#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

آخرین وضعیت استان خراسان جنوبی از نظر رنگ‌بندی شهرستان‌ها برای اجرای محدودیت‌های جدید از اول آذر، اعلام شد که بر این اساس هفت شهرستان در وضعیت قرمز و چهار شهرستان در وضعیت نارنجی هستند.

با توجه به رنگ‌بندی جدید شهرستان‌های استان خراسان جنوبی که دانشگاه علوم پزشکی بیرجند امروز – جمعه ۳۰ آبان – در اختیار رسانه‌ها قرار داد، شهرستان‌های بیرجند، بشرویه، سرایان، طبس، فردوس، قاینات و نهبندان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) هستند.

همچنین شهرستان‌های خوسف، درمیان، زیرکوه و سربیشه در وضعیت نارنجی (پرخطر) قرار دارند و هیچ یک از ۱۱ شهرستان این استان در وضعیت زرد (خطر متوسط) نیستند.

طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها متناسب با وضعیت و روند بیماری کووید ۱۹ در شهرهای کشور از روز شنبه (اول آذر ماه) اجرا می‌شود و در این طرح، وضعیت شهرهای کل کشور به سه دسته زرد، نارنجی و قرمز و حوزه‌ها و فعالیت‌ها در همه این شهرها در پنج بخش ادارات، تجاری، خدماتی و بازرگانی، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی، ترددها تقسیم شده است.

براساس نخستین اطلاعیه کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، وضعیت سه گانه و نوع محدودیت‌های مرتبط، متناسب با «روند بیماری در هر شهر» تعیین و اعمال می‌شود.

کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در اطلاعیه شماره دو جزئیات طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌های کرونایی را اعلام و تاکید کرد: زمان پایان محدودیت‌ها در شهرهای زرد، نارنجی و قرمز منوط به تغییر وضعیت‌ها بوده لذا تصور دو هفته‌ای بودن طرح تلقی درستی نیست.

با توجه به روند صعودی مبتلایان و فوتی‌های کرونا در کشور از سه هفته گذشته ابتدا ۴۳ شهرستان و سپس در ۴۶ شهرستان محدودیت‌های شدید کرونایی اعمال شد که به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا براساس ارزیابی انجام شده نتایج این اقدام کارساز بوده است.

طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها براساس شاخص بیماری‌ها و تعداد بستری‌ها است و با توجه به سطح هشدار متناسب با هر وضعیت، محدودیت‌هایی اعمال می‌شود که برای ارزیابی تاثیر محدودیت‌ها حدود ۲ هفته زمان لازم است.

براساس این طرح از روز شنبه اول آذر ماه همه مشاغل به جز مشاغل خیلی ضروری (گروه یک) که به تامین روزانه مایحتاج و مسائل امنیت و سلامت مردم مربوط می‌شود، در شهرهای قرمز به مدت ۲ هفته تعطیل خواهند بود که گروه‌های شغلی ۲، ۳ و ۴ را شامل می‌شود.

همچنین مشاغل سطح ۳ و ۴ در شهرهای سطح نارنجی تعطیل هستند و در شهرهای دارای وضعیت زرد در سطح شغلی ۴ محدودیت ایجاد خواهد شد.

محدودیت‌های اعلام شده فقط مربوط به مشاغل نیست بلکه آموزش، مدارس، دانشگاه‌ها و مراسم فرهنگی و مذهبی را هم شامل می‌شود به طوری که در تمامی سطوح هشدار، محدودیت‌ها از جمله آموزش‌های غیرحضوری مدارس و دانشگاه‌ها، مراسم مذهبی و فرهنگی به مدت دو هفته اعمال خواهد شد.

براساس این محدودیت‌ها یک سوم کارکنان در مناطق سطح هشدار ۳ (قرمز)، یک دوم کارکنان در مناطق سطح هشدار ۲ (نارنجی) و دوسوم کارکنان در مناطق سطح هشدار یک (زرد) باید در محل کار حاضر شوند.

محدودیت تردد نیز در نظر گرفته شده است که در مناطق قرمز و نارنجی خودروها با پلاک بومی این شهرستان‌ها نمی‌توانند از شهر خود خارج یا وارد یک شهر دیگر شوند، همچنین پلاک‌های غیربومی نمی‌توانند وارد این مناطق شوند. ورود و تردد خودروها در شهرهای قرمز یک میلیون تومان و در شهرهای نارنجی ۵۰۰ هزار تومان جریمه دارد.

همچنین تردد درون شهری از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح از اول آذر ممنوع است اما افراد شاغل در مشاغل ضروری در ساعت ۲۱ مجاز به تردد هستند و بقیه افراد برای کاهش این بیماری خطرناک باید در خانه بمانند و از رفتن به تجمعات و مهمانی‌های خانوادگی پرهیز کنند.

براساس اطلاعیه کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، ضمانت اجرای پیش بینی شده در این طرح شامل تذکر کتبی، انفصال از خدمت کارکنان و مدیران دولتی، پلمب، جریمه نقدی و سایر موارد است.

فهرست مشاغل گروه یک (مشاغل ضروری) که در هیچ یک از وضعیت‌های سه‌گانه تعطیل نمی‌شوند شامل کارخانه‌های تولیدی، مراکز صنعتی و معدنی، کشاورزی، شیلات و خدمات وابسته؛ مراکز زیرساختی و حیاتی، مراکز تامین و توزیع آب، برق، گاز، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه و تهویه هوا، پالایشگاه‌ها و جایگاه‌های عرضه سوخت؛ حمل و نقل عمومی کالا و مسافرِ برون شهری شامل ریلی، هوایی، جاده‌ای و دریایی؛ حمل و نقل عمومی درون شهری؛ ادارات و مراکز نظامی، انتظامی و امنیتی، امدادی و ستادی؛ فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سوپر مارکت‌ها، میوه فروشی‌ها و سبزی فروشی‌ها، میادین میوه و تره بار؛ مراکز تولید، نگهداری، توزیع و  فروش محصولات غذایی و خدمات وابسته؛ و مراکز تولید و عرضه فرآورده‌های لبنی نانوایی (تولید فراورده‌های نانوایی) می‌شود.

مراکز بهداشتی، درمانی، امدادی، اورژانس و تامین آمبولانس دولتی و خصوصی؛ داروخانه‌ها، مراکز و فروشگاه‌های دامپزشکی، پخش دارو، عطاری و داروهای سنتی؛ مراکز تهیه، تولید و توزیع مواد غذایی آماده و بیرون‌بر؛ خدمات اپراتورهای ارتباطی، خدمات الکترونیک و فعالیت‌های پستی؛ شرکت‌های خدمات اینترنتی (اعم از تامین کنندگان اینترنت، فروشگاه‌های اینترنتی و شرکت‌های خدماتی مبتنی بر اینترنت)؛ رسانه‌های مکتوب و برخط و مشاغل مشابه؛ مراکز نگهداری و خدماتی سالمندان، معلولین، جانبازان، مراکز توان‌بخشی و مراقبتی، آسایشگاه‌ها؛ تعمیرگاه‌های انواع خودرو، لوازم خانگی، الکتریکی و الکترونیکی؛ فروشگاه‌های انواع قطعات و لوازم یدکی؛ فروشگاه‌های انواع مصالح ساختمانی و آهن‌آلات؛ کارگاه‌های صنعتی(مانند جوشکاری و تراشکاری و مشابه آن)؛ چاپخانه‌ها؛ خشکشویی‌ها و آرامستان‌ها هم در فهرست مشاغل گروه یک قرار می‌گیرند.

همچنین در مناطق قرمز جلسات اداری با حضور حداکثر ۱۵ نفر برگزار می‌شود و در شهرهای نارنجی یا سطح هشدار دو، حداکثر افرادی که می‌توانند در جلسه‌ها حضور فیزیکی داشته باشند ۲۰ نفر و در شهرهای زرد ۳۰ نفر است.

روند صعودی مبتلایان و فوتی های کرونا در خراسان جنوبی سبب بازگشت محدودیت‌های کرونایی  از ۲۰ مهر امسال شد و تاکنون به شکل‌های مختلف اجرا و تمدید شده است.

پس از گذر خیز بیماری در تیر ماه امسال، از ابتدای مهر ماه نمودار موارد ابتلا و بستری به کرونا در این استان روند صعودی گرفته و این روند افزایشی در حال امتداد است.

نشست روز یکشنبه ۲۵ آبان هیات دولت کاملا به موضوع کرونا اختصاص داشت و همه پیشنهادات کارشناسی شده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این نشست مصوب شد که از جمله آنها می‌توان به تقسیم‌بندی کشور به سه دسته قرمز، نارنجی و زرد و همچنین تعطیلی تهران و ۱۰۰ شهر با مناطق قرمز از روز شنبه اول آذر به مدت ۲ هفته اشاره کرد.

زمان آغاز اجرای طرح، اول آذرماه سال ۱۳۹۹ است و متناسب با روند و وضعیت بیماری در شهرها، زمان محدودیت‌ها استمرار یا کاهش خواهد یافت.