مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی حضور دانش‌آموزان کلاس اولی در مدرسه را ضرورتی انکارناپذیر و قدم اول در کسب مهارت‌های فردی، اجتماعی و علمی دانست.

محمد علی واقعی، در جمع مدیران آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق استان، اظهار کرد: آموزش حضوری برای دانش‌آموزان کلاس اول یک ضرورت است.

وی با بیان اینکه  اگر حساسیت آموزش حضوری و تعامل با همسالان و تجربه مدرسه در این دوره نادیده گرفته شود؛ جامعه، والدین و کودکان را دچار چالش‌های جدی می‌کند، بیان کرد: نمی‌توان از دانش آموز کلاس اولی انتظار داشت به راحتی بخواند و بنویسید بنابراین ضروری است در شرایط فعلی برای افزایش کیفیت آموزش والدین و یا هرکس که صلاحیت آموزش را دارد برای فهم بهتر دروس به کودک کمک کند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، عدالت آموزشی را در ایجاد بسترهای مساوی و مناسب برای یادگیری دانست و بیان کرد: کودک کلاس اولی، برای تجربه طعم شیرین باسواد شدن به غیر از وسایل و تجهیزات به حمایت والدین و معلم نیاز دارد.

واقعی با اشاره به فراهم کردن آینده درخشان این حمایت‌ها برای دانش آموزان کلاس اولی، افزود: هر گونه اعمال فشار و یا خشونت در یادگیری آثار مخربی دارد و می‌تواند کودک را نسبت به درس خواندن دلزده کند.

دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی، دیرآموزی، بیش فعالی، عدم تمرکز و یا اختلال در یادگیری را از جمله اختلال‌های رایج در فرایند یاد دهی و یادگیری دانست و خاطرنشان کرد: باید در جلسات اولیا و مربیان به اولیای دانش آموزان کلاس اولی توصیه شود که موضوع را با کادر مدرسه در میان گذاشته و عکس آن نیز اگر کودک هوش، نبوغ و استعدادی در زمینه خاصی دارد آن را ناگفته نگذارند.

واقعی یادآور شد: آموزش مجازی نمی‌تواند جایگزین آموزش حضوری باشد، چه بسا در بسیاری از موارد مشکلات پایه دوم از کلاس اولی‌ها بیشتر باشد چرا که این دانش‌آموزان سال قبل و دوره پیش دبستانی را نیز به صورت مجازی گذرانده‌اند.