#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

 رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: وضعیت کرونا در خراسان جنوبی شکننده است و احتمال تغییر در رنگ‌بندی شهرستان‌های این استان وجود دارد.

محمد دهقانی اظهار داشت: با همت و تلاش مدافعان سلامت و همراهی خوب مردم، اصناف و همه گروه‌ها و سازمان‌ها خوشبختانه در حال حاضر اغلب شهرستان‌های استان آبی رنگ (کم خطر) هستند ولی این شرایط کاملا شکننده است.

وی افزود: با کمترین افزایش بیماران تنفسی و بستری کرونا مثبت در بیمارستان‌ها شرایط شهرستان‌های ما تغییر خواهد کرد و حتی شهرستان‌های زرد (متوسط خطر) ممکن است به نارنجی (پرخطر) تبدیل شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: بخصوص شهرستان قاینات در روزهای اخیر وضعیت نگران کننده‌ای از نظر شناسایی تعداد موارد مثبت ابتلا به کرونا داشته همچنین موارد بستری که در قاینات افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: طی یک یا ۲ هفته آینده تعطیلی‌هایی را پیش رو داریم و با توجه به اینکه در روزها و هفته‌های پایانی سال ۹۹ و در آستانه سال نو هستیم، از مردم خواهش داریم حتما مراعات کنند و از سفرهای غیرضروری بپرهیزند.

دهقانی گفت: خطر کرونا همچنان جدی است و مردم برای تهیه اقلام مورد نیاز از منزل بیرون بیایند و در تجمعات و دورهمی‌ها حاضر نشوند.

وی اظهار داشت: همچنین در فضاهای بیرون و خرید حتما از ماسک استفاده و فاصله اجتماعی رعایت شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: با توجه به اینکه احتمال جهش در ویروس کرونا و افزایش سرایت و آسیب به بیماران وجود دارد، ضروری است مردم همراهی کنند تا در چند هفته باقیمانده از سال جاری شاهد شروع پیک چهارم کرونا در خراسان جنوبی نباشیم.

براساس آخرین وضعیت مخاطره شیوع کرونا در خراسان جنوبی از روز شنبه ۲۵ بهمن، چهار شهرستان این استان در وضعیت زرد (متوسط خطر) و هفت شهرستان در وضعیت آبی (کم خطر) قرار دارند که نسبت به شرایط قبلی یک شهرستان زرد اضافه شده است.

شهرستان‌های بیرجند، قاینات، زیرکوه و فردوس در وضعیت زرد و شهرستان‌های سربیشه، درمیان، نهبندان، خوسف، سرایان، بشرویه و طبس، آبی رنگ هستند.

تعیین رنگ شهرها متناسب با روند بیماری در هر شهر انجام می‌شود و قرار گرفتن در هر کدام از رنگ‌های چهارگانه (آبی، زرد، نارنجی و قرمز) براساس «تعداد موارد کرونا مثبت که در روز بستری می‌شوند به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت» است.

اولین مورد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی اوایل اسفند ۹۸ در پی همه‌گیری جهانی ویروس کرونا اعلام شد و پس از گذر خیزهای اول و دوم بیماری در فروردین و تیر امسال، روند بیماری بار دیگر در مهر امسال صعودی شد که این روند تا آبان و آذر ماه ادامه یافت به طوری که آمار مبتلایان روزانه (۲۴ ساعت) سه رقمی و فوتی‌های کرونا در این استان دورقمی شد.

به دنبال اجرای محدودیت‌های جامع از اول آذر ماه و همراهی مردم و اصناف به تدریج موارد ابتلا به کرونا، بیماران مراجعه کننده به بیمارستان‌ها، تست‌های مثبت، موارد بستری و فوتی در خراسان جنوبی کاهش یافت.

براساس مصوبه‌ای که از سوی ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا به استان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شد، با توجه به رنگی که وضعیت شیوع کرونا در شهرهای مختلف را نشان می‌دهد، برای فعالیت چهار گروه شغلی تصمیم‌گیری می‌شود.

مشاغل به چهار گروه تقسیم شده‌اند و براساس وضعیت شهرها به فعالیت خود ادامه می‌دهند برای مثال در شرایط سفید و قبل از آن آبی هر چهار گروه فعالیت دارند و در شرایط زرد، گروه شغلی چهار از فعالیت منع شده است.

همچنین در شرایط نارنجی (پرخطر) گروه سه و چهار مجاز به فعالیت نیستند و در شرایط قرمز (خیلی پرخطر) فقط گروه شغلی یک (مشاغل ضروری) می‌تواند فعالیت کند.