همایش گرامیداشت روز جهانی ایمنی غذا با حضور مسئولان استانی و فعالان و تولید کننده گان صنایع غذایی خراسان جنوبی در بیرجند برگزار شد.

دکتر زهرا کیانی، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در این همایش گفت: درسال ۲۰۱۸ مجمع عمومی سازمان ملل متحد با توجه به اهمیت موضوع بیماریهای منتقله و مرتبط با غذا و مباحث ایمنی مواد غذایی، ۷ژوئن برابر ۱۷ خرداد را به عنوان روزجهانی ایمنی مواد غذایی اعلام و در تقویم خود به ثبت کرد.

وی خاطرنشان کرد: این همایش در پنجمین سالروز جهانی ایمنی مواد غذایی که با شعار Food Standard Save Lives نامگذاری شده است و به منظور افزایش آگاهی و دانش عمومی در این خصوص و گرامیداشت زحمات دست اندرکاران در امر ایمنی مواد غذایی در زنجیره مواد غذایی برگزار می گردد.

وی با اشاره به اهمیت موضوع ایمنی مواد غذایی افزود: ایمنی غذایی بر تمام زنجیره تولید و توزیع یک محصول اعمال می‌شود و یکپارچه بودن این فرایند امری مهم در ایمنی غذایی است و ورود هرگونه آلودگی ناشی از خطرات بیولوژیکی، شیمیایی، فیزیکی و رادیولوژیکی به زنجیره تأمین غذا، ایمنی غذایی را دچار چالش می‌کند.

کیانی ادامه داد: هدف اصلی ایمنی مواد غذایی، محافظت از مصرف‌کنندگان مواد غذایی در برابر بیماری‌هایی است که از غذا انتقال پیدا می‌کنند.

بیماری‌های منتقل‌شده از طریق غذا طیف گسترده‌ای از جامعه را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خاطرنشان کرد: سازمان غذا ودارو و معاونتهای غذا و دارو به عنوان بازوی اجرایی، نظارت بر چرخه تولید، توزیع، نگهداری و مصرف مواد غذایی را بر عهده دارند که مطابق دستورالعملها و بخشنامه های وزارت بهداشت در کلیه سطوح، کنترل و نظارتهای لازم را در راستای تامین ایمنی مواد غذایی انجام می دهند.

کیانی گفت: در این راستا و در راستای اجرای برنامه عملیاتی سازمان، در معاونتهای غذا و دارو نظارت و کنترل مواد غذایی توسط مدیریت های نظارت بر مواد غذایی در قالب صدور مجوزهای بهداشتی، بازرسی و نمونه برداری از واحدهای تولیدی، تشدید نظارت بر مواد غذایی پرخطر، گشت های مشترک در رابطه با کالاهای قاچاق، اجرای طرح PMS (کنترل در سطح عرضه)، پایش باقیمانده سموم و فلزات سنگین در میوه جات و سبزیجات انجام می گیرد.

وی همچنین به فعالیت های مدیریت نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی این معاونت اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۱۷۰ واحدهای تولیدی غذایی آشامیدنی آرایشی بهداشتی در سطح استان تحت نظارت این معاونت فعالیت دارند که در سال گذشته بالغ بر ۷۵۵ مورد بازرسی از این واحدها انجام شده است.

کیانی با اشاره به بازرسی و نظارت از فروشگاه های مواد خوراکی، آرایشی و بهداشتی و آرایشگاه ها ادامه داد: در این راستا در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۴۲۲ مورد بازرسی گشت مشترک و ۱۰۲ مورد نیز بازرسی میدانی انجام شده است.

وی صدور،تمدید و اصلاح پروانه ها و مجوزهای بهداشتی را یکی از مهمترین فعالیت های مدیریت نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی برشمرد و افزود: طی سال ۱۴۰۱ تعداد ۳۲۱ فقره پروانه بهدشتی توسط این مدیریت مورد بررسی قرار گرفته و صادر شده است.

معاون غذا و دارو دانشگاه با اشاره به اجرای طرح کنترل و پایش محصولات در سطح عرضه(طرح PMS) گفت: سال گذشته بالغ بر ۶۴۷ ماده خوراکی و آشامیدنی و ۱۸۷ محصول آرایشی و بهداشتی نمونه برداری و پایش شده است.

کیانی همچنین اجرای طرح پایش باقی مانده فلزات سنگین و سموم در محصولات کشاورزی (میوه وسبزیجات)، صدور گواهی بهداشت صادرات صدور گواهی اظهار مشاغل خانگی، آموزش و توانمند سازی مسئولین فنی واحدهای تولیدی را از دیگر اقدامات مدیریت نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی این معاونت برشمرد.

همچنین در ادامه این جلسه رئیس اتاق بازرگانی خراسان جنوبی با تاکید بر اهمیت موضوع ایمنی مواد غذایی گفت: علاوه بر موضوع ایمنی، امنیت مواد غذایی نیز بسیار مهم و حائز اهمیت است.

علیرضا خامه زر تاکید کرد: رشد تولید و ایجاد امنیت غذایی برای هر جامعه ای بسیار ضروری و از جمله مسائل استراتژیک محسوب می شود.

گفتنی است: در پایان این همایش از ۳ واحد صنایع غذایی استان شامل کارخانه تروند زعفران قاین، کارخانه خوشه سرخ شرق و کارخانه فردوس ناب که در زمینه استقرار سیستم های مدیریت ایمنی مواد غذایی اقدامات موثری را انجام داده بودند تقدیر به عمل آمد.

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور