مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: تکمیل و بهره‌برداری از ۲۵ مدرسه استان با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی نیازمند ۵۰ میلیارد تومان اعتبار است که با تامین آن بخش قابل ملاحظه‌ای از کمبود فضای آموزشی مرتفع می‌شود.

“محمدعلی واقعی” روز یکشنبه در نشست سید “جواد حسینی” رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با معاونین ستادی و مدیران آموزش و پرورش شهرستان‌های خراسان جنوبی در بیرجند افزود: کمبود فضای آموزشی یکی از مهمترین مشکلات آموزشی در استان است که نیازمند نگاه ویژه ملی و خیران به این حوزه است.

وی ادامه داد: برای آغاز سال تحصیلی جدید حداقل نیازمند ۳۵۰ نیروی خرید خدمات هستیم که امیدواریم با هماهنگی‌های صورت گرفته مجوز مورد نظر اخذ شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی در ارتباط با روند ثبت‌نام دانش‌آموزان گفت: با وجود همه چالش‌ها بیش از ۹۹ درصد دانش‌آموزان استان در مدارس ثبت‌نام شده‌اند.

وی تصریح کرد: در ارتباط با توزیع کتب درسی ۱۶۴ هزار و ۳۷۵ نفر ثبت‌نام کردند و بیش از سه هزار و ۷۰۰ دانش‌آموز جا ماندند ولی مشکلی در مورد توزیع کتاب نداریم و با رعایت پروتکل‌ها توزیع انجام می‌شود.

واقعی با بیان اینکه توزیع کلاس‌ها انجام شده فقط مقداری اشکال سیستمی وجود دارد که امیدواریم هرچه زودتر برطرف شود افزود: محتوای الکترونیکی تولید شده و اطلس دسترسی به آموزش به تفکیک دوره ارایه و وضعیت سرویس‌های بهداشتی بررسی شده است.

وی گفت: ۹۰ درصد شاخص‌های پروژه مهر خراسان جنوبی تکمیل و در ستاد تایید شده و بقیه در حال انجام است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی بیان کرد: واکسیناسیون کرونا نوبت اول فرهنگیان استان ۹۵ درصد انجام‌ شده و دز دوم در دست اقدام  است.

وی با بیان اینکه کارگروه سرویس دانش‌آموزی براساس ماده ۱۸ تشکیل شده است افزود: ۸۵ درصد دانش‌آموزان استان به شبکه شاد دسترسی دارند و بقیه به صورت حضوری در مناطق عشایری و تعدادی از طریق درسنامه تحصیل می‌کنند.

کمبود نیروی انسانی مهمترین چالش در مرکز استان

مدیر آموزش و پرورش شهرستان بیرجند هم گفت: کمبود نیروی انسانی از مهمترین چالش‌ها در حوزه آموزشی مرکز استان است که تاکنون تربیت و هدایت‌کننده نیروی انسانی به سایر استان‌ها بوده است.

محمدحسین یکه‌خوانی افزود: سال‌های گذشته کسانی که از ماده ۲۸ و استخدامی جذب شدند بیشتر زنان بودند که این مشکل بیشتر در مرکز استان یافت می‌شود.

وی گفت: افزایش سهمیه استخدام و صدور مجوز خرید خدمات نیاز اصلی آموزش و پرورش استان است که در صورت عدم تحقق آموزش این استان با مشکل مواجه خواهد شد.

مدیر آموزش و پرورش بیرجند کمبود و فرسوده بودن فضای آموزشی در بسیاری شهرستان‌ها را از مهمترین چالش‌ها عنوان کرد و افزود: رفع این مشکل نیازمند عزم ملی است.

وی جانمایی نیروی انسانی با توزیع اموال، راه‌اندازی کارگاه‌های اقتصاد مقاومتی، نوسازی تجهیزات، رفع مشکلات در سیستم‌های گرمایشی و سرمایش، آماده‌سازی و به‌روز رسانی امکانات فناوری برای استفاده بهتر از فضای مجازی، جابه‌جایی مدارس و فضای آموزشی برای بهبود سطح آموزشی را از مهمترین نیازمندی‌ها در استان عنوان کرد.

یکه‌خوانی گفت: بیشتر مدارس ابتدایی دوشیفت است و تراکم کلاس‌ها به ۳۵ نفر در مرکز استان رسیده همچنین امسال هشت دبیرستان به مراکز دوشیفت اضافه شده و نبود نیروی سرایدار از مهمترین دغدغه‌ها است.

وی بیان کرد: در حال حاضر بی‌انگیزگی کارکنان بخش اداری در شهرستان‌ها احساس می‌شود و به دنبال انتقال هستند از طرفی تفاوت حقوقی بین بخش اداری و آموزشی زیاد است که باید تعیین تکلیف شود.

وی به‌کارگیری سرباز معلم برای تمامی شهرستان‌ها، اختصاص سرانه آموزشی ویژه برای تمامی مدارس و نوسازی خودروهای فرسوده حمل و نقل شهرستان‌ها را از مهمترین نیازمندی‌های آموزشی بیان کرد.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور شامگاه روز گذشته وارد خراسان جنوبی شد و حضور در گردهمایی معاونین اداره کل و مدیران آموزش و پرورش شهرستان‌ها، بازدید از آموزشگاه‌ها، افتتاح مرکز تشخیصی، توانبخشی و مشاوره‌ای، نشست تخصصی در حوزه آموزش و پرورش استثنایی و بازدید از اردوگاه استثنایی از مهمترین برنامه‌های سفر حسینی به این استان است.