شهردار بیرجند گفت: جمع‌آوری زباله در شهر بیرجند با هدف حفظ سلامت و بهداشت محیطی و رضایت شهروندان، ساماندهی می‌شود.

 محمدعلی جاوید در نشست با مدیران شرکت بازیافت کویر اظهار داشت: پراکندگی زباله‌ها و رفت و آمد زباله‌گردها مشکلاتی را برای مردم، محیط زیست و سیمای شهری ایجاد کرده بود که ساماندهی آن در دستور جدی مدیریت شهری قرار گرفت.

وی گفت: در نشستی با اعضای شورای اسلامی شهر، شهرداری بیرجند مکلف شد با جذب بخش خصوصی وضعیت نابسامان زباله‌ها در شهر را ساماندهی کند.

شهردار بیرجند تصریح کرد: براساس خواسته شورای اسلامی شهر، مدیریت شهری در نظر دارد مطالبه عمومی شهروندان که همان جمع‌آوری زباله در مبدا است را فراهم کند که با ساماندهی و مشارکت بخش خصوصی و همچنین امکانات، نیروی انسانی و تجهیزات شهرداری این اقدام را به صورت اصولی ادامه دهد.

وی افزود: شهرداری با انعقاد تفاهم‌نامه با بخش خصوصی و خرید تجهیزات، به کارگیری نیرو با لباس فرم، بغل نویسی خودروهای مدیریت پسماند و نظارت اداره محیط زیست و بهداشت محیط شهرستان کار تفکیک و جمع‌آوری زباله را اجرا می‌کند تا شاهد پراکندگی زباله در محیط شهری نباشیم.

جاوید با اشاره به اینکه شیوه صحیح مدیریت پسماندها و بازیافت استاندارد ضامن سلامت شهری و شهروندان است گفت: با ساماندهی و مدیریت صحیح پسماند و استفاده از بخش خصوصی در جمع‌آوری زباله‌های یک منطقه را بدون دریافت مطالبه در قالب تفاهم‌نامه و انتقال انبار ضایعات به خارج از محدوده خدماتی قطعا تغییر شگرفی در این زمینه مشهود خواهد بود.

وی اظهار داشت: استفاده از تجارب شهرهای موفق و مشابه، فراهم کردن زیرساخت‌ها و تبلیغات و فرهنگ‌سازی در این راستا از برنامه‌های مدیریت شهری است و شهرداری بیرجند در مدیریت پسماند به دنبال سود و درآمد نیست.

معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند هم گفت: روزانه ۱۰۰ تن زباله در شهر بیرجند تولید می‌شود.

محمد محمدزاه افزود: شهرداری با استفاده از بخش خصوصی سعی بر ساماندهی زباله‌گردها و زیباسازی سیمای شهری دارد.

بیرجند به عنوان شهر پاکیزه در ایران شهرت دارد و ساماندهی نحوه جمع‌آوری زباله از خواسته‌های مردم بوده است