معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه  گفت: اگر برای روستاییان تامین درآمد داشته باشیم امکان جذب سایر امکانات نیز وجود دارد.

هادی بیجاری روز شنبه در دومین نشست کارگروه پیش‌بینی و پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد ستاد استانی بازآفرینی شهری با دستور کار پیگیری اجرای طرح‌های مرتبط با توانمندسازی جامعه روستایی و جلوگیری از مهاجرت‌های بی رویه و نامتعارف که در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی برگزار شد افزود: اگر تمامی امکانات زیرساختی در روستاها متمرکز شود اما روستاییان درآمد نداشته باشند نگهداشت جمعیت امکان پذیر نیست.

وی با اشاره به وجود ۶ هزار و ۵۲۵ رشته قنات در استان خراسان جنوبی گفت: برای برخی روستاها قنات تنها منبع آب شرب، کشاورزی و دامداری است و زمانی که دچار مشکل شود نمی‌توان اقدام موفق دیگری برای تثبیت جمعیت انجام داد.

بیجاری به تخلیه شدن بالغ بر یک هزار و ۶۰۰ روستای استان در سال‌های گذشته اشاره کرد و افزود: مساله آب به طور ویژه در بخش کشاورزی دنبال می‌شود و اگر فرایند ابلاغ اعتبارات ملی به استان را در نظر بگیریم رقم ۱۰ میلیارد تومانی اعتبارت حوزه آب و خاک در سال گذشته به ۱۲۰ میلیارد تومان در سال جاری رسیده است.

وی اظهار داشت: امسال ۲۵ میلیارد تومان برای قنوات در نظر گرفته شده که در سال‌های گذشته این رقم به ۲ تا سه میلیارد تومان نمی‌رسید.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه در سال‌های ترسالی ذخیره آبی به ۶۰۰ میلیون مترمکعب می رسد گفت: الان این ذخیره به ۲۰۰ میلیون مترمکعب رسیده لذا کاهش دبی آب برخی روستاها را به مرحله خشک شدن رسانده است.

وی ادامه داد: در آبیاری تحت فشار نیز هیچ محدودیتی نداریم و به میزانی که تقاضا وجود داشته باشد طرح اجرا می‌شود.

بیجاری با بیان اینکه بهره‌برداران بخش کشاورزی کم‌سوادترین قشر جامعه هستند اظهار داشت: این مساله باعث شده که انتقال یافته جدید به روستاها سخت شود اما در قالب آموزش‌های ترویج بخش کشاورزی تلاش برای توجیه انجام می‌شود.

وی با اشاره به شروع نهضت گلخانه‌ای در استان گفت: در این زمینه برای تامین اعتبار هیچ محدودیتی نداریم و امسال هفت هکتار گلخانه در سطح استان ایجاد شده است.

بیجاری با بیان اینکه واگذاری مجوز گلخانه متقاضی محور است اظهار داشت: هزینه کرد اعتبارات موجود جز تقاضا امکان پذیر نیست و هم اکنون برای ۱۲ هکتار پرونده در نوبت است.

وی افزود: هر هزار هکتار گلخانه  ۴۰۰ هزار تن محصول خواهد داشت لذا با ۲ هزار هکتار گلخانه کل تولید استان را می‌توان پوشش داد.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی هم گفت: اعتبارات طرح‌های آبخیزداری در سال گذشته ۱۶ میلیارد تومان بوده که امسال به ۳۱ میلیارد تومان افزایش یافته است.

حمید باقرپور با اشاره به شروع پروژه ترسیب کربن در خراسان جنوبی از حدود ۱۵ سال قبل اظهار داشت: ۲۳۰ گروه داخلی و خارجی از روند اجرای موفق این طرح بازدید و الگوبرداری کرده‌اند.

وی با بیان اینکه برای توسعه و توانمندسازی باید نیاز روستاها شناخته شود افزود: طرح‌های آبخیزداری اکنون در ۲۰ دهستان استان انجام می‌شود که نقش مهمی در ماندگاری جمعیت و توسعه کشاورزی و دامداری دارد.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی خراسان جنوبی با اشاره به کاداستر اراضی ملی گفت: ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار از ارضی استان عرصه‌های طبیعی بوده که ۹۷ درصد در اختیار منابع طبیعی قرار دارد و برای ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار سند صادر شده است.

وی تصریح کرد: کمبود نیروی انسانی باعث شده طرح کاداستر در استان با حرکت لاک پشتی مواجه شود لذا اگر تلاش شود که واحدهای ثبتی و تعداد کارشناسان در استان افزایش یابد امیدوار به سرعت گرفتن آن هستیم.

معاون عمران روستایی اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی نیز با اشاره به وجود محرومیت بالا در روستاهای جلاران، ذکری و گل نی شهرستان درمیان گفت: در این روستاها حدود ۶۲ واحد با مشارکت بنیاد مسکن، بهزیستی و کمیته امداد به صورت رایگان ساخته شده که توانمندی مردم این روستاها را در پی داشته است.

قاسم تنها افزود: همچنین بنیاد مسکن طرح مسکن محرومان را دنبال می‌کند که بخش مرکزی نهبندان، گزیک درمیان، درح سربیشه و بخش مرکزی زیرکوه به ترتیب در اولویت این طرح است.

وی گفت: در کاداستر هم تاکنون ۹۰۰ طرح روستایی تهیه و ۶۸ هزار جلد سند روستایی صادر شده  که در اختلافات ملکی اثرگذار بوده است.

نماینده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی نیز گفت: سند توسعه روستایی در حال تهیه است که بخشی از آن با همکاری دانشگاه بیرجند و جهاد دانشگاهی تا پایان امسال به اتمام می‌رسد.

عباسی با بیان اینکه تا پایان برنامه ششم توسعه باید تمام روستاهای استان دارای سند توسعه باشند اظهار داشت: مرز، مهاجرت فرستی و اهمیت حفظ جمعیت از مهمترین شاخص‌های انتخاب این روستاها است.

وی افزود: در حال حاضر دهستان‌های نه و بندان شهرستان نهبندان، دهستان درح و لانو در شهرستان سربیشه و دهستان پترگان در شهرستان زیرکوه در مرحله اول انتخاب و مطالعات برای این دهستان‌ها انجام می‌شود.