اطلس سرمایه‌گذاری خراسان جنوبی با ۹۷ لایه اطلاعاتی از دستگاه‌های اجرایی استان رونمایی شد تا در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گیرد.

استاندار خراسان جنوبی در مراسم رونمایی از اطلس سرمایه‌گذاری در مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان گفت: لازم است اطلاعات و داده‌های این اطلس به صورت مستمر و براساس داده‌های جدید به‌روز رسانی شود.

جواد قناعت افزود: این داده‌ها باید به گونه ای باشد که موجب حضور سرمایه‌گذاران در استان شود تا زمینه شکوفایی اقتصادی و اشتغالزایی را رقم بزند.

وی بیان کرد: با تلاش مدیرکل امور اقتصادی و دارایی و همراهی و حمایت معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری اطلس سرمایه‌گذاری استان زودتر از موعد مقرر آماده شد که جای تقدیر دارد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به وجود کار تیمی در خراسان جنوبی، آن را اقدامی بسیار ارزشمند دانست و افزود: قبل از این نبود اطلس سرمایه‌گذاری در استان احساس می‌شد اکنون در قالب کار تیمی و همراهی همه دستگاه‌های اجرایی، خراسان جنوبی جزو نخستین استان‌هایی است که این اطلس را تهیه کرده است.

قناعت اظهار داشت: این اطلس یک کار تیمی است و چشم انداز کلی نسبت به وضع موجود می‌دهد بر اساس این اطلس می‌توانیم تحلیل کنیم و برداشت‌های منطقی و درستی داشته باشیم و همچنین راهکارها و راه حل‌های مناسب برای سرمایه گذاری استان انتخاب کنیم.

وی افزود: یکی دیگر از مزایای این اطلس سرمایه گذاری، جلوگیری از کار جزیره‌ای است و هر چه به جلوتر حرکت می‌کنیم دستگاه اجرایی و مدیران از حالت بخشی نگری خارج و استانی و تیمی فکر می‌کنند که این نگاه جای تقدیر و تشکر دارد.

قناعت خاطرنشان کرد: این اطلس در حوزه سرمایه گذاری باید محور و اساس کار استان قرار گیرد و محور قرار دادن اطلاعات این اطلس به عنوان موضوع و محور اصلی سرمایه گذاری در استان به صورت جدی دنبال شود.

وی با اشاره به ضعف‌های احتمالی در تهیه اطلس گفت: در این خصوص در روند کار امکان تجدید نظر موضوعات و رفع ضعف‌ها وجود دارد.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه وقت‌های کارشناسی زیادی در استان برای تهیه این اطلس صرف شده است، خاطرنشان کرد: باید تمام وقت خودمان را بگذاریم تا زمینه جذب سرمایه گذاران را در استان فراهم کنیم البته ریل گذاری به این سمت و سو در استان انجام شده است.

قناعت ادامه داد: امیدواریم که از این پس هم سمت و سوی مدیران استان از نگاه‌های بخشی و جزیره‌ای خارج و به صورت یکپارچه و هماهنگ در راستای توسعه استان تلاش کنند.

وی اظهار داشت: ریل گذاری باید به سمت ریل گذاری منطقی، علمی و سیستمی باشد که احساس این نوع نگاه‌ها در استان جای خرسندی و خوشحالی دارد.

قناعت با تاکید بر اینکه همچنان که خراسان جنوبی در تهیه این اطلس پیشتاز است باید در روند بروزرسانی و اجرای آن نیز پیشرو باشد تا شاهد جذب سرمایه گذار در استان باشیم، بیان کرد: در شهرستان‌ها هم همین روند باید دنبال شود و سرمایه گذاری براساس داده‌ها و اطلاعات این اطلس انجام شود.

وی با ذکر اینکه باید طراحی‌ها به سمتی حرکت کند که این اطلس به عنوان مرجع سرمایه گذاران باشد، ادامه داد: خراسان جنوبی استانی دارای ذخایر معدنی، صنعتی، کشاورزی، گردشگری، مرزی و فناوری بی‌نظیری است که تاکنون از این ظرفیت‌ها نتوانستیم به نحو احسن و شایسته استفاده کنیم.

استاندار خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم یعنی حاکم بودن فضای کار، تلاش و خدمت به مردم بهترین فرصت است که این ظرفیت‌های مغفول را قابل استفاده کنیم.

قناعت با اشاره به آغاز عملیات اجرایی تصفیه خانه شهر قاین در هفته گذشته، اظهار داشت: در سفر رئیس‌جمهور به خراسان جنوبی و در جریان سفر آیت الله رییسی به قاین واحد احیای کارخانه فولاد افتتاح شد، جمعی از اهالی روستای منطقه دغدغه داشتند که آب فولاد از چاه‌ها منطقه تامین می‌شود و درخواست آنان این بود برای جلوگیری از افت فشار آب زیرزمینی از این پس از چاه‌های منطقه آب فولاد تامین نشود.

وی ادامه داد: با پیگیری‌های انجام شده در هفته گذشته شاهد آغاز عملیات اجرایی تصفیه خانه فاضلاب قاین بودیم که این آب به شکل پساب برای استفاده در صنعت فولاد قاین استفاده خواهد شد با این اقدام آب فولاد به صورت پایدار تامین خواهد شد و دغدغه مردم منطقه برای جلوگیری از اضافه برداشت آب از چاه‌های منطقه هم رفع می‌شود.

قناعت با بیان اینکه برآورد اولیه سرمایه‌گذاری در تصفیه خانه فولاد قاین ۷۰۰ میلیارد تومان تا هزار میلیارد تومان است، ادامه داد: این اتفاقات بزرگ در استان در دولت سیزدهم در حال رقم خوردن است و نشان می‌دهد که اتفاقات خوبی در حوزه زیرساختی در خراسان جنوبی در دستورکار قرار دارد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی نیز گفت: تاکنون ۹۷ لایه اطلاعاتی دستگاه‌های اجرایی استان روی نقشه اطلس استان پیاده‌سازی شده همچنین اعمال قوانین و دستورالعمل‌های مرتبط با محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها نیز مشخص شده است.

مرتضی ذاکریان با بیان اینکه در این اطلس زمین‌های مستعد سرمایه گذاری در استان شناسایی شده و در اختیار سرمایه گذاران قرار می‌گیرد افزود: به عبارتی دیگر فرش قرمز برای حضور سرمایه گذاران را در قالب تدوین این اطلس پهن کرده‌ایم.

وی تدوین اطلس سرمایه گذاری استان را تعاملی‌ترین پروژه‌ای دانست که با همراهی و همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی به موقع آماده شده است.

ذاکریان با اشاره به اینکه در اطلس سرمایه گذاری لکه‌های مجاز برای سرمایه‌گذاری مشخص و در اختیار سرمایه گذاران قرار گرفته است، بیان کرد: سرمایه گذاران با مراجعه به این اطلس می‌توانند مکان‌های مجاز را انتخاب و بهترین موقعیت را برای سرمایه گذاری خود انتخاب کنم.

وی به پیشتازی خراسان جنوبی در تهیه اطلس سرمایه‌گذاری اشاره کرد و گفت: هیچ اطلسی کامل نیست و لازمه کار این است که اطلاعات جدید به طور مستمر وارد و به عبارت دیگر به‌روزرسانی شود که در این خصوص نیازمند همراهی همه دستگاه‌های متولی مانند گذشته هستیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: اطلس سرمایه‌گذاری باید مبنای کار و فعالیت سرمایه‌گذاران باشند و همه دستگاه‌ها به پایایی و ماندگاری این اطلس کمک کنند.

جواد اشرفی افزود: باید داده‌ها و اطلاعات این اطلس به گونه‌ای کامل باشد که سرمایه‌گذاران به دنبال طرح‌های سرمایه‌گذاری خارج از این اطلس نباشد.

وی بیان کرد: سه سال قبل کار در این زمینه در استان شروع اما در ادامه تعطیل شد و زحماتی در این باره کشیده شده که نباید به هدر برود.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: ۱۱۰ فرصت سرمایه‌گذاری شناسایی شده در اطلس سرمایه‌گذاری خراسان جنوبی بارگذاری شود تا از این طریق در رتبه اول کشوری در این زمینه قرار گیرد.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور