مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: تاکنون ۲۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مجهز به سیستم های آبیاری نوین شده است که ۱۸ درصد اراضی مستعد را شامل می شود.

محمد حسن غلامی’گفت : اکنون مطالعه آبیاری نوین ۳۰ هزار هکتار از اراضی استان در حال انجام است.
وی ادامه داد: برای اجرای طرح های در دست مطالعه ۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که این رقم پیشنهاد داده شده اما هنوز ابلاغیه نداشته ایم.
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: پارسال حدود هفت هزار و ۴۷ هکتار از اراضی کشاورزی استان مجهز به سیستم آبیاری نوین شد.
وی بیان کرد: طرح اجرای سیستم های نوین آبیاری از سال ۷۲ در استان آغاز شده اما حدود ۹۰ درصد طرح ها در سال های اخیر اجرا شده است.
غلامی اضافه کرد: سال ۹۶ حدود هفت هزار و ۲۹ هکتار و در سال ۹۵ نیز یکهزار و ۵۲۵ هکتار از اراضی کشاورزی استان مجهز به سیستم آبیاری نوین شدند.
وی با بیان اینکه بیشترین طرح های آبیاری نوین در بخش باغی انجام شده است یادآور شد: اجرای سیستم های نوین آبیاری سبب کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی مصرف کودهای شیمیایی، ۲۵ درصد سموم ۳۰ درصدی مصرف انرژی و افزایش راندمان آبیاری می شود.
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: پارسال به ازای اجرای هر هکتار سیستم آبیاری تحت فشار ۱۳ میلیون تومان و آبیاری کم فشار پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تسهیلات بلاعوض به کشاورزان پرداخت شده است.
وی افزود: هر سال این تسهیلات ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش می یابد امسال نیز بدون شک به ازای هر هکتار میزان تسهیلات پرداختی افزایش خواهد داشت.
غلامی با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای اجرای سیستم های نوین آبیاری در واحد سطح وجود ندارد عنوان کرد: متقاضیان می توانند بسته به اراضی باغی یا زراعی خود از فرصت دریافت تسهیلات بلاعوض و اجرای این پروژه بهره مند شوند.
وی اظهار داشت: تاکنون شهرستان ‌های قاین و سربیشه پیشتاز در بحث آبیاری نوین استان بوده اند که علت این امر بخاطر وجود کشت ‌های انبوه در این شهرستان ها است.
وی با بیان اینکه خراسان جنوبی رتبه چهارم کشور در اجرای سیستم های نوین آبیاری را به خود اختصاص داده است یادآور شد: پارسال ۳۶ میلیارد تومان اعتبار مصوب داشتیم که به دلیل عملکرد مطلوب در اجرای طرح ۳۹ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله