معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: مشکلات کارخانه‌های فراوری شیر و لبنیات خراسان جنوبی در دست پیگیری است و به زودی اتحادیه کارخانه‌داران شیر به این منظور تشکیل می‌شود.

مشیرالحق عابدی  در سومین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان جنوبی در سال جاری که با حضور استاندار در اتاق بازرگانی بیرجند برگزار شد، افزود: در حال حاضر ۱۱ کارخانه فراوری شیر و لبنیات در استان تعطیل است و جلسه‌ای با حضور سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان این واحدها برگزار شد.

وی گفت: این سرمایه‌گذاران نسبت به تشکیل اتحادیه کارخانه‌داران شیر استان متعهد شدند که اگر بتوانیم با تجمیع امکانات کارخانه‌داران شیر در زمینه فراوری و موضوعات دیگر اقدام کنیم، بسیار موثر خواهد بود.

معاون استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه هزینه تمام شده فراوری شیر در استان نسبت به شیر وارداتی بالاتر است اظهار داشت: تولیدکنندگان متقاضی بودند امسال به صورت ویژه ۷۰ میلیارد تومان تسهیلات صنایع تبدیلی و تکمیلی را به کارخانه‌های شیر اختصاص دهیم.

وی افزود: از این میزان ۴۰ میلیارد تومان تسهیلات ثابت و ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش به منظور فراوری محصولات لبنی پرداخت خواهد شد تا محصولات تولیدی قابلیتی برای فروش در استان داشته باشد و بتواند با سایر کارخانجات برابری کند.

عابدی تصریح کرد: توان تولید روزانه ۵۰۰ تن شیر را در استان داریم اما برخی خطوط فراوری شیر از جمله استرلیزه را نداریم که شرکت بیدمشک سربیشه متقاضی ۲ میلیارد تومان تسهیلات بود و با پرداخت این مبلغ از محل تسهیلات صنایع تکمیلی تبدیلی توسط بانک کشاورزی موافقت شد.

وی عنوان کرد: آنچه قرار است به عنوان تسهیلات در اختیار واحدهای فراوری شیر استان پرداخت شود باید اهلیت سرمایه‌گذار توسط اتاق بازرگانی سنجیده شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: یکی از مشکلات کشور در حال حاضر کمبود نقدینگی است لذا پیشنهاد می‌دهیم برای رفع دغدغه تولیدکنندگان و کارخانه‌های شیر باید از ظرفیت‌های قانونی استفاده و کمیته‌های برنامه‌ریزی را مجاب کنیم پنج درصد از اعتبارات تملک را در اختیار صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی قرار دهیم.

غلامرضا قوسی افزود: اختصاص پنج درصد از این اعتبار به علاوه سرمایه صندوق‌های حمایت از بخش کشاورزی منجر به سرمایه در گردش یا نقدینگی خواهد شد و از این طریق بسیاری از واحدهای فراوری شیر و لبنیات استان که تعطیل هستند به چرخه تولید بازخواهند گشت.

وی با بیان اینکه مشکل عمده واحدهای تعطیل شده شیر و لبنیات کمبود نقدینگی است اظهار داشت: برای فعال‌سازی این کارخانه‌ها در استان پیگیری لازم در حال انجام است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: ۴۹ درصد سرمایه صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی سرمایه بخش دولتی و ۵۱ درصد سرمایه‌گذاری تشکل‌های بخش کشاورزی است.

وی گفت: مشکل عمده تولیدکنندگان کارخانه‌های شیر و لبنیات نقدینگی است که درخواست داریم با استفاده از ظرفیت‌های قانونی از محل صندوق توسعه بخش کشاورزی این مشکل حل شود.

قوسی افزود: براساس دستورالعمل وزارتخانه قیمت شیر از فردا (یکشنبه) به ازای هر کیلوگرم ۶ هزار و ۴۰۰ تومان خریداری خواهد شد که دستورالعمل به استان‌ها ابلاغ شده و به محض اینکه کارخانه‌های طرف حساب مشخص شوند، خرید انجام خواهد شد.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند هم گفت: بیشترین مشکل کارخانه‌های شیر و لبنیات مربوط به وثایق بانکی و کمبود نقدینگی است.

سید حسین خیریه افزود: بانک‌ها تنها وثیقه ملکی اخذ می‌کنند در حالی که براساس قانون می‌توان محل اجرای طرح را نیز به عنوان وثیقه اخذ کنند و در صورت کمبود، از وثایق ملکی در اختیار بانک قرار بگیرد.

وی بیان کرد: پیشنهاد دادیم با مشارکت دامداران و واحدهای تولیدی شرکتی، شرکت سرمایه‌گذاری تشکیل شود تا از این طریق صنایع تبدیلی و فراوری شیر بهره‌وری بیشتری داشته باشد.