#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

 رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تاکنون ۸۰ هزار و ۶۷۰ دوز واکسن در استان دریافت کرده‌ایم که از این میزان تا پایان هفته گذشته ۴۳ هزار و ۲۶۵ نفر در مرحله نخست واکسینه شدند.

محمد دهقانی فیروزآبادی  در ستاد استانی کرونا افزود: از مجموع سهم واکسن دریافت شده در استان تاکنون ۶۱ هزار و ۷۹۲ دوز تزریق شده است که از این میزان ۱۸  هزار و ۹۲۵ نفر مرحله دوم واکسیناسیون را تزریق کرده‌اند.

وی با بیان اینکه تزریق واکسن مرحله دوم اکنون در شهرستان‌ها در حال انجام است اظهار داشت: برای تزریق مرحله دوم واکسیناسیون گروه‌های مختلف، بر اساس پیامک و تماس تلفنی به افراد اطلاع‌رسانی می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: بنا بر اعلام وزارت بهداشت از هفته آینده حجم خوبی از واکسن وارد کشور و به طور منظم توزیع خواهد شد لذا گروه‌های بیشتری مورد واکسیناسیون قرار می‌گیرد.

وی عنوان کرد: تاکنون هزار دوز واکسن ایرانی کووبرکت در اختیار استان قرار گرفته است اما دستورالعمل تزریق به گروه‌های مختلف هنوز ابلاغ نشده است.

دهقانی در ارتباط با تزریق واکسن کرونا برای گروه‌های سنی زیر ۵۰ سال در برخی استان‌ها یادآور شد: سیاست وزارت بهداشت این است استان‌هایی که آلودگی خیلی زیادی دارد مانند سیستان و بلوچستان گروه‌های سنی پایین‌تر واکسینه شوند.

وی ادامه داد: از آنجاییکه استقبال گروه‌های سنی بالای ۷۰ سال در استان مجاور به واکسیناسیون کرونا پایین بود گروه‌های سنی پایین تر مدنظر قرار گرفته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند عنوان کرد: تاکنون ۸۴ درصد گروه سنی بالای ۸۰ سال استان واکسینه شده‌اند و مابقی افراد نیز در دستور کار قرار دارد.

وی بیان کرد: وضعیت استان خراسان جنوبی در مجموع وضعیت شهرستان‌ها یک روند ثابت را کماکان طی می‌کند و میزان بستری‌ها معادل هفته گذشته همانند سه تا چهار هفته قبل بوده و تغییر زیادی نداشته است.

دهقانی با بیان اینکه روند فوتی‌های کرونا در استان کاهش داشته و هفته گذشته چهار فوتی داشتیم ادامه داد: به تفکیک شهرستانی دو شهرستان نهبندان و سربیشه روند افزایش واضح‌تری دارند که نهبندان اکنون وضعیت قرمز است.

وی ادامه داد: آمار بستری بیماران کرونایی در شهرستان نهبندان از یک و صفر نفر به ۶ نفر رسیده و اکنون ۱۸ نفر در این شهرستلان بستری هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: از ۱۱ شهرستان وضعیت نهبندان قرمز یا خیلی پرخطر، شهرستان‌های بیرجند، قاینات، سربیشه و درمیان نارنجی یا پرخطر و سایر شهرستان‌ها زرد رنگ هستند.

وی عنوان کرد: وضعیت کلی کشور نشان از این دارد که پیک پنجم کرونا از جنوب کشور آغاز شده و به مرکز کشور در حال گسترش است، همچنین مراکز استان‌های همجوار خراسان جنوبی از جمله سیستان و بلوچستان، یزد و کرمان قرمز است و احتمال درگیری بیشتر استان قابل تصور است.

دهقانی یادآور شد: گزارش‌هایی در خصوص ویروس دلتا در دنیا چاپ شده که در ارتباط با سویه این ویروس معتقدند انتقال آن بسیار سریع و اگر دو نفر کنار هم بدون ماسک و عدم رعایت فاصله اجتماعی قرار بگیرند در عرض پنج تا ۱۰ ثانیه مبتلا می‌شوند.

وی گفت: ارزیابی ویروس‌شناس ما این است که احتمالا در شهرستان‌های نهبندان و سربیشه دلتا ورود کرده است چون سنجش این ویروس کیت مخصوص دارد هنوز در استان این کیت‌ها تامین نشده و پیگیری لازم در حال انجام است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند در ارتباط با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در استان گفت: بازدید از ادارات و دستگاه‌های اجرایی نشان می‌دهد استفاده از ماسک در ادارات ۹۴.۷ درصد و در صنوف ۹۴.۵ درصد است که مقداری افت داشته است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار نهبندان هم گفت: پس از اوضاعی که در استان سیستان و بلوچستان بوجود آمد متاسفانه شهرستان نهبندان هر قرمز شد به همین منظور جلسات ستاد شهرستانی کرونا تشکیل و دستورالعمل‌های لازم به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد.

حسن ارشادی افزود: از آنجاییکه مراودات خانوادگی و اقتصادی برخی روستاییان یا شهروندان نهبندان با استان سیستان و بلوچستان زیاد است برخی از شهروندان این استان با سفر به نهبندان بیماری را وارد روستاها کرده‌اند.

وی بیان کرد: این در حالیست که از سمت استان سیستان و بلوچستان هیچ کنترلی وجود ندارد و درخواست داریم همکاران این شهرستان نیز همکاری لازم را داشته باشند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار نهبندان با بیان اینکه با توجه به افزایش تعداد بستری‌ها وضعیت مناسبی در شهرستان نداریم یادآور شد: اورژانس در حال ساخت بیمارستان شهید آتشدست نهبندان در حال احداث است و پیشرفت خوبی دارد که برنامه‌ریزی شده تا پایان تیرماه به بهره‌برداری برسد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۸ نفر در بیمارستان این شهرستان بستری هستند که تقاضا داریم اورژانس سریعتر از موعد مقرر به بهره برداری برسد تا در پذیرش بیماران با مشکل مواجه نشویم.