معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: اگر منابع مالی به موقع تامین شود و شرایط کشور مساعد باشد در چهار سال آینده شاهد بهره‌برداری راه‌آهن بیرجند به یونسی خواهیم بود.

سید کمال‌الدین میرجعفریان روز پنجشنبه در میزگرد تخصصی با موضوع راه‌آهن که در استانداری برگزار شد افزود: عملیات اجرایی ۳۲ کیلومتری راه‌آهن قطعه ۱۶ مسیر بیرجند به یونسی با ۲۵ میلیارد تومان اعتبار آغاز شده و مجموع اعتبار این پروژه ۹۰ میلیارد تومان است که اخیرا ۲۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار به این قطعه تخصیص یافت.

راه‌آهن یکی از موضوعات مهمی است که از حدود ۲۰ سال قبل برای اتصال شرق کشور به ترانزیت بین‌المللی مورد توجه قرار گرفته و با اتصال خراسان جنوبی به خط ریلی استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی، شاهراه توسعه در شرق کشور تکمیل می‌شود.

خراسان جنوبی یکی از استان‌های شرقی است که در خط مرزی، بار ۲ کریدور مهم کشور را به  دوش می‌کشد و یکی از این کریدورهای با اهمیت محور شرق است که در اتصال شمال و جنوب نیز نقش به سزایی دارد.

از همین رو اتصال استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی در نوار شرقی ایران به خط سراسری ریل مورد توجه دولت بوده و پیش از این پروژه‌هایی در ۲ استان سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی شروع شده است.

تنها استانی که در این میان بهره‌ای از خط ریل سراسری در محور شرق نداشت، خراسان جنوبی بود و با پیگیری‌هایی که در سال‌های اخیر از سوی مسئولان استان به ویژه استاندار خراسان جنوبی صورت گرفت، طرح اتصال مرکز استان به راه‌آهن در دولت تدبیر و امید وارد فاز عملیاتی شد.

۱۵ مهر امسال همزمان با برگزاری همایش روز ملی روستا و عشایر در خراسان جنوبی و سفر معاون اول رئیس جمهوری به این استان، کلنگ قطعه ۱۶ راه‌آهن در بیرجند به زمین خورد.

در ادامه میزگردهای تخصصی که ابتکار نو استانداری خراسان جنوبی در ماه‌های اخیر است، میزگرد تخصصی با موضوع راه‌آهن امروز – پنجشنبه – با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی، مدیرکل راه و شهرسازی استان، مشاور استاندار در امور آمایش سرزمین، محیط زیست و توسعه پایدار و مدیرکل راه‌آهن شرق کشور با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

روند تخصیص اعتبارات به این پروژه ملی، نحوه به‌کارگیری نیروهای محلی در این پروژه بزرگ و میزان اشتغالی که از محل آن ایجاد خواهد شد از محورهای سئوالاتی بود که توسط خبرنگاران مطرح شد و مسئولان نیز به آنها پاسخ دادند.

اهمیت راه‌آهن شرق از بعد اقتصادی و سیاسی

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اهمیت پروژه راه‌آهن شرق کشور گفت: کریدور شمال – جنوب که نقطه اتصال بندر چابهار به کشورهای همسایه شمالی است، در پروژه راه‌آهن گنجانده شده و  این مسیر یکی از کریدورهای اصلی ترانزیت و جا به جایی کالا محسوب می‌شود.

میرجعفریان با بیان اینکه راه‌آهن از مزایا و جایگاه بسیار بالایی برخوردار است اظهار داشت: با توجه به اهمیت این مسئله همه مسئولان به دنبال اجرای پروژه راه‌آهن در خراسان جنوبی هستند لذا باید این موضوع در اولویت کاری کشور قرار گیرد.

وی افزود: خراسان جنوبی در کریدور شمال – جنوب قطعا از مزایای اتصال به خط ریلی بهره‌مند می‌شود که این مزایا در ابعاد اقتصادی و سیاسی مورد توجه است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با یادآوری این نکته که کریدور شرق یکی از اولویت‌دارترین و راهبردی‌ترین کریدورهای کشور است گفت: جا به جایی کالا و مسافر، ایمنی، هزینه کمتر، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش آلایندگی‌ها از مزایای راه‌اندازی راه‌آهن محسوب شده و جابه جایی بار توسط قطار حداقل ۲ برابر صرفه‌جویی افتصادی نسبت به کامیون دارد.

وی با اشاره به اهمیت این کریدور از بعد سیاسی اظهار داشت: راه‌آهن شرق که از چابهار شروع و در ایستگاه یونسی به بافق وصل می‌شود در امتداد مرز پاکستان، افغانستان و ترکمنستان بوده و در سه نقطه میرجاوه، میلک و سرخس باعث اتصال ایران به کشورهای همسایه می‌شود.

میرجعفریان طول کریدور شرق را برای اجرای پروژه راه‌آهن ۹۰۱ کیلومتر اعلام کرد و افزود: از این مقدار ۴۲۰ کیلومتر در خراسان جنوبی واقع شده است که نقش استراتژیک استان را در این مسیر نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: طول مسیر بیرجند به ایستگاه یونسی نیز حدود ۲۷۱ کیلومتر است که ۱۸۳ کیلومتر آن در استان خراسان جنوبی قرار دارد.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: علاوه بر این پروژه توسعه خط ریلی طبس و اجرای راه‌آهن آنتنی فردوس به جزین به طول ۷۱ کیلومتر از دیگر پروژه‌های ریلی خراسان جنوبی است که پروژه راه‌آهن فردوس تاکنون عملیات خاک‌ریزی به طول ۱۰ کیلومتر انجام و ۱۸ میلیارد تومان اعتبار امسال برای آن در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به چشم‌انداز راه اندازی خط ریل سراسری در خراسان جنوبی بیان کرد: از آنجا که معادن فراوانی در استان شناسایی شده این خط ریلی به توسعه معادن و افزایش استخراج آن کمک خواهد کرد.

میرجعفریان در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا اتصال مرزی برای راه‌آهن خراسان جنوبی نیز در نظر گرفته شده است گفت: بحث اتصال مرز ماهیرود به شبکه ریلی را نیز پیش بینی کرده‌ایم چرا که یکی از مهمترین اهدافی که راه‌آهن دنبال می‌کند توجیه اقتصادی است و از این نظر صادرات مرزی نقش مهمی دارد.

وی با یادآوری این نکته که راه‌آهن از هر جا عبور کند در شعاع ۲۰ کیلومتری اشتغال و آبادانی در پی خواهد داشت گفت: ۱۵۸ کیلومتر از پروژه راه‌آهن در خراسان جنوبی وارد فاز اجرایی شده و با توجه به ایستگاه‌هایی که پیش بینی شده می‌توان به آینده درخشان در حوزه اشتغال و آبادانی از این محل امیدوار بود.

معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: برای ادامه قطعات راه‌آهن از زاهدان به بیرجند نیز در قالب فاینانس خارجی از جمله چینی‌ها وارد مذاکره شدند که براساس اولویت این قطعات به هم وصل خواهد شد.

وی توجه دولت به پروژه راه‌آهن خراسان جنوبی را مورد اشاره قرار داد و گفت: برای اجرای پروژه از بیرجند به یونسی دولت مصوبه‌ای را دنبال می‌کند تا در قالب شرکت‌های کنسرسیومی و از محل صندوق توسعه ملی با اختصاص سه هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار این پروژه به سرانجام برسد.

میرجعفریان با اشاره به دغدغه‌های مطرح شده در این میزگرد از سوی رسانه‌ها مبنی بر استفاده نیروی بومی در اجرای پروژه‌های عمرانی مربوط به راه‌آهن اظهار داشت: موضوع انتخاب پیمانکار از آنجایی که توانمندی مدنظر است در سطح ملی پیگیری می‌شود اما برای برخی امور می‌توان از نیروهای بومی نیز استفاده کرد که قطعا در این بخش محدودیت به کارگیری نخواهد بود و باید از ظرفیت‌های حداکتری استان استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه مسیر کریدور شرق به صورت یک خطه با سرعت جا به جایی مسافر ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و کالا ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت طراحی شده است گفت: برای این مسیر قابلیت جا به جایی ۹.۵ تا ۱۰ میلیون تن بار و ۳ میلیون نفر مسافر ظرفیت پیش بینی شده است که قابلیت توسعه و گسترش را دارد.

معاون استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: کریدور شرق یک کریدور بین‌المللی است، لذا نگاه به آن باید کلان باشد پس مطمئنا امکان انحراف در مسیر این کریدور هرگز وجود ندارد و شبکه ریلی از خراسان جنوبی عبور خواهد کرد تا این استان به خصوص بیرجند را به شبکه ریلی کشور متصل کند.

وی با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت بخش خصوصی در اجرای این نوع پروژه‌ها استفاده کنیم گفت: فضایی برای حضور سرمایه گذاران در استان باید فراهم کنیم تا با دلگرمی و اطمینان خاطر وارد فاز اجرایی پروژه‌هایی به این حجم شوند.

میرجعفریان با اشاره به اینکه عملیات اجرایی ۳۲ کیلومتری راه آهن قطعه ۱۶ مسیر بیرجند به یونسی با ۲۵ میلیارد تومان آغاز شده است ادامه داد: مجموع اعتبار این پروژه ۹۰ میلیارد تومان است که اخیرا ۲۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار به این قطعه تخصیص یافت.

وی به جزئیات فنی این پروژه اشاره کرد و گفت: در این مسیر برای رعایت شیب استاندارد خط ریلی نیاز است در برخی نقاط تونل و در برخی نقاط پل احداث شود که طبق طرح مطالعاتی اجرا خواهد شد.