قابل توجه مدیران و تصمیم گیران محترم خراسان جنوبی

✍️✍️ نوشته : مهدی ذبیحی حصار
دبیر حزب ندای ایرانیان خراسان جنوبی

??? سال ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ سالهای سیاه فوتبال ایران بود. سالهایی که مدیران سیاسی ورزش ایران اصرار داشتند با دانش ایرانی فوتبال کشورمان را هدایت کنند. نتیجه این تصمیم احساسی چیزی نبود جز اینکه تیم ملی کشورمان علیرغم در اختیار داشتن نسل بسیار با استعدادی در فوتبال ، نتواند به جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی صعود کند. علی کریمی ، نکونام، شجاعی، مهدوی کیا و بسیاری از استعدادهای ناب فوتبال بر اثر سیاست زدگی ورزش فراموش شدند و چه بسیار بازیکنان نخبه دیگری که حتی کشف هم نشدند. در این سالها در رنکینگ فیفا ایران در رده شصتم تا هفتادم قرار داشت و در اسیا نیز بعد از ژاپن و کره جنوبی و شمالی ، سعودی ، استرالیا و … در رده هفتم قرار داشت.

??? پس از طی شدن سالهای سخت، فدراسیون تصمیم گرفت از دانش روز یک مربی جهانی بهره گیری کند. پس از چندین ماه بررسی در سال ۲۰۱۲ کارلس کیروش سرمربی تیم ملی شد. هر چند در ابتدای راه بسیاری از فوتبالی ها و غیر فوتبالی ها این تصمیم فدراسیون فوتبال را مورد نقد جدی قرار دادند و تاکید آنها استفاده از مربی بومی بود. اما راه یابی ایران به جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل به عنوان تیم اول گروه خود نسان دهنده موفقیت کیروش در تیم ملی بود.

??? درخشش تیم ایران در جام جهانی ۲۰۱۴، راهیابی مقتدرانه ایران به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه ، قرار گرفتن ایران در جایگاه نخست رنکینگ فیفا در اسیا و پیروزی ایران در اولین دیدار جام جهانی برابر مراکش قطعا نشان می دهد حضور یک مدیر و سرمربی خارجی کار درست در سطح اول فوتبال ایران ، با وجود همه کمی ها و کاستی ها می تواند ایران را به عنوان یک کشور صاحب فوتبال در جهان مطرح کند.

??? حالا بیایید فرض کنیم چند جام جهانی قرار است برگزار شود.
یکی از انها جام جهانی اقتصاد است.
دیگری جام جهانی فرهنگ.
بعدی جام جهانی صنعت.
دیگری جام جهانی خودروسازی.
بعد از آن جام جهانی گردشگری.
و یا جام جهانی صادرات.
حتا جام جهانی کشاورزی.
بیایید صادقانه اعتراف کنیم. ما در فوتبال بسیار بالاتر از آنچیزی هستیم که در سایر شاخص های توسعه ای در سطح منطقه، آسیا و جهان قرار داریم. به قول عادل فردوسی پور”” فوتبال واپسین جاست برای تحقق ارزوهای ایرانیان””
می دانید چرا؟ چونکه غرور مسئولین ما طی دهه های متوالی، نگذاشت ما از وجود مدیران و کارشناسان__ و یا به طور کلی از کارلوس کیروش__ زبده خارجی در حوزه اقتصاد، فرهنگ ، خودروسازی، کشاورزی، صادرات ، تولید و … استفاده کنیم.

 

??? تصمیم گیری نادرست مدیران محترم کشور عزیزمان باعث شد تیم ملی اقتصاد ایران نه تنها به جام جهانی اقتصاد راه پیدا نکند، که تیم ملی اقتصادمان در اسیا پس از تیم های ژاپن، کره، چین، مالزی، عربستان، سنگاپور، امارات ، کویت، ترکیه، هند و … در رده های انتهایی این رنکینگ قرار گیرد . جایگاهی که زیبنده نام کشور سربلند ما نیست.
حالا می رویم به جام جهانی فرهنگ. یکی از زیرشاخص های مهم در فرهنگ میران سرانه مطالعه شهروندان یک کشور است. و چه کسی است که نداند مدیریت و هدایت صحیح ، مردم یک جامعه را کتاب خوان می کند.مثلا ژاپن با سرانه مطالعه ۹۰ دقیقه در روز اول است. مالزی و ترکیه هم ۵۵ دقیقه سرانه مطالعه در روز دارند. و اما تیم ملی فرهنگ ایران ، تنها دو دقیقه در شبانه روز سرانه مطالعه دارد. و این یعنی ما نه اینکه به جام جهانی فرهنگ راه نمی یابیم که در اسیا یا حتی منطقه غرب آسیا هیچ حرفی برای گفتن نداریم.

✅ بهتر انست که زیاده گویی نکنم و همه ما بنشینیم و بیندیشیم که فوتبال علیرغم همه نقدهایی که بر ان داریم چه کرده است که اکنون در جام جهانیست و در گروه مرگ یکی از مدعیان صعود. و مدیران و بزرگان ما چه کردند که ما در همه شاخص های توسعه ای ، هیچ حرفی برای گفتن نداریم. بهتر نیست همین حالا بنشینیم و چند دقیقه به خودمان فکر کنیم . به صحبت هایمان، به تصمیماتمان…
فردا شاید خیای دیر باشد. کیروش توسعه مان را پیدا کنیم…

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله