به روایت  روستای «اسکندر» در شهرستان درمیان نمونه و نماد عملی وحدت است به گونه ای که اهالی روستا برای تحقق وحدت از زمان های بسیار قدیم نماز و اعمال عبادی خود را در یک مسجد به نام بلال به جا می آوردن

روستای اسکندر در ۲۵ کیلومتری اسدیه مرکز شهرستان درمیان قرار دارد، در این روستا از زمان های بسیار قدیم اهالی آن اعم از اهل سنت و تشیع با حفظ وحدت در کنار هم در یک مسجد فریضه نماز و اعمال عبادی خود را در طول سال انجام می دهند.
زندگی اهالی شیعه و سنی در روستا به گونه ای درهم تنیده شده و ارتباط ها آنقدر صمیمی است که در نگاه اول کسی به تفاوت مذهبی در این منطقه پی نمی برد، اینجا بحث بر سر مذهب نیست و شیعه و سنی بودن تفاوت آن چنانی ندارد، نقطه مشترک آنان ترویج اسلام است.
البته شهرستان درمیان به دارالتقریب خراسان جنوبی معروف است و شیعه و سنی از سالیان گذشته و به خصوص بعد انقلاب اسلامی با وحدت و همدلی در کنار یکدیگر زندگی می کنند و در راستای وحدت عملی در منطقه تلاش می کنند.

**وجود وحدت عملی در روستا
امام جماعت اهل سنت روستای اسکندر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در این روستا وحدت عملی بین شیعه و سنی وجود دارد و از سالیان گذشته اهل سنت و شیعه نماز خود را در یک مسجد به جا می آوردند، در این روستای هیچ اختلافی بین آنان وجود ندارد.
مولوی برات اسکندری افزود: مسجد یکی از محورهای وحدت مسلمانان است، مسجد محلی برای عبادت و سجده کردن برای خداوند متعال است، در مسجد هر فردی با هر مذهبی که دارد بندگی و عبادت خداوند متعال را به جا می آورد و تفاوتی بین مذاهب وجود ندارد.
وی بیان کرد: در عید فطر و قربان مردم روستای به صورت گروهی به خانه های یکدیگر می روند و اعیاد را به یکدیگر تبریک می گویند و نذورات قربانی خود را بین یکدیگر تقسیم می کنند.
اسکندری با تاکید براینکه تمام تلاش ما تحقق وحدت عملی در روستا است، اضافه کرد: در انتخاب شوراهای اسلامی روستا، سه نفر از اهل سنت به عنوان شورا انتخاب شدند که در راستای تحقق عملی وحدت، دهیار روستا را از میان اهل تشیع انتخاب کردیم.
وی عنوان کرد: اهالی روستا در تمام برنامه های روستا با هم مشارکت دارند و با اخوت و برادری در جلسات غم و شادی یکدیگر شرکت می کنند.
امام جماعت اهل سنت روستای اسکندر با اشاره به اینکه زندگی شیعه و سنی در این روستا در کنار همدیگر با انسانیت پیوند خورده و وحدتی جاودانه میان آنها وجود دارد، بیان کرد: امروز ایران اسلامی با احترام به مذاهب و اعتقادات مذهبی به الگویی برای سایر کشورهای اسلامی تبدیل شده است.
مولوی اسکندری افزود: مسلمانان، خدا، قبله، پیامبر و قرآن واحدی دارند و با این همه مشترکات نباید بهانه ای برای تفرقه به دست دشمن بدهند.

**شیعه و سنی برادر و برابر هستند
دهیار روستای اسکندر هم گفت: علمای شیعه و سنی در نشست های خود تاکید به وحدت شیعه و سنی دارند، مردم هم باید با الگوگیری از علمای خود در راستای وحدت بیشتر بین مسلمانان تلاش کنیم.
مهدی پیش رو بیان کرد: پیوند محکم شیعه و سنی در روستا وصف ناپذیر است، اهالی روستای با اتحاد و یکدلی تابلوی زیبایی از وحدت را در این روستا و منطقه به تصویر کشیده اند و به صورت برادرانه با برابری کنار یکدیگر زندگی می کنند.
وی اظهار داشت: در این روستا مسلمانان شیعه و اهل تسنن در یک مسجد مشترک نماز می خوانند و این خود نشانی از وحدت است، همچنین پیروان این دو آیین در تمام مراسم شادی و غم یکدیگر شرکت می کنند.
دهیار روستای اسکندر گفت: وحدت عملی از گذشته بین اهالی روستا وجود داشته و ﺷﯿﻌﻪ ﻭ ﺳﻨﯽ در روستا ﺍﺣﺘﺮﺍﻡ ﻫﻤﺪﯾﮕﺮ ﺭﺍ ﺭﻋﺎﯾﺖ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ به ﺣﻘﻮﻕ و عقاید ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ نیز احترام می گذارند.
پیش رو عنوان کرد: ﻣﺎ ﺑﺎ ﺑﺮﺍﺩﺭﺍﻥ اهل سنت ﺍﺣﺴﺎﺱ ﺍﺧﻮﺕ ﻣﯽ ﮐﻨﯿﻢ، ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺎ ﺷﯿﻌﻪ ﻭ ﺳﻨﯽ ﺗﻔﺎﻭﺗﯽ ﻧﺪﺍﺭﺩ، ﺧﻮﺷﺤﺎﻟﯽ ﻭ ﻧﺎﺭﺍﺣﺘﯽ اهل تسنن ﺭﺍ ﺧﻮﺷﺤﺎﻟﯽ ﻭ ﻧﺎﺭﺍﺣﺘﯽ ﺧﻮﺩﻣﺎﻥ ﻣﯽ ﺩﺍﻧﯿﻢ.
شهر اسدیه مرکز شهرستان مرزی درمیان در ۱۰۵ کیلومتری شرق بیرجند قرار دارد.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله