#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: در ارتباط با طرح نهضت ملی مسکن و احداث واحدهای مسکونی در قالب طبقات یا ویلاسازی، در برخی شهرهای استان مشکل تامین زمین نداریم و می‌توان با تامین زمین ویلاسازی کرد.

وحید داعی در نشست شورای مسکن استان که به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد افزود: با پیگیری‌ها و تلاش‌های انجام شده در همه شهرهای استان مشکل تامین زمین برای طرح نهضت ملی مسکن رفع شد.

وی گفت: عمده‌ترین موضوع در طرح نهضت ملی مسکن اکنون تامین خدمات به‌ویژه آب و برق در برخی سایت‌ها بوده که در حال پیگیری است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی ادامه داد: به عنوان مثال در شهرهایی مانند سرایان، آیسک، سه قلعه، بشرویه، طبس مشکل زمین وجود ندارد و با توجه به اقلیم و فرهنگ منطقه می‌توانیم به سمت ویلاسازی حرکت کنیم.

وی گفت: این موضوع شاید هزینه‌های زیرساختی را افزایش داده یا تبعات اجتماعی ایجاد کند چون در طرح اقدام ملی مسکن واحدها در قالب طبقه احداث می‌شد اما این درخواست اکثر متقاضیان و به‌تبع فرمانداران شهرستان‌های مربوطه است.

داعی در ارتباط با آخرین وضعیت تامین زمین در شهرستان سرایان گفت: شهر سرایان دارای هزار و ۱۱۰ نفر متقاضی مسکن است که ۴۰ هکتار زمین زمین شده که برای احداث ویلایی در این مساحت ۹۰۰ واحد و در قالب طبقه هزار و ۸۰۰ واحد قابل ساخت است و مشکل زمین وجود ندارد.

وی ادامه داد: در شهر سه قلعه پنج هکتار اراضی به شهر الحاق شده که قابلیت احداث ۱۱۳ واحد و در صورت طبقه ۲۲۵ واحد است، در شهر آیسک ۶ هکتار الحاق شده که قابلیت احداث ۱۷۱ واحد یک طبقه و ۳۴۰ واحد دوطبقه دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به مشکلات سایت ۲۷ هکتار مسکن ملی بیرجند تصریح کرد: در این سایت با مشکل تامین آب و برق مواجه هستیم که باید شرکت‌های خدمات‌رسان همکاری بیشتری داشته باشند.

وی بیان کرد: برخی متقاضیان درخصوص نحوه واریز ۴۰ میلیون تومان آورده اولیه گلایه دارند که پیشنهاد می‌دهیم در صورت امکان نصف این مبلغ هنگام ثبت‌نام و مابقی هنگام اجرای فونداسیون دریافت شود.

این موضوع به این شرط که وزارت راه و شهرسازی با پیشنهاد مربوطه موافقت کند در جلسه شورای مسکن استان مصوب شد.

یکی دیگر از دستورکارهای این جلسه بررسی آخرین وضعیت تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن در شهر آیسک سرایان بود.

داعی افزود: برای این منطقه ۷.۵ هکتار زمین در حاشیه شهر آیسک برای واگذاری به متقاضیان تامین شده است در حالی که شهروندان و متقاضیان خواستار واگذاری هشت هکتار اراضی موقوفه در داخل شهر هستند.

وی گفت: برای تامین مصالح ساختمانی گروه‌های ساخت در اراضی نهضت ملی مسکن، توافقنامه‌ای با سازمان صنعت، معدن و تجارت منعقد شده تا مصالح در محل سایت و با ۱۰ تا ۱۵ درصد قیمت کمتر از نمایندگی در اختیار متقاضیان قرار گیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی ادامه داد: برای این منظور زمین در اختیار نمایند سازمان صنعت، معدن و تجارت به عنواتن اتحادیه مصالح‌فروشان قرار می‌گیرد تا گروه‌های ساخت به راحتی مصالح را خریداری کنند.

معاون بهره‌برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی هم گفت: برای رفع مشکل تامین آب سه شهر سرایان، سه قلعه و آیسک زیرساخت‌ها آماده است ولی اگر واحدها در قالب طبقه باشد هزینه‌ها به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

سالاری افزود: در خصوص تامین آب مورد نیاز سایت ۲۷ هکتاری بیرجند، سایت ۲۰ و ۷۹ هکتاری طبس تا ۲۰ اردیبهشت نهایت پایان ماه این قول را می‌دهیم در صورتیکه فرماندار یک نماینده معرفی کند چند کنتور شارژی برای استفاده آب برای متولیان و متقاضیان در سایت تامین کنیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی هم گفت: به لحاظ تامین برق در سه شهر مذکور مشکل نداریم، طراحی و برآوردها در این مناطق انجام شده است.

مهدی دادگر افزود: درخواست داریم چون شبکه‌های برق باید دارای حریم باشد معابر با عرض مناسب طراحی شود تا پست قوی‌تر و شبکه‌های فشار قوی در نظر گرفته شود و در آینده با مشکل مواجه نشویم.

وی بیان کرد: برخی عملیاتی ساختمانی مانند جوشکاری با استفاده از شبکه برق مجاز نیست و باید از تجهیزات دیگر استفاده شود.

مدیر شعب بانک مسکن خراسان جنوبی هم با اشاره به تامین وثیقه توسط متقاضیان و مشکلات ناشی از آن گفت: طرح نهضت ملی همه دغدغه و کار بانک مسکن شده است.

غلامرضا زنده‌طلب افزود: بنیاد مسکن ۵۰۰ نفر نیست لذا فقط توپ را در میدان بانک نیاندازید، قصد ما باید این باشد که کار پیش برود و واحدها احداث شود.

وی بیان کرد: برای پرداخت تسهیلات به متقاضیان و آزادسازی آن باید ابتدا فونداسیون اجرا شود چون روی زمین خالی تسهیلات نمی‌دهیم.

مدیر شعب بانک مسکن خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین مشتری‌های بانک باید اعتبارسنجی شوند چون پول مردم دست ما امانت است، بنابراین در قبال ضمانت نامه بانکی، اعتبارسنجی بانکی هم انجام می‌دهیم که پیشرفت فیزیکی طرح، نداشتن چک برگشتی و از این قبیل مهم است.

در این نشست ۶ دستور کار از جمله مصوبات ششمین جلسه شورای مسکن استان، بررسی مشکلات سایت ۲۷ هکتاری طرح اقدام ملی مسکن بیرجند، بررسی و اتخاذ تصمیم درخصوص تعداد طبقات واحدهای مسکونی طرح ملی مسکن در شهرهای مختلف، اتخاذ تصمیم درباره نحوه واریز ۴۰ میلیون تومان آورده اولیه متقاضیان و آخرین وضعیت تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای آیسک، خضری دشت بیاض و نیمبلوک قاین مورد بررسی قرار گرفت.

سهمیه خراسان جنوبی ساخت ۴۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در چهار سال آینده است که از این تعداد ۲۲ هزار واحد شهری و ۱۸ هزار واحد مسکن روستایی است.