۵۲ تولیدکننده برتر کشاورزی خراسان جنوبی در سطح ملی و استانی در هشتمین روز دهه فجر همزمان با سراسر کشور و ارتباط تصویری رییس جمهوری تجلیل شدند.

سی و پنجمین دوره معرفی و تجلیل از برگزیدگان ملی و استانی استان خراسان جنوبی روز یکشنبه همزمان با افتتاح ۳۲ استودیو تولید برنامه‌های کشاورزی در کشور و رونمایی از شبکه سراسری آموزش کشاورزی با ۲۴ کانال به صورت ویدئوکنفرانس با حضور رییس جمهوری برگزار شد.

در این آیین که استاندار خراسان جنوبی و جمعی از فعالان برتر بخش کشاورزی استان نیز حضور داشتند از ۱۰ تولیدکننده برتر ملی و ۴۲ نفر استانی تجلیل به عمل آمد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در این آیین گفت: بخش کشاورزی در استان ظرفیت بالایی در زمینه اشتغال دارد و ۲۸ درصد ارزش افزوده تولیدات اقتصادی استان مربوط به این بخش است.

غلامرضا قوسی با بیان اینکه خراسان جنوبی رتبه سوم انتخاب تولیدکنندگان نمونه بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده است افزود: در چهارمین سال متوالی خراسان جنوبی جزو سه استان نخست تولیدکنندگان برتر ملی بخش کشاورزی معرفی شده است.

وی از نیروی انسانی فعال و بهره‌برداران بخش کشاورزی به عنوان سرمایه‌ای مهم در استان یاد کرد و اظهار داشت: معرفی ۱۰ فعال کشاورزی به عنوان نمونه ملی و ۴۲ تولیدکننده برتر استانی با توجه به شرایط سخت کنونی و محدودیت‌های ملی و تولیدی  افتخار بزرگی برای استان محسوب می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی سطح زیرکشت محصولات باغی و زراعی استان را ۱۶۴ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: با وجود ۸۲ هزار نفر بهره‌بردار بخش کشاورزی در استان که کمتر از دو درصد مجموع بهره‌برداران کشوری هستند انتخاب ۱۰ نفر از استان به عنوان تولیدکننده برتر ملی مایه افتخار و مباهات است.

وی تصریح کرد: تلاش‌ها و همت بهره‌برداران بخش کشاورزی استان سبب شده علیرغم تمامی مشکلات و محدودیت‌ها، در حوزه صنعت دام و طیور به خودکفایی برسیم.

قوسی با اشاره به ظرفیت تولید ۱۴ هزار تن گوشت قرمز و خودکفایی استان در این زمینه عنوان کرد: ظرفیت تولید گوشت سفید نیز ۵۸ هزار تن است که ۷۰ درصد مازاد نیاز استان بوده . به نقاط دیگر کشور ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین ظرفیت تولید تخم مرغ در استان ۲۳ هزار تن و تولید شیر ۱۲۷ هزار تن است که حدود نیمی از این ظرفیت مازاد بر نیاز استان بوده و به استان‌های دیگر حتی خارج از کشور صادر می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: وظیفه اصلی بخش کشاورزی تامین امنیت غذایی است که در این زمینه باید مراحل تولید را شناخته و حداکثر بهره‌وری را داشته باشیم.

وی افزود: با توجه به شرایط اقلیمی حاکم و محدودیت منابع آبی در استان دو راهکار افزایش تولید در واحد سطح و ارتقای راندمان تولید در اولویت کاری استان قرار گرفته است.

قوسی با اشاره به توسعه روش‌های آبیاری نوین در استان اظهار داشت: در مجموع تاکنون ۳۵ هزار هکتار از اراضی استان مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری شده یا پروژه در دست اقدام است که از این طریق کمک بزرگی به مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی شده است.

وی با اشاره به وجود ۶ هزار و ۲۵۲ رشته قنات در استان عنوان کرد: مرمت و بهسازی قنوات نقش مهمی در افزایش سطح زیرکشت تولید و جلوگیری از مهاجرت روستاییان دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بهسازی و مرمت قنوات را از دیگر اولویت‌های استان دانست و ادامه داد: بعد از انقلاب هزار و ۲۰۰ کیلومتر از مسیر قنوات مرمت و بازسازی شده است و این برنامه همچنان در استان ادامه دارد.

وی به تفاهم‌نامه ۷۰۰ هکتاری مبنی بر احداث کشت گلخانه‌ای در خراسان جنوبی با ظرفیت ایجاد هشت هزار اشتغال اشاره کرد و گفت: در حال حاضر عملیات زیرساختی ۱۳ مجتمع گلخانه‌ای در حال انجام است.

قوسی بیان کرد: تاکنون حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برای اجرای زیرساخت‌های نهضت گلخانه‌های استان با پیمانکاران قرارداد منعقد شده است‌.

وی افزایش تولید در قالب اصلاح نژاد و معرفی رقم‌های پربازده کشاورزی را از دیگر اولیت‌های استان اعلام کرد و یادآور شد: اعتقاد داریم بذر اصلاح شده تا ۳۰ درصد سبب افزایش تولید می‌شود که در این زمینه علاوه بر اینکه نیاز بذر اصلاح شده استان را تامین می‌کنیم بذور را در اختیار سایر استان‌ها هم قرار می‌دهیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: مجموع ظرفیت محصولات زراعی، باغی و دامی استان ۸۶۰ هزار تن است که همه نتیجه تلاش و پشتکار تولیدکنندگان بخش کشاورزی بوده است.

وی در ارتباط با معرفی تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی استان گفت: یکی از مهمترین برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی شناسایی و معرفی تولیدکنندگان برتر و الگوهای موفق بخش کشاورزی به منظور ارج نهادن به زحمات تلاشگران عرصه تولیدی بخش کشاورزی، ایجاد انگیزه و رقابت سالم بین سایر بهره‌برداران این بخش است.

قوسی ادامه داد: در این زمینه کمیته فنی انتخاب و معرفی تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی متشکل از نمایندگان بخش‌های فنی و تخصصی در شهرستان‌ها تشکیل شده که در بازه زمانی یک ساله وظیفه پیگیری فرایند شناسایی و انتخاب نمونه‌ها را بر عهده دارند.

وی بیان کرد: امسال ۱۷۱ پرونده از مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان‌ها برای بررسی به ستاد استان ارسال شد که بیشترین آنها ۳۷ فقره در حوزه ترویج و کمترین با چهار فقره در حوزه شیلات و آبزیان بوده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اضافه کرد: پس از بررسی‌های نهایی این پرونده‌ها ۴۲ نفر تولیدکننده برتر در سطح استان انتخاب شدند که از این تعداد ۳۳ نفر مرد و ۹ نفر زن هستند.

وی با بیان اینکه شهرستان طبس با هشت نفر بیشترین تولیدکننده نمونه استانی را به خود اختصاص داده است عنوان کرد: در سطح ملی نیز امسال ۵۴ پرونده از تولیدکنندگان بخش کشاورزی به ستاد مرکزی در موسسه آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی ارسال شد که پس از بررسی پرونده‌ها و بازدیدهای میدانی کارشناسان وزارت ۱۰ نفر از آنها موفق به کسب رتبه ملی شدند.

همزمان با دهه فجر امسال ۱۹۰ پروژه با اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومان در بخش کشاورزی استان در حال افتتاح است که ۶۱ هزار خانوار روستایی و عشایری از افتتاح این پروژه‌ها برخوردار می‌شوند و برای یک هزار و ۲۲۰ نفر اشتغال جدید و مستقیم ایجاد می‌شود.

همچنین چهار هزار و ۲۴۷ مورد تثبیت اشتغال و ایجاد بیش از سه هزار و ۲۳۴ نفر اشتغال به صورت مستقیم از دیگر دستاوردهای این پروژه‌ها در استان خراسان جنوبی است.