نکردند و امید است امسال مورد استقبال زعفران کاران قرار بگیرد.

وی افزود: در این روش کشاورزان باید کد معاملاتی از شرکت‌های کارگذاری دارای محوز معاملات گواهی سپرده کالایی اخذ کنند و با مراجعه به جهاد کشاورزی، معرفی نامه دریافت کند.

جعفری گفت: کشاورزان بعد از دریافت معرفی نامه باید به انبار بورس کالایی در ورودی سازمان تعاون روستایی خیابان ارتش بیرجند مراجعه و معرفی نامه را تحویل دهد اگر بعد از سه روز محصول وی به فروش نرفت بنا به درخواست کشاورز وی می‌تواند ۳۰ درصد سهام محصول تولیدی را از نماد خارج و به صورت صدور قبض در قالب خرید حمایتی به فروش برساند.

وی بیان کرد: ۷۰ درصد باقیمانده محصول کشاورز به مدت سه ماه در بورس کالا خواهد بود و اگر در این مدت به فروش نرفت کشاورز می‌تواند مانند روش فیزیکی محصول را در اختیار سازمان تعاون روستایی قرار دهد.

معاون تعاون روستایی خراسان جنوبی اظهار داشت: امسال دو سطح فروش نگین با قیمت هر کیلوگرم ۱۳ میلیون تومان و پوشال مرغوب هر کیلوگرم ۱۱ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

وی عنوان کرد: تلاش سازمان جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی بر این است با توجه به اینکه در خراسان جنوبی میزان زیادی از محصول در قالب پوشال معمولی تهیه می‌شود بتوانیم این سطح را نیز اضافه کنیم.

جعفری یادآور شد: محصول به این شکل خریداری می‌شود تا بتوان آن را وارد بازارهای صادراتی کرد و ارزش افزوده ایجاد شد.

وی تاکید کرد: هدف ما خرید محصول زعفران از کشاورز است نه دلال به همین دلیل کشاورز باید معرفی نامه از طرف جهاد کشاورزی داشته باشد.

معاون تعاون روستایی خراسان جنوبی با بیان اینکه زمان خرید زعفران از کشاورز از ۱۱ آبان تا ۳۰ آذر پیش بینی شده است گفت: خراسان جنوبی از نظر آب و هوایی با استان‌های دیگر تولید کننده زعفران متفاوت است لذا اصلاح زمان و افزایش آن تا ۱۵ بهمن در حال پیگیری است تا زمان لازم برای فروش محصول توسط کشاورزان ایجاد شود.

وی درباره محصول باقیمانده سال قبل در استان گفت: در چند مدت اخیر توانستیم محصول سال قبل را با همان قیمتی که خریداری شده بود از طریق بورس کالا به فروش برسانیم.

جعفری با بیان اینکه تمام معوقات کشاورزان زعفرانکار پرداخت شده است اظهار داشت: برای مدتی امکان ثبت محصول کشاورز در سیستم مربوطه با مشکل مواجه شد که سیستم دیر باز شد و بلافاصله بعد از رفع مشکل معوقات کشاورزان پرداخت شد.

وی بیان کرد: خراسان جنوبی اولین استانی بود که در اسفند ماه مجموع بدهی کشاورزان را پرداخت کرد و امسال نیز وجه کشاورزان در اولین فرصت به حساب آنها پرداخت می‌شود.

معاون تعاون روستایی خراسان جنوبی تصریح کرد: برخی نسبت به تعیین قیمت خرید حمایتی زعفران از کشاورزان گلایه دارند در حالی که امسال رقم افزایش یافته است از طرفی سه ماه به کشاورز فرصت داده شده تا زمانیکه محصول به صورت امانی در اختیار سازمان قرار دارد در صورت امکان محصول را با قیمت بالاتر به مشتری به فروش برساند.

وی یادآور شد: سال گذشته ۲ تن و ۸۵۰ کیلوگرم زعفران خشک به صورت حمایتی از کشاورزان استان خریداری شد که ۲ درصد مجموع تولید استان را شامل می‌شود.