مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: از سال گذشته تاکنون با تخصیص ۷۳ میلیارد تومان اعتبار به استان، ۴۵ هزار و ۸۵۰ هکتار عملیات بیابان‌زدایی در استان انجام شده است.

علیرضا نصرآبادی روز دوشنبه در نشست خبری روز جهانی مقابله با بیابان‌زدایی افزود: اکنون از مجموع مساحت استان (بیش از ۱۵ میلیون هکتار) پنج میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار بیابان است که نسبت به مطالعات قبلی حدود ۶۸ درصد اضافه شده و به بیشتر از یک سوم مساحت استان رسیده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر سه میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از مراتع استان در قالب ۲۸ کانون فرسایش بادی در وضعیت بحرانی قرار دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اظهار داشت: در حال حاضر ۸۶ درصد (حدود ۱۳ میلیون هکتار) عرصه‌های طبیعی استان را عرصه‌های بیابانی و مراتع کم تراکم بیابانی تشکیل می‌دهد.

وی عنوان کرد: خراسان جنوبی دومین استانی بیابانی کشور و جزو پنج استان درگیر با پدیده گرد و غبار است.

نصرآبادی یادآور شد: تاکنون برای حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار از وسعت بیابان‌های استان طرح‌های مقابله با بیابان‌زدایی انجام شده است که یک بسته کامل از اقدامات اجرایی و مراقبتی است.

وی با اشاره به اقدامات مقابله‌ با بیابان‌زدایی در استان گفت: با وجود محدودیت‌های اعتباری، عملیات بیابان‌زدایی از جمله کاشت بذر، نهالکاری، احداث هلالی آبگیر، احداث بادشکن زنده و غیر زنده، آبیاری سنواتی و سایر در حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های بیابانی استان اجرا شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی عنوان کرد: افزایش سرانه فضای سبز عرصه‌های بیابانی، افزایش ذخیره نزولات جوی و مهار روان آب‌های سطحی از اهداف اجرای عملیات مقابله با بیابان‌زدایی است.

وی با اشاره به شعار روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی «مقابله با بیابان‌زایی تولید پایدار و مصرف بهینه غذا، علوفه و الیاف» گفت: سال گذشته اعتبار حوزه  بیابان‌ها بی‌سابقه بوده است.

نصرآبادی افزود: سال ۹۸ حدود ۴۰ میلیارد تومان اعتبار از کارگروه مقابله با گرد و غبار دریافت کردیم که دبیری این کارگروه با سازمان محیط زیست است و اغلب در راستای طرح‌های مالچ‌پاشی سالم اجرا شده است.

وی اضافه کرد: علاوه بر این اعتبار ۳۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان نیز از محل اعتبارات صندوق توسعه به استان اختصاص یافت که در مجموع اعتبارات نسبت به سال گذشته بسیار چشمگیر بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی ادامه داد: اکنون در همه شهرستان‌ها اقدامات و طرح‌های بیابان‌زدایی اجرایی شده که می‌توان گفت در تمام استان حدود ۴۵ هزار ۸۰۰ هکتار انواع مختلف پروژه‌های مقابله با بیابان‌زایی در حال اجراست و تا ۹۰ درصد نیز به پایان رسیده است.

وی تصریح کرد: برای روز جهانی بیابان نیز یکهزار هکتار پروژه در فردوس، ۴۵۰ هکتار پروژه در زیرکوه و بخشی نیز در طبس و خوسف آماده افتتاح است.

نصرآبادی تاکید کرد: بر خلاف تصور عموم آنچه سبب بیابان‌زایی می‌شود خشکی هوا نیست بلکه عدم مدیریت صحیح بر زمین و تخریب آن در اثر فعالیت‌های نابجای انسان است.

وی اضافه کرد: تجربیات و مطالعات نشان می‌دهد مدیریت صحیح و مناسب بر بیابان‌ها به خصوص در نواحی حاشیه‌ای آنها، تأثیری چشمگیر بر جلوگیری از گسترش این معضل جهانی و کاهش طوفان‌های گرد و غبار دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به اجرای پروژه‌ بین‌المللی ترسیب کربن از سال ۸۳ تاکنون در استان یادآور شد: قبل از دهه ۸۰ مهاجران افغان به ویژه در شهرستان زیرکوه سبب تخریب منابع طبیعی و مراتع شده بودند به همین دلیل نخستین پروژه بین‌المللی برای استان اجرایی شد که مشارکت جوامع و توانمندسازی آنها این پروژه را در جهان شاخص کرد.

وی با اشاره به بازدید ۱۷۰ کشور جهان از پروژه ترسیب کربن استان افزود: سال ۲۰۱۷ این استان یکی از الگوهای برتر اجرای طرح ترسیب کربن شد در ادامه نیز بحث طرح تعمیم ترسیب کربن اجرایی شد.

نصرآبادی تصریح کرد: نتایج و روند اجرای مثبت استان سبب شد سال ۹۶ نیز یک پروژه بین‌المللی دیگر ترسیب کربن در نهبندان اجرایی شود که هم اکنون در حال اجرا است.

وی یادآور شد: در مجموع تاکنون ۸۲ میلیارد تومان در حوزه بیابان به استان اختصاص یا ابلاغ شده است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی هم با اشاره به اعتبار بسیار خوب بیابان در سال گذشته گفت: از سال ۹۸ تاکنون هشت هزار هکتار نهالکاری در استان انجام شده که در نوع خود یک انقلاب در بیابانزدایی به شمار می‌آید.

علیرضا آخوندی با اشاره به شیوع آفت ملخ در بخشی از مراتع استان افزود: مبارزه با ملخ‌ها برای کنترل خسارت به عرصه‌های منابع طبیعی در کانون‌های این آفت انجام شده است.

وی بیان کرد: اکنون می‌توان گفت این آفت در عرصه‌های منابع طبیعی نهبندان به عنوان کانون بحران آفت مهار شده است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی همچنین درباره طرح هاب منطقه‌ای شتر در استان اظهار داشت: این طرح بر اساس دستورالعمل‌های محیط زیستی و منابع طبیعی اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: پرورش شتر در محیط بسته و تامین علوفه با کاشت مراتع در نظر گرفته شده است تا علاوه بر تامین علوفه مورد نیاز شترها مراتع نیز احیا شود.

آخوندی با اشاره به شدت گرم شدن هوا و احتمال آتش‌سوزی در مراتع از مردم خواست نهایت دقت در جمع آوری زباله‌ها در محیط زیست و یا روشن کردن آتش در عرصه‌های منابع طبیعی را داشته باشند و در صورت هرگونه حریق موضوع را با سامانه ۱۵۰۴ و یا پلیس ۱۱۰ اطلاع دهند.