مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: به دلیل نبود بارندگی، خشکسالی‌های پیاپی و کاهش ذخیره سد نهرین، این سد از چرخه تامین آب شرب شهروندان خارج شد.

سعید سروریافزود: سد نهرین طبس تنها سد در استان است که بخشی از حجم ذخیره آب آن برای مصرف شرب شهروندان مورد استفاده قرار می‌گرفت.

وی گفت: با توجه به خشکسالی‌های اخیر و کمبود بارندگی‌ها از سال گذشته تاکنون این سد آبگیری نشده در حالیکه برای بخش کشاورزی و شرب شهروندان تاکنون از این سد استفاده شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی اظهار داشت: برخی از کشاورزان مقداری حق‌آبه از این سد دارند که هرچقدر ورودی رودخانه به این سد باشد به‌علاوه پنج لیتر برای کشاورزی استفاده شود و مازاد آن برای شرب وارد تصفیه خانه شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: در ۲ ماه اخیر تنها ۴۰ لیتر بر ثانیه آب برای تصفیه‌خانه و آب شرب شهروندان تامین شد و با کاهش ذخیره سد آب ذخیره شده نیز کدر و بدبو شده و قابلیت انتقال به تصفیه‌خانه را نداشت.

سروری گفت: از اوایل ماه جاری با توجه به نبود بارندگی‌ها و خشکسالی تامین آب شرب از این سد انجام نشده است.

وی مجموع ظرفیت سد نهرین طبس را ۴.۸۶ میلیون مترمکعب عنوان کرد و افزود: از این میزان تنها نیم میلیون مترمکعب است و آب شرب از چاه‌های سطح شهر تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: آب رودخانه‌ای که وارد سد نهرین طبس می‌شود دبی بسیار پایینی دارد و اکنون ۱۰۰ لیتر بر ثانیه برای کشاورزی استفاده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه الگوی مصرف آب شرب در شهر طبس رعایت نمی‌شود و مصرف خیلی بالا است افزود: بخشی از مصرف بالای آب مربوط به گرمای شدید و استفاده از وسایل سرمایشی است اما مشکل عمده این است که اکثر منازل این شهرستان ویلایی بوده و شهروندان برای آبیاری درختان خرما و نارنج از آب شرب استفاده می‌کنند.

سروری تصریح کرد: در حالی در شهرستان طبس با مشکل کمبود آب شرب مواجه خواهیم شد که در طرح اقدام ملی مسکن هم با توجه به بافت شهری، طرح منازل ویلایی در نظر گرفته شده است.

وی گفت: با توجه به خروج سد نهرین از مدار آب شرب، برای کاهش مشکل در این زمینه تصمیم داشتیم یک حلقه چاه در اصفهک حفر شود که با توجه به پیگیری مردم و مقاومت در این زمینه، چاه حفر نشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی افزود: اگر شرایط به همین صورت ادامه یابد بدون شک در تابستان پیش رو مردم شهرستان طبس با مشکل کمبود یا نبود آب شرب مواجه خواهند شد لذا مصرف آب باید در این منطقه مدیریت شود.

وی تاکید کرد: در حالیکه با مشکل کمبود آب شرب مواجه شده‌ایم نباید نسبت به کاشت محصولاتی از قبیل برنج، خیارسبز، گوجه یا سایر محصولات آب‌بر اقدام شود در حالیکه این موضوع نیز رعایت نمی‌شود.

سروری مجموع حجم هفت سد استان را ۵۸.۵ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: از این میزان تنها ۱۱ میلیون مترمکعب آب دارد یعنی ۲۰ درصد ظرفیت سدهای استان پُر و ۸۰ درصد ظرفیت خالی است.