#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: ۱۷۰ هزار ماسک سه لایه برای تامین نیاز مردم امروز (یکشنبه) در داروخانه‌های استان خراسان جنوبی توزیع می‌شود.

غلامرضا آهنی روز یکشنبه در نشست خبری افزود: در ۲ ماه اخیر ۳۰۰ هزار ماسک سه لایه با حمایت استانداری خراسان جنوبی در استان تامین شده که از این تعداد ۱۷۰ هزار ماسک برای عموم مردم در سطح داروخانه‌ها توزیع شد و مابقی در اختیار اتاق اصناف قرار گرفته است.

وی با اشاره به تهیه و توزیع ۳۰ هزار عدد ماسک n۹۵ برای مراکز درمانی و بهداشتی استان اظهار داشت: از این تعداد ۲۰ هزار ماسک برای اصناف و عموم مردم از طریق عرضه در داروخانه‌ها توزیع شده است.

وی تصریح کرد: ابتدای شیوع ویروس کرونا با توجه به تقاضای بالای مردمی یکی از مهمترین دغدغه‌های استان کمبود ماسک بود که هنوز بعد از گذشت ۲ ماه مقدار محدودی با کمبود مواجه‌ایم.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: با توجه به کمبود سراسری ماسک استفاده از ظرفیت‌های درون استانی در دستور کار قرار گرفت و با بررسی فنی، کارشناسی و کیفی بیش از ۲۰۰ نمونه ماسک تولیدی درون استان، راهنمای‌های لازم به متقاضان ارائه شد.

وی از صدور ۱۷ مجوز کارگاه تولیدی ماسک در استان خبر داد و گفت: از این تعداد شهرستان بیرجند هشت واحد، شهرستان نهبندان ۲ واحد، شهرستان زیرکوه یک واحد، شهرستان طبس یک واحد و خوسف و قاینات هر کدام ۲ واحد فعال است.

وی ظرفیت تولید روزانه این واحدها را بیش از  ۳۵ هزار عدد ذکر کرد و افزود: در حال حاضر روزانه ۱۷ هزار ماسک در این واحدها تولید می‌شود.

آهنی اظهار داشت: در ۲۰ روز گذشته ۹۵ هزار عدد ماسک تولیدی کارگاه‌های دارای مجوز استان در سطح داروخانه‌ها و عرضه به اصناف مطابق مصوبات کمیسیون اقتصادی کرونا توزیع شده است.

وی با اشاره به صدور یک مجوز تولید ماسک n۹۵ تصریح کرد: اکنون روزانه ۷۰۰ عدد ماسک در این کارگاه تولید می‌شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تاکنون ۶۱۵ هزار ماسک در این کارگاه تولید شده که ۳۰۰ هزار عدد برای نیاز مردم در داروخانه‌ها و مابقی در مراکز درمانی توزیع شده است.

وی افزود: در مجموع تاکنون ۵۲ هزار و ۷۳۹ عدد لباس کاورال، گان، شیلد، عینک و روکش مو در مراکز درمانی استان توزیع شده است.

آهنی به تامین و توزیع ۲ میلیون و ۷۷۴ عدد دستکش در استان خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: از این تعداد در آستانه شیوع کرونا ۱۳۷ هزار و ۳۰۰ جفت دستکش جراحی در مراکز بهداشتی و درمانی توزیع شد.

وی افزود: همچنین ۱۱ هزار و ۳۷۰ بسته ۱۰۰ تایی دستکش معاینه برای مراکز بهداشتی و درمانی سطح استان در آستانه شیوع کرونا توزیع شد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: همچنین یک میلیون و ۴۷۰ عدد دستکش وینیل برای استان تامین شد و برای توزیع به مردم و اصناف در اختیار داروخانه‌ها قرار گرفته است.

وی با اشاره به توزیع ۳۰۰ هزار جفت دستکش لاتکس در مراکز بهداشتی و درمانی استان گفت: همچنین ۱۶۰ هزار عدد دستکش لاتکس چند بار مصرف برای اصناف استان در اختیار داروخانه‌ها قرار گرفته است.

آهنی درباره تامین محلول ضدعفونی کننده دست و سطوح در استان گفت: قبل از شیوع ویروس کرونا یکی از کارخانجات استان خط تولید خود را با حمایت استانداری به تولید محصول ضدعفونی کننده اختصاص داد.

وی با اشاره به تجهیز آزمایشگاه کنترل مواد غذایی و بهداشتی استان به ابزار اندازه‌گیری متانول در الکل (خرید ستون دستگاه GC) افزود: ۱۰ فقره آزمایش محلول و ژل ضدعفونی عرضه شده در بازار توسط آزمایشگاه کنترل مواد غذایی و بهداشتی انجام شد که مواردی از عدم انطباق هم داشتیم.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از صدور مجوز تولید اتانول برای یک واحد تولیدی در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: این واحد خط تولید عرقیات گیاهی را به تولید اتانول تغییر داده است.

وی بیان کرد: در آستانه شیوع کرونا، ۱۰ هزار لیتر الکل خریداری شد که حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ هزار لیتر مایع ضدعفونی دست در محل آزمایشگاه کنترل مواد غذایی و بهداشتی معاونت غذا و دارو با همکاری دانشکده داروسازی به منظور تامین نیاز مراکز بهداشتی و درمانی سطح استان تولید شد.

آهنی گفت: همچنین حدود  ۱۰۰ هزار لیتر محلول ضدعفونی کننده دست توسط شرکت تیز پاک خراسان تولید و در قالب ۳۰۰ هزار عدد بطری محلول در سطح داروخانه‌های استان توزیع شده است.

وی با اشاره به تامین محلول‌های ضدعفونی کننده سطوح و ابزارآلات گفت: ۱۲ مورد تقاضای تولید محلول ضدعفونی کننده سطوح مورد بررسی فنی و کارشناسی قرار گرفت که با صدور مجوز چهار واحد موافقت شد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به ثبت درخواست ۷۰۰ نهاد و سازمان متقاضی محلول ضدعفونی افزود: ۶۸۱ فقره محلول ضدعفونی کننده در قالب ۱۷ هزار و ۴۷۱ لیتر در اختیار سازمان‌ها، نهادها، ادارات و شرکت‌های متقاضی قرار گرفته است.

وی از انجام ۳۰ مورد بازرسی میدانی از داروخانه‌ها و مراکز عرضه محصولات ضدعفونی و اقلام حفاظت فردی در استان خبر داد و گفت: در این خصوص ۲۷ عدد از محصولات ضدعفونی کننده غیرمجاز و سه مورد ماسک غیرمجاز کشف شد.

وی افزود: ۷ فقره محموله مکشوفه نهادهای نظارتی شامل ماسک، محلول ضدعفونی، دستکش نیز که توسط مراجع قضایی تعیین تکلیف شده بود در اختیار معاونت غذا و داروی دانشگاه قرار گرفت که بین مراکز درمانی و بهداشتی توزیع کردیم.