مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان جنوبی گفت: با تقارن ماه رمضان و عید نوروز، باید در این ایام در راستای تقویت هویت ایرانی- اسلامی خودمان گام موثری برداریم.

علی فرخنده  اظهارکرد: تقارن بهار قرآن با بهار طبیعت در امسال یک اتفاق مبارک است که ویژگی مشترک این دو بهار؛ تلنگر به انسان است تا در حوزه خداشناسی و خودشناسی تجدید نظر کند، بخصوص برای ما که در حوزه مسئولیتی قرار داریم و باید تلاش کنیم تا خدمات بیشتری انجام دهیم.
وی افزود: در عید نوروز و ماه رمضان موضوعات مشترکی مثل صله رحم، انفاق و کمک به دیگران، پهن کردن سفره‌های مهمانی و… وجود دارد که با تلفیق و تقارن این دو مناسبت باید این موضوعات به‌صورت برجسته‌تر نمود پیدا کند تا در حوزه بزرگداشت و احیای سنت‌های حسنه گذشته در ماه رمضان و عید باستانی نوروز موفق‌تر باشیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان جنوبی بیان کرد: اگر مردم در عید نوروز هم برنامه‌هایی را به‌عنوان سنت اجرا می‌کنند، اغلب آن پیشینه اسلامی و مبنای دینی دارد و برای همین هم با تقارن ماه رمضان و عید نوروز، باید در این ایام در راستای تقویت هویت ایرانی- اسلامی خودمان گام موثری برداریم.
او عنوان کرد: در این مسیر استفاده از زبان هنر، تبلیغ و تبیین مبلغین و کلام هنرمندان بسیار موثر است. البته تلاش همه دستگاه‌ها باید به سمتی باشد که بتوانیم جنس هویتی خودمان را که مبنای ایرانی- اسلامی دارد را بخصوص برای نسل جوان تبیین کنیم.
فرخنده در خصوص برنامه‌های رمضانی نیز گفت: بخشی از برنامه‌های ماه رمضان که در حوزه مطالبات مقام معظم رهبری و حائز اهمیت در حوزه گفتمانی است، در جلسه بهمن ماه شورای فرهنگ عمومی مصوب و برای مجموعه شهرداری‌ها، دستگاه‌های فرهنگی، اتاق اصناف، صنعت و معدن و… ابلاغ شده است.
وی ادامه داد: فضاسازی محیطی متناسب با ماه مبارک رمضان توسط شهرداری‌ها، ساماندهی رستوران‌ها و فضا‌های صرف غذا مسافران برای جلوگیری از شکستن قبح روزه داری، توجه به تقویت کرسی‌های تلاوت توسط متولیان مسجد، گسترش سفره‌های ساده افطاری و… از طریق شورای فرهنگ عمومی به‌عنوان توصیه‌نامه ماه رمضان به همه شهرستان‌ها، فرمانداری‌ها، دفاتر ائمه جمعه و دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان جنوبی بیان کرد: بخشی از برنامه‌ها هم باید توسط خودمان پیگیری و اجرا می‌شد که مهم‌ترین آن برگزاری پانزدهمین نمایشگاه قرآن با مشارکت دستگاه‌های فرهنگی استان است که از ١۵ اسفندماه افتتاح شده و تا ٢۵ اسفندماه هم دایر است.
فرخنده افزود: این نمایشگاه دارای چند بخش از‌جمله برنامه‌های فرهنگی است که این برنامه‌ها در دل نمایشگاه برگزار می‌شود. از‌جمله برنامه‌های فرهنگی نمایشگاه کرسی تلاوت قرآن، جشن بزرگ فرشته‌ها با حضور هزار دانش‌آموز دختر روزه اولی، استفاده از ظرفیت قاریان و گروه‌های تواشیح، برگزاری دو برنامه شبی با شهدا، افتتاحیه و اختتامیه نمایشگاه و… است.
وی اظهارکرد: خود غرفه‌ها هم دو مجموعه اصلی را تشکیل می‌دهد که بخشی مشارکت انتشارات است در خصوص فروش محصولات، کتاب، ادعیه، رحل و… که امسال با ٣٠ درصد تخفیف انجام می‌شود که ١٠ درصد آن توسط نا‌شرین و ٢٠ درصد هم توسط اداره فرهنگ و ارشاد استان است و هر مراجعه کننده می‌تواند از این تخفیف‌ها استفاده کند.
فرخنده بیان کرد: بخش دیگر نمایشگاه هم زیست عفیفانه است که با همکاری دستگاه‌های فرهنگی انجام می‌شود و شامل غرفه‌های محتوایی کار با کودک، قرآن بخوان جایزه بگیر، پاسخ به سوالات گفتمانی و شرعی، طرح زندگی با آیه‌ها، ثبت آمار دوره‌های قرآن خانگی، خوش‌نویسی قرآن و… است.
وی یادآور شد: یکی از تنوع‌های نمایشگاه قرآن امسال، بخش جدید تفسیر تصویری آیات قرآن است که در این خصوص برای تمام آیه‌های موضوع ولایت و سوره واقعه، نقاشی و تصویرگذاری انجام شده و وقتی مخاطب در این مسیر قرار می‌گیرد، می‌تواند تفسیر تصویری نمایشگاه را ببیند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان جنوبی گفت: شعار این نمایشگاه “می خوانمت” است که در همین خصوص ۴٠ اثر گرافیکی تهیه و برای اکران در اختیار شهرداری قرار داده شده است.
او بیان کرد: همزمان شورای فرهنگ عمومی و دستگاه‌های فرهنگی شهرستان‌ها هم برنامه‌هایی را در این ماه مبارک برگزار خواهند کرد.

نوشته و خبر نگار : مهدیه حسن پور دبیر سرویس فرهنگی و هنری و ا.حسن پور