معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: برنامه‌ریزی شده که همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار  خراسان جنوبی تا پایان سال دوم دولت سیزدهم آبرسانی شوند.

 علیرضا عباس‌زاده روز چهارشنبه در گردهمایی دهیاران و روسای شوراهای اسلامی روستاهای بخش مرکزی شهرستان بیرجند افزود: با توجه به طرحی که وزارت نیرو برای آبرسانی به روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور با مشارکت سایر نهادها به تصویب هیات دولت رسانده تمامی روستاهای با این ظرفیت جمعیتی استان تا سال ۱۴۰۲ آبرسانی خواهد شد.

وی گفت: حدود ۴۰۰ روستای خراسان جنوبی با تانکر آبرسانی سیار می‌شود و دستور کار ما این است که تا پایان سال دوم دولت مردمی اتمام عملیات آبرسانی به روستاهای بالای ۲۰ خانوار را اعلام کنیم.

معاون استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: از پارسال تا امسال ۳۰۳ روستای بالای ۲۰ خانوار استان با مصوبه سفر استانی رئیس جمهور گازرسانی شد که ۵۰۰ میلیارد تومان برای این طرح هزینه شده است و اگر قرار بود به روال سابق حرکت کنیم سال‌ها این روستاها گازرسانی نمی‌شد.

وی گفت: در پی این حرکت جهادی و جهشی امسال شرکت گاز خراسان جنوبی ماموریت دارد گازرسانی در پنج شهرستان استان سیستان و بلوچستان را آغاز کند  و به این معناست که گازرسانی در استان ما به اتمام رسیده است.

عباس‌زاده با اشاره به اینکه ۱۰ درصد مساحت کشور در خراسان جنوبی است خاطرنشان کرد: فاصله‌ بین شهرها زیاد و پراکندگی جمعیت هم بالاست اما برای اینکه جمعیت‌ در روستاها حفظ شود این اقدامات زیربنایی صورت گرفته و بدون زیرساخت‌های اولیه نمی‌توان مردم را در روستا نگه داشت.

وی افزود: در حوزه راه روستایی از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۵۰۰ کیلومتر آسفالت حفاظتی را انجام دادیم که ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار صرف شده و در یک سال گذشته ۶۰ کیلومتر آسفالت روستایی تحویل داده شده و ‌۱۱۵ کیلومتر آماده آسفالت است.

معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: در حوزه بنیاد مسکن در یک سال اخیر به اندازه چند برابر سال‌های گذشته کار انجام شده است و در زمینه آسفالت معابر روستایی به اندازه کل سطحی که آسفالت داشتیم فقط در سال ۱۴۰۱ انجام شد.

وی تصریح کرد: درخصوص احیا و مرمت قنوات استان با مصوبه سفر رئیس جمهور کار جهادی صورت گرفت ‌و ۵۰۰ پروژه با ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبارات دولتی و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت انجام شد که در این حوزه از ابتدای امسال تاکنون ۶ برابر سال گذشته کار انجام دادیم.

عباس‌زاده با بیان اینکه برای ۸۵ روستای استان اتصال به شبکه ملی اطلاعات انجام شد افزود: در حوزه توسعه روستایی با رویکرد عدالت‌محوری و محرومیت‌زدایی دولت سیزدهم، ۶۰۰ میلیارد تومان در قالب اعتبارات محرومیت‌زدایی علاوه بر ردیف اعتبارات متعارف تخصیص داشتیم.

وی گفت: عزم دولت سیزدهم بر رفع مشکلات اساسی و مهم در حوزه روستاییان و عشایر است و در حوزه گازرسانی تا سه ماه دیگر پایان گازرسانی به صنایع استان را اعلام خواهیم کرد که نقش موثری در توسعه سرمایه‌گذاری دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: دهیاران و شوراهای اسلامی روستا حلقه واسط حقوق مردم و حاکمیت هستند لذا وظیفه ما و شما که کارگزار خدمات و فرایند تحقق آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی هستیم باید در مسیر رفع نیازهای مردم قرار گیرد و با ادامه خدمت‌رسانی و کار جهادی انجام می‌شود.

وی گفت: بسیاری از شیوه همکاری‌ها با مرامنامه دولت مستقر عجین است و اگر دولت خود را به عنوان دولت مردمی معرفی می‌کند به دنبال توجه به سطوح مختلف نیازهای مردم است.

عباس‌زاده بر استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای حل مشکلات تاکید کرد و افزود: در حوزه روستا با توجه به نیازها و منابع محدود باید سطح نیازمندی مدیریت شود که این مدیریت جز با شناخت اولویت‌ها میسر نمی‌شود.

وی تصریح کرد: خدمات و تسهیلاتی وجود دارد که روستاییان می‌توانند از آنها استفاده کنند و باید این ظرفیت‌های قانونی متناسب با ظرفیت‌های منطقه اطلاع‌رسانی شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: مفهوم دولت مردمی این است که از همه ظرفیت‌های قانونی و در اختیار به‌درستی برای حل مشکلات مردم استفاده شود.

وی افزود: بعضی از ظرفیت‌ها معطل می‌ماند و بعضا ۶۰ درصد جذب می‌شود در حالی که با معرفی به‌موقع و هم‌افزایی می‌توان بسیاری از مسائل و مشکلات را با جذب تسهیلات و امکانات مرتفع کرد.