#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به قرارگیری در شرایط کرونا و کاهش محدودیت‌ها خدمات نورزی تمامی دستگاه‌های اجرایی باید پیوست بهداشتی داشته باشد.

علیرضا عباس‌زاده  در نشست ستاد مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: مدیریت بحران مساله بسیار مهمی است که باید هنر مدیریت در زمان بحران نمایان شود در غیر این صورت کارساز نخواهد بود.

وی ادامه داد: با توجه به کاهش برخی محدودیت‌ها و کنترل کرونا در اسفند و فروردین ماه افزایش چشمگیر مسافران را انتظار داریم که اگر مدیریت نشود، آثار و تبعاتی را به همراه خواهد داشت.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی ممکن است مقصد گردشگری نباشد اما مسیر مسافرت است و افتخار میزبانی زایران امام رضا (ع) به سمت مشهد مقدس را دارد که موقعیت فوق‌‎العاده‌ای است و باید به‌خوبی انجام وظیفه کنیم.

وی بر بهره‌گیری از فرصت حضور مسافران در خراسان جنوبی تاکید و تصریح کرد: در ارتباط با زیرساخت‌ها امکانات محدود بوده اما صادقانه آنچه در دسترس است باید به‌کار گرفته شود.

عباس‌زاده گفت: همه همت دست‌اندرکاران برای خدمات‌رسانی مطلوب به مردم به‌کار گرفته شود تا مردم در سفرهای نوروزی احساس امنیت و آرامش داشته باشند.

وی افزود: سناریوهای اختصاصی برای هر بحران احتمالی باید مورد توجه قرار گیرد تا امکانات و تجهیزات در زمان نیاز ارایه شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به فرارسیدن چهارشنبه آخر سال گفت: با وجود همه تاکیداتی که در این زمینه توسط مسوولان و کارشناسان مربوطه صورت می‌گیرد اما برخی افراد رعایت نمی‌کنند و سبب ایجاد مشکل می‌شوند که امیدواریم با همراهی مردم شب آرامی را پشت سر بگذاریم.

وی اضافه کرد: درخصوص مدیریت بحران برنامه سال ۱۴۰۱ به همه اعضای ستاد و فرمانداری‌ها ابلاغ شده که برنامه یکساله باید تدوین شود و سیاست‌های کلی مدیریت بحران در ۳۳ بند تعریف شده که باید مورد توجه مدیران قرار گیرد.

عباس‌زاده با بیان اینکه نقاط حادثه‌خیز استان باید رصد شود گفت: متولیان با توجه به اولویت‌ها نسبت به ایمن‌سازی این نقاط اقدام کنند.

وی با تاکید بر استفاده از کنترل نامحسوس جاده‌ای در تعطیلات نوروز افزود: تمامی دستگاه‌ها در زمینه خدمات خودرویی ملزم به همکاری با پلیس هستند زیرا کنترل نامحسوس در کاهش حوادث ترافیکی می‌تواند موثر باشد.

وی گفت: شهرداری نیز نسبت به ساماندهی مبادی ورودی شهرها وضعیت روشنایی، آشکارسازی و سیما و منظر شهری اقدام کند زیرا بسیاری از تصادفات در محورهای منتهی به شهرها اتفاق می‌افتد.

شهردار بیرجند هم در این نشست با بیان اینکه مدیریت بحران از رسالت‌های قانونی شهرداری‌ها است گفت: مدیریت بحران شهرداری بیرجند در سه محور چهارشنبه آخر سال، مراسم برات و ایام نوروز متمرکز شده است.

مهدی بهترین افزود: در مورد چهارشنبه آخر سال نیروهای آتش‌نشان و امدادی آماده‌باش کامل هستند و سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری نیز همراهی خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: در ارتباط با روز برات سازمان آرامستان‌های شهرداری آمادگی کامل دارد و با نصب دوربین‌های نظارتی، برج‌های نوری و جمع‌آوری متکدیان و ساماندهی در گرمخانه این موضوع را مدیریت می‌کند.

فعالیت ۳۹ اکیپ ثابت و سیار راهداری

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی هم گفت: در طرح نوروزی ۳۹ اکیپ ثابت و سیار به‌صورت ۲۴ ساعت فعال خواهند بود و ۲۵۳ نیرو، ۲۳۵ دستگاه خودرو و ۳۳ راهدارخانه در این طرح فعالیت خواهند کرد.

اسدالله جلال‌زاده افزود: طرح خدمات نوروزی از امروز در خراسان جنوبی آغاز شد و طبق پیش‌بینی‌ها شاهد افزایش چشمگیر مسافران نوروزی و شلوغی محورهای مواصلاتی استان خواهیم بود.

وی اظهار داشت: با هماهنگی‌های صورت گرفته ۴۵ مجتمع خدمات رفاهی بین راهی و سکوهای نماز در سراسر استان آماده خدمات‌رسانی به مردم است.

جلال‌زاده گفت: فرمانداران با توجه به کمبود تجهیزات نسبت به فعال‌سازی خودروهای امدادی بخش خصوصی در شهرستان‌ها اقدام کنند.

وقوع ۷۰۰ زلزله در خراسان جنوبی

رییس مرکز لرزه‌نگاری خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: با توجه به جمع‌آوری اسناد از ابتدای سال جاری تاکنون ۷۰۰ زمین‌لرزه در استان به ثبت رسیده که بزرگترین آن مربوط به آرین‌شهر با بزرگی ۴.۸ ریشتر بوده است.

علی هاشمی گازار افزود: از ابتدای امسال ۶ زلزله بالای چهار ریشتر در خراسان جنوبی به ثبت رسیده و طبق بررسی‌ها در ۵۵ سال گذشته خراسان جنوبی با ثبت چهار زلزله بزرگتر از هفت ریشتر رکورد بیشترین تعداد زلزله با این مقیاس را در کشور از آن خود کرده است.

وی گفت: عمق زلزله‌ها در استان کمتر از ۱۰ کیلومتر است که اگر زلزله بالای پنج ریشتر اتفاق بیفتد انرژی زیادی را به سمت زمین خواهد داشت.

رییس مرکز لرزه‌نگاری خراسان جنوبی اظهار داشت: به دلیل پراکندگی جمعیت امدادرسانی در خراسان جنوبی دشوار می‌شود زیرا ۲ گسل به طول ۷۰۰ کیلومتر در استان وجود دارد که ۴۰ گسل فرعی را فعال کرده‌اند.

وی افزود: در حال حاضر ۱۴ ایستگاه فعال لرزه‌نگاری در سطح استان وجود دارد که امکان ثبت زلزله‌های بالای نیم ریشتر را فراهم کرده است.

هاشمی گفت: زلزله‌های کوچک می‌تواند پیش زمینه زلزله‌های بزرگتر حتی در ۲۰ سال آینده باشد و با افزایش تعداد آنها می‌توانیم هشدار صادر کنیم اما هنوز فناوری وجود ندارد که بتوان وقوع زلزله را پیش‌بینی کرد.

خراسان جنوبی همچنان متاثر از خشکسالی است

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی هم گفت: با وجود بارندگی‌های اخیر این استان همچنان متاثر از خشکسالی است.

علیرضا خندان‌رو افزود: میانگین بارندگی استان از ابتدای سال زراعی جاری ۷۰ میلیمتر بوده که نسبت به بلندمدت پنج میلیمتر کاهش داشته اما نسبت به سال گذشته ۸۳ درصد افزایش بارندگی‌ها را شاهد بودیم.

وی گفت: بیشترین بارندگی‌ها را شهرستان قاینات با ۱۰۸ میلیمتر و کمترین را طبس با ۵۳ میلیمتر به ثبت رساند اما طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته از نیمه دوم اسفند تا نیمه اول فروردین بارندگی نرمال را تجربه خواهیم کرد.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی از ورود ۲ سامانه ناپایدار جوی به استان از امروز خبر داد و گفت: وزش باد شدید، کاهش دید افقی و کیفیت هوا، طوفان گرد و خاک به‌ویژه برای روز پنجشنبه قابل پیش‌بینی است.

وی با بیان اینکه در این مدت کاهش محسوس دمای هوا را شاهد خواهیم بود افزود: بارندگی قابل توجهی را در این ۲ سامانه انتظار نداریم هرچند اقدامات ایمنی‌سازی برای گلخانه‌ها، زنبورداران و درختان آسیب‌پذیر باید مورد توجه قرار گیرد.

موضوع چهارشنبه آخر سال، خدمات نوروزی و سفر، وضعیت گسل‌ها و خشکسالی از مهمترین دستورالعمل‌های مطرح شده و مورد بررسی در آخرین نشست ستاد مدیریت بحران استان در سال جاری بود.