عملیات اجرایی کارخانه تولید الیاف شیشه‌ با سرمایه‌گذاری خارجی در ناحیه صنعتی شهید کاوه خضری از توابع شهرستان قاینات آغاز شد.

مراسم کلنگ‌زنی این طرح صنعتی روز شنبه با حضور مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، استاندار خراسان جنوبی، نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی، سرمایه‌گذار خارجی و جمعی از مسوولان استانی و محلی در شهرستان قاینات برگزار شد.

کارخانه تولید الیاف شیشه‌ در زمینی به مساحت هشت هکتار احداث می‌شود و حجم سرمایه‌گذاری ثابت صورت گرفته توسط سرمایه‌گذار خارجی (چین) برای این واحد تولیدی ۳۰ میلیون دلار است.

ظرفیت تولید سالانه این کارخانه ۱۳۰ هزار تن است و با احداث آن در ناحیه صنعتی خضری دشت بیاض، زمینه اشتغال مستقیم ۸۵۰ نفر فراهم می‌شود.

سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در حاشیه مراسم آغاز عملیات اجرایی کارخانه تولید الیاف شیشه در جمع خبرنگاران گفت: پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ثابت و اولیه برای اجرای این طرح معادل هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان است.

حامد حسن‌نژاد با بیان اینکه جواز تاسیس این طرح صنعتی در کمترین زمان ممکن صادر و واگذاری زمین نیز انجام شده است افزود: پیش‌بینی می‌شود کارخانه تولید الیاف شیشه با سرمایه‌گذاری خارجی در نیمه اول سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسد.

وی اظهار داشت: ماده اولیه این واحد تولیدی سیلیس، دولومیت، سولفات سدیم، سنگ آهک و فلدسپات است که عمده این مواد از معادن استان تامین خواهد شد و محصول نهایی آن برای عایق‌های حرارتی مبدل‌ها و تاسیسات حرارتی، کامپوزیت‌ها و سایر صنایع کاربرد دارد.

سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به وجود بیش از ۵۰ نوع ماده معدنی و لزوم ایجاد واحدهای فرآوری در این استان گفت: اجرای این طرح به توسعه فعالیت‌های معدنی و صنایع معدنی همچنین ایجاد ارزش افزوده و افزایش اشتغال در بخش معادن و صنایع معدنی کمک می‌کند.

وی با بیان اهمیت تامین زیرساخت‌های لازم برای بهره‌برداری هرچه سریعتر از این طرح صنعتی، بر همکاری و همراهی تمامی دستگاه‌های مرتبط در این زمینه تاکید کرد.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و شهر قاین مرکز شهرستان قاینات در ۱۱۰ کیلومتری شمال بیرجند است.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور