رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند گفت: ۹۵ درصد افراد درگیر به آنفلوانزا به صورت سرپایی درمان می‌شوند و فقط بین ۲ تا پنج درصد آنان نیاز به بستری دارند.

محمد دهقانی فیروزآبادی روز دوشنبه در نشست کارگروه پیشگیری از آنفلوانزا در خراسان جنوبی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲ هزار و ۷۲۸ نفر موارد شبه آنفلوانزا داشته اند که ثبت این تعداد در سامانه منوط به درگیری به ویروس آنفلوانزا نیست و آمار مربوط به درگیری افراد به این ویروس صرفا توسط وزارتخانه اعلام خواهد شد.

وی با بیان اینکه خسارت و مرگ و میر انسانی ناشی از آنفلوانزا در خراسان جنوبی نسبت به مدار جمعیتی استان‌ها کمتر است ادامه داد: بیشترین افراد درگیرشده به ویروس بین ۱۵ تا ۶۵ سال سن دارند.

دهقانی اظهار داشت: آنفلوانزا از اواسط مهرماه در استان افزایش پیدا کرده است در نتیجه قابل پیش‌بینی است که پس از ۲ یا سه هفته طبق علوم پزشکی موارد واقعی آن افزایش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه آنفلوانزا یک بیماری حاد تنفسی و ویروسی است، تصریح کرد: سرعت انتشار و تعداد مبتلایان بیشتر مربوط به گروه‌های پرخطر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند یادآور شد: آنفلوانزای فصلی در فصل سرد سال شیوع می‌یابد و تب بالای ۳۸ درجه، گلودرد و سرفه از عوامل اصلی آن است.

دهقانی گفت: در آنفلوانزا تب، گلودرد و سرفه ناگهانی اتفاق می‌افتد در حالی که این موارد در سرماخوردگی به صورت تدریجی است.

وی بیان کرد: مرگ و میر در صورت ابتلا برای سالمندان بالای ۶۰ سال و کودکان زیر پنج سال می‌تواند بیشتر باشد و این مهم در مورد افرادی که در ۶ ماه قبل از درگیری شیمی درمانی کرده‌اند و خانم‌های باردار صدق می‌کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند ادامه داد: واکسن آنفلوانزا باید از اوایل پاییز برای افراد پرخطر تزریق شود و هرسال نیازمند تکرار است.

دهقانی بیان کرد: تاکنون ۱۲۱ مورد نمونه‌گیری از افرادی که به دلیل آنفلوانزا بستری می‌شوند گرفته شده و در زمینه تامین و توزیع دارو با مشکلی مواجه نیستیم.

وی گفت: آمار ارایه شده مربوط به تشخیص‌های شبه آنفلوآنزا است و به طور حتم چندین برابر آمار واقعی درگیر به ویروس آنفلوانزا خواهد بود.

از اواسط مهر شیوع آنفلوانزا در خراسان جنوبی افزایش پیداکرده اما طبق آمارهای ارایه شده توسط کارشناسان کمتر از میانگین کشوری است.