رییس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند گفت: روند کاهشی تعداد مسافر ناوگان اتوبوسرانی شهر بیرجند از نیمه مهر امسال شروع شد و هنوز ادامه دارد.

یدالله غلام‌پور روز چهارشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: با شروع سال تحصیلی جدید و اعلام بازگشایی مدارس، تعداد ۲۰ دستگاه اتوبوس به اتوبوس‌های فعال در خطوط شهری و حومه‌ای شهر بیرجند افزوده شد؛ در این راستا تعداد اتوبوس‌های فعال در شهر بیرجند و حومه به ۵۸ دستگاه افزایش یافت که نسبت به ۳۸ دستگاه اتوبوس فعال قبل از شروع مدارس، به میزان ۴۰ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: براساس آمار سیستم بلیت الکترونیک، آمار جابه جایی مسافر در یک ماه قبل از شروع مدارس یعنی از ۱۵ مرداد تا ۱۵ شهریور به طور متوسط روزانه ۱۴ هزار و ۲۵۶ نفر و در یک ماه بعد از شروع مدارس از ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهر میانگین روزانه ۱۷ هزار و ۴۱۵ نفر بوده که معادل ۲۰ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: آمار فوق حاکی از آنست که علیرغم افزایش ۴۰ درصدی ناوگان اتوبوسرانی در خطوط، تقاضای سفر معادل ۲۰ درصد افزایش یافته، بنابراین سرانه جابه‌ جایی مسافر توسط هر دستگاه اتوبوس نسبت به قبل از شروع مدارس کاهش داشته است.

رییس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند افزود: از ۱۵ تا ۲۱ مهر ماه سال جاری روند کاهشی تعداد مسافر شروع شده بطوری که تعداد مسافر جابجا شده توسط ناوگان اتوبوسرانی در ۱۵ مهرماه سال جاری ۱۵ هزار ۵۹۴ نفر بوده و در ۲۱ مهر سال جاری در مدت پنج روز به ۱۱ هزار و ۶۷۲ نفر رسیده یعنی معادل ۱۵ درصد کاهش یافته است که دلیل عمده آن ایجاد محدودیت های اعلام شده از سوی ستاد مدیریت بیماری کرونای استان و اعلام وضعیت قرمز اپیدمی کرونا در شهر بیرجند بوده است همچنین پیش بینی می‌شود با تعطیلی حضوری دانش‌آموزان نیز این روند کاهشی ادامه یابد.

وی گفت: با توجه به کاهش تقاضای سفر و به دنبال آن کاهش سرانه جابه جایی مسافر توسط هر دستگاه اتوبوس، به‌منظور جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر به ناوگان اتوبوسرانی از ۲۲ مهر تعداد اتوبوس‌های فعال در شیفت صبح به ۴۸ دستگاه و در شیفت عصر به ۳۸ دستگاه کاهش یافته است.

غلام‌پور در یک آمار مقایسه‌ای؛ سرانه جابه‌جایی هر دستگاه اتوبوس در مهرماه سال گذشته را ۴۹۶ نفر اعلام کرد در حالیکه در مهرماه سال جاری سرانه هر دستگاه اتوبوس ۲۷۰ نفر بوده که بیانگر کاهش ۴۶ درصدی درآمد هر دستگاه اتوبوس نسبت به سال قبل است..

وی با اشاره به اینکه در کنار کاهش شدید تقاضای سفر، افزایش بی‌رویه بهای قطعات و لوازم یدکی و افزایش دستمزد رانندگان در سال جاری، مشکلات ناوگان اتوبوسرانی را مضاعف نکرده لذا خواستار حمایت جدی دولت از این ناوگان شد.

وی با قدردانی از حمایت شورای اسلامی شهر و شهردار بیرجند از ناوگان اتوبوسرانی بویژه ناوگان بخش خصوصی گفت: در ۶ ماه اول سال جاری بابت هر دستگاه اتوبوس بخش خصوصی ۶۰ میلیون ریال یارانه از سوی شهرداری پرداخت شده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی هم یکشنبه هفته جاری در نشست ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا از اعمال دوباره برخی محدودیت‌ها با توجه به شیوع کرونا در این استان خبر داد.

ناصر خوش خبر افزود: با توجه به آمار بالای شیوع بیماری کرونا در سطح استان و صرفا به منظور پیشگیری از ادامه این روند نگران کننده، محدودیت‌هایی به کمیته امنیتی و انتظامی ستاد ملی کرونا اعلام و مورد موافقت واقع شد.

وی تاکید کرد: این محدودیت‌ها تا ۲۵ مهر ماه جاری ادامه دارد و براساس درخواست استان، قابل تمدید است.

وی گفت: طبق این مصوبه، کلاس‌های حضوری مدارس دولتی، دانشگاه‌ها، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و خصوصی با تاکید بر عدم وقفه در فرآیند نظام آموزشی با استفاده از روش‌های غیرحضوری، تعطیل می‌شوند.

معاون استاندار خراسان جنوبی به کاهش خدمات دهی مهدکودک‌ها فقط برای کودکان دارای مادر شاغل اشاره کرد و گفت: خوابگاه‌های دانش‌آموزی و دانشجویی، تمامی اماکن و نقاط هدف گردشگری و تفریحی، تمامی بقاع متبرکه و آستان امامزادگان (ع)، سینماها، نمایشگاه‌ها، سالن مطالعه کتابخانه‌ها و بخش‌های بازی کودکان در پارک‌ها نیز براساس این دستورالعمل تعطیل می‌شوند.

وی تصریح کرد: طبق این دستورالعمل تمامی باشگاه‌ها، سالن‌ها، استخرها، پیست‌های ورزشی، تالارهای پذیرایی و سالن اجتماعات آرامستان‌ها تا ۲۵ مهر، اجازه فعالیت ندارند.

خوش خبر افزود: اعمال محدودیت برای فعالیت رستوران‌ها، فست فودها، اغذیه فروشی‌ها، قهوه خانه‌ها، کافی شاپ‌ها و سایر صنوف مشابه صرفا به صورت بیرون‌بر خواهد بود همچنین ممنوعیت برگزاری گردهمایی‌ها، سمینارها و دیگر تجمعات غیرضروری از جمله این مصوبات است.