مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: در فاز دوم جذب اعتبار از محل ماده ۵۶ قانون بودجه بتازگی با ۴۰ میلیارد تومان قرارداد متمم برای تکمیل دوبانده سازی جاده بیرجند – قاین موافقت شد.

وحید داعی روز شنبه در نشست خبری که با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: موضوع به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شده و شرکت زیرساخت نیز فراخوان داده است که به شرط تامین منابع پروژه ۱۶ کیلومتر باقیمانده این مسیر تا پایان امسال انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: عملیات دوبانده سازی محور بیرجند – قاین به طول ۱۰۰ کیلومتر از سال ۸۹ آغاز شد و ۴۵ کیلومتر تا پایان سال ۹۸ دوبانده شد که متوسط سالی ۴.۵ کیلومتر است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: سال ۹۹ با پیگیری‌های بسیار زیاد مجموعه استان به تنهایی ۲۵ کیلومتر از این جاده دوبانده شد که پنج برابر متوسط عملکرد دوبانده سازی در ۱۰ سال گذشته بوده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۷۰ کیلومتر از این مسیر دوبانده است و ۳۰ کیومتر باقی مانده که ۱۴ کیلومتر آن حداکثر تا ۱.۵ ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد و آسفالت انجام شده است، ۱۶ کیلومتر باقیمانده نیز عمدتا ماشین‌آلات مستقر است و ۴۵ درصد پیشرفت قیزیکی دارد.

داعی گفت: با توجه به اینکه راهسازی بسیار هزینه‌بر است، سال ۸۹ هر کیلومتر راهسازی حدود ۵۰۰ میلیون تومان هزینه داشت که اکنون به ازای هر کیلومتر ۱۰ تا ۱۲ میلیارد تومان معادل بیش از ۲۰ برابر باید هزینه شود.

وی افزود: با تلاش و پیگیری‌هایی انجام شده اولین بار در تاریخ استان خراسان جنوبی، سال ۹۹ مجوز ماده ۵۶ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت را به عنوان تنها دستگاه اجرایی دریافت کردیم و از این محل ۵۰ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص یافت، سال گذشته از محل تهاتر نیز ۹۰ میلیارد تومان تزریق شد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: یکی از عوامل مهمی که سبب به تعویق افتادن ادامه دوبانده سازی مسیر شد، موضوع کرونا بود که در کارگاه‌های راهسازی برای تامین قطعه با مشکل مواجه شدیم.

وی افزود: ۲ کریدور از ۱۰ کریدور کشور از استان خراسان جنوبی عبور می‌کند که کریدور شمال به جنوب شامل چابهار – زاهدان – بیرجند – مشهد و کریدور دیگر شامل بندرعباس – کرمان – راور – دیهوک – فردوس – مشهد است که شاید کریدور دوم ترافیک بیشتری نسبت به کریدور اول دارد.

داعی بیان کرد: فقط جاده بیرجند – قاین اولویت استان نیست بلکه مجموعه کریدورهایی که از خراسان جنوبی عبور می‌کند مهم هستند و کریدور دوم به دلیل ترافیک بیشتر چه بسا مهمتر است که مجموعه استان در این زمینه برنامه‌ریزی دارد.

وی با اشاره به اینکه جاده بیرجند – زاهدان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است تصریح کرد: این محور تا سال ۹۸ دو پیمانکار فعال داشت اما اکنون چهار پیمانکار فعال هستند و تمامی قطعات پیمانکار دارند و کار در حال انجام است.

وی گفت: امید است امسال تا پایان شهریور محدوده بیرجند – سربیشه را زیر بار عبور ببریم همچنین قطعه‌ای از جاده نهبندان به طول ۶ کیلومتر تا شهریور بهره‌برداری می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی بیان کرد: سال گذشته ۱۳۷ کیلومتر باند دوم در استان زیر بار ترافیک رفت که ۹۰ کیلومتر در دهه فجر سال گذشته افتتاح شد.

وی افزود: دهه فجر پارسال وزارت راه و شهرسازی در مجموع ۴۵۰ کیلومتر باند دوم در کشور افتتاح کرد که از این میزان ۹۰ کیلومتر معادل ۲۰ درصد عملکرد وزارتخانه مربوط به خراسان جنوبی بود.

داعی گفت: یک پنجم باندهای دوم کشور دهه فجر پارسال در استان ما افتتاح شد و نشان‌دهنده تلاش بسیار مضاعفی است که با همکاری مجموعه استان انجام شد.

وی عنوان کرد: محور بیرجند – خوسف – سه راهی راهداران – دیهوک – طبس ترافیک بالا اما کیفیت پایینی دارد اما بعد از ۱۵ سال در سال ۹۹ با پیگیری‌های بسیار زیادی که انجام شد این محور اکنون دارای ردیف اعتباری مستقل در قانون بودجه است.

وی گفت: در کل کشور تنها پروژه‌ای است که توانسته کمیسیون ماده ۲۳ را اخذ کند و نشان‌دهنده پیگیری بسیار جدی است که ابلاغ تخصیص هم پیگیری و صادر شده و به زودی فراخوان برگزار خواهیم کرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی هم درباره مسدود بودن جاده نهبندان – شهداد گفت: وقوع سیل پنج کیلومتر از این محور را به طور کلی تخریب کرد بگونه‌ای که تبدیل به باتلاق شده و به هیچ وجه قابلیت استفاده ندارد.

اسدالله جلال‌زاده افزود: تمام این قسمت در حوزه جغرافیایی استان کرمان قرار دارد اما پیگیری‌های زیادی توسط استانداران و نمایندگان استان انجام شده و همه مراحل کار براساس ضوابط انجام شد تا اینکه پارسال ۶ میلیارد تومان برای مطالعات در نظر گرفته شد.

وی بیان کرد: بهسازی یا احداث این بخش از جاده ابنیه فنی فوق‌العاده سنگینی دارد چون به حالت خط القهر و کاسه مانند تبدیل شده و باید اقداماتی انجام شود تا در این مسیر مجدد شاهد تخریب جاده نباشیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه اعتبار مورد نیاز احداث این بخش از جاده ۲۴۰ میلیارد تومان برآورد شده است گفت: براساس آخرین اطلاعاتی که دریافت کردیم، طرح برای دریافت اعتبار به وزارتخانه و سازمان برنامه و بودجه ارسال شده است.

وی با اشاره به وجود ۱۱ هزار کیلومتر راه روستایی در استان خراسان جنوبی افزود: از این میزان ۶ هزار کیلومتر آسفالت شده و از لحاظ برخورداری از راه روستایی در روستاهای بالای ۲۰ خانوار در کشور حدود ۷۱ درصد و استان ۹۷ درصد است.

جلال‌زاده گفت: چون مقداری شاخص جمعیت در استان پایین است، توانستیم شاخص برخورداری راه روستایی نسبت به کل طول راه را بقبولانیم که سال ۹۹ با تلاش استاندار توانستیم اعتبار بگیریم.

وی اضافه کرد: شاخص ۴۵ درصد راه‌های آسفالت روستایی را به پنج درصد رسانده‌ایم هرچند مقداری مشکل داریم اما نواقص ما بسیار تاثیرگذار بر تصادف نیست و نیاز به فرهنگ‌سازی در رانندگی داریم.