مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: امسال در طرح ملی ابرار برای خراسان جنوبی ۱۰۳ کیلومتر راه روستایی پیش بینی شد که این آمار را به ۱۳۷ کیلومتر رسانده‌ایم و بالغ بر ۹۵ درصد اجرایی شده است.

اسدالله جلال زاده روز سه‌شنبه در نشست خبری مجازی به مناسبت هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری اظهار داشت: اجرای طرح ملی ابرار با هدف بهره‌گیری از امکانات، ماشین آلات، کاهش هزینه و افزایش سرعت عمل در تکمیل و ساخت راه‌های روستایی به صورت جهادی به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای واگذار شده است.

وی گفت: در راستای اجرای این طرح، علاوه بر راه‌هایی که دارای قرارداد احداث در حوزه راه و شهرسازی استان‌ها است در مجموع بالغ بر ۲ هزار  و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی در سطح کشور طی یک سال تکمیل شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی عنوان کرد: در خراسان جنوبی از لحاظ شاخص‌های جمعیتی، درصد بالایی از روستاها از جاده آسفالت برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه در زمینه اعتبارات ملی و استانی کاهش نداشته‌ایم گفت: درخصوص راه‌های روستایی این افزایش چشمگیر بوده و اعتبارات استانی فراتر از پیش بینی جذب شده است.

جلال زاده با بیان اینکه در بخش حمل و نقل و سفرها از ابتدای امسال تاکنون صادرات از پایانه مرزی ۴۵ درصد افزایش داشته است ادامه داد: امسال ۳۵ درصد کاهش مسافران در بخش حمل و نقل عمومی را شاهد بودیم.

وی با اشاره به رشد ۴۷.۳ درصدی تناژ صادرات در خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: ۶۸ شرکت حمل و نقل و حدود ۱۰ هزار راننده در این استان فعالیت دارند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه سال ۹۸ حدود پنج هزار و ۹۰۰ تن تناژ بار در استان جابه‌جا شد گفت: از ابتدای امسال تاکنون هفت درصد افزایش را در این حوزه شاهد بوده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته بالغ بر یک میلیون و ۸۷۷ هزار نفر مسافر جابه‌جا شدند اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون با توجه به شیوع کرونا جابه‌جایی مسافر ۳۵ درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه در بخش ترانزیت نیز رشد خوبی را در استان شاهد بودیم افزود: در پایانه مرزی ماهیرود ۲۰ هکتار عرصه شامل سالن‌های تجاری، مسافری و خدماتی ساخته شده و آمادگی کامل برای انجام خدمات و ارائه خدمات به صورت شبانه‌روزی را دارد که به رشد صادرات و توسعه منطقه کمک شایانی می‌کند.

جلال زاده عنوان کرد: درخصوص نگهداری راه با توجه به وسعت استان و بارندگی‌هایی که صورت گرفت، آسیب‌هایی به رویه جاده‌ها وارد شد که اقدامات زیادی انجام شد و به دلیل کمبود اعتبارات به سوی روش‌های نوین روکش آسفالت حفاظتی پیش رفتیم.

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی در زمینه انجام روکش میکروسرفیسینگ حرف برای گفتن دارد گفت: از ابتدای امسال تاکنون بالغ بر ۲۷۰ کیلومتر روکش در سطح استان انجام شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در ۲ سال گذشته در اجرای نوارهای لغزنده اولین استان کشور بودیم یادآور شد: این اقدام کاهش سطح تصادفات و تجاوز به چپ را به همراه داشته است.

وی گفت: با توجه به اینکه خراسان جنوبی، استان کویری است و کویر برای کاربران جاده خسته کننده است، در زمینه شیب شیروانی عملیات خوبی انجام شد و جهش بالایی در ایجاد شیب شیروانی‌ها داشتیم.

وی با اشاره به برنامه احداث پل‌های عابر پیاده، رمپ‌های ورود و خروج مجتمع‌های تازه تاسیس گفت: در نظارت جاده‌ای، ۶۹ ایستگاه ثبت تخلف سرعت در جاده‌ها نصب شده است که ایمنی کاربران را انجام می‌دهد.

جلال زاده با اشاره به اینکه در ۹ ماه گذشته از سال جاری نسبت به سال گذشته رشد بالایی در ثبت تخلفات جاده‌ای داشته‌ایم گفت: تخلفات حوزه حمل و نقل رصد می‌شود و چنانچه مسافران شکایتی از حوزه حمل و نقل و بار داشته باشند، پس از ثبت با بررسی در کمیسیون‌های ذیربط برخوردهای لازم انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۲ سیل در استان داشتیم که توانستیم کمترین زمان را در انسداد راه‌ها داشته باشیم و این نشان می‌دهد همکاران ما همیشه آماده هستند و هیچ راهی امسال بیشتر از ۱۲ ساعت مسدود نبوده است.

جلال زاده به طرح نگهداری زمستانه اشاره کرد و گفت: این طرح در ۲۰ آذر ماه با همکاری دستگاه‌های خدماتی آغاز شد و تا ۲۵ فروردین ادامه دارد که براساس این طرح همکاران ما در قالب ۳۳ راهدارخانه در استان آماده باش هستند.

وی با بیان اینکه در این طرح ۵۷ تیم راهداری در قالب ۷۶ دستگاه سنگین راهداری فعالیت می‌کنند افزود: تمامی دستگاه‌های گشت راهداری و ۱۴۵ نفر نیروی راهدار هنگام بارندگی آماده باش کامل هستند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: ترمیم دیوارهای هدایت انجام و دپوی شن و نمک (۱۰ هزار تن شن و ۵۰۰ تن نمک) در سطح استان آماده شده که در زمان لازم استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: همکاران ما به صورت ۲۴ ساعت در مرکز مدیریت راه‌ها با تلفن و سامانه پیامکی ۱۴۱ آماده پاسخگویی هستند و افراد می‌توانند از این طریق از وضعیت راه‌ها مطلع شوند.

جلال زاده با بیان اینکه آماده سازی راهدارخانه‌ها انجام شده است و جوابگوی کاربران جاده‌ای هستند گفت: همکاران ما در قالب ۴۸۰ نفر پرسنل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خود را خدمتگذار مردم می‌دانند.

وی با یادآوری کاهش ۳۵ درصدی مسافران در بخش حمل و نقل عمومی افزود: در بخش حمل و نقل عمومی مسافر، بسته‌های حمایتی درخصوص خسارت‌هایی که به رانندگان وارد شد، توزیع و همچنین تسهیلاتی برای آنان در نظر گرفته شده است و افراد متقاضی به بانک معرفی شدند.