معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: ۴۴ سایت مصوب طرح نهضت ملی مسکن را در استان داریم که برای حدود ۴۰ سایت، طرح آماده سازی به پیمانکاران ابلاغ شده و در حال اجرای کار است.

 علیرضا عباس‌زاده  در نشست شورای مسکن استان افزود: با وجود همه مسائل و مشکلاتی که در سطح کشور و استان وجود دارد اما عملکرد خراسان جنوبی مطلوب است و براساس برنامه اعلامی وزارت راه و شهرسازی، این استان از نظر الحاق اراضی، واگذاری زمین و مراحل مختلف ساخت مسکن در کشور رتبه اول را دارد.

وی از اداره‌ کل راه و شهرسازی و شرکت گاز استان خواست با برگزاری نشست تخصصی روند گازرسانی به طرح نهضت ملی مسکن تسهیل و تسریع شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر سرعت دادن به روند آماده‌سازی سایت‌های‌ نهضت ملی مسکن اظهار کرد: تلاش دستگاه‌های متولی به گونه‌ای باشد تا در دهه فجر تعدادی از واحدهای طرح نهضت ملی مسکن در استان به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به روند پرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن گفت: علاوه بر بانک مسکن، بانک‌های ملت، ملی، صادرات و تجارت هم متولی پرداخت تسهیلات هستنند که با ایجاد شرایط و زمینه در مدار واگذاری تسهیلات مسکن قرار گرفتند.

عباس‌زاده ادامه داد: با تقسیم‌بندی خوبی که برای توزیع متقاضیان در بانک‌های استان انجام شده از این پس مشکلی برای تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن نخواهیم داشت.

وی گفت: امیدواریم بتوانیم آماده سازی سایت‌های نهضت ملی مسکن را همزمان با ساخت واحدها پیش ببریم و با هماهنگی بین شرکت‌ها و دستگاه‌های خدمات رسان تلاش ما این است که اقدامات زیرساختی را همزمان با ساخت واحد پیش ببریم.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: روند پرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن در استان کُند است و باید با همراهی بانک‌های عامل این روند تسریع شود.

میرمحمد مودی با اشاره به آخرین وضعیت عملکرد بانک‌های عامل استان در پرداخت تسهیلات افزود: تاکنون در استان ۲۲ هزار و ۱۵۶ نفر به بانک‌های مسکن، ملت، ملی، صادرات و تجارت معرفی شدند و از این تعداد سه هزار و ۱۲۴ نفر در انتظار تعیین شعبه، هفت هزار و ۶۱۴ نفر هم در مرحله انعقاد قرارداد هستند.

وی با اشاره به عملکرد بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات خودمالک شهری گفت: سهمیه خراسان جنوبی در این زمینه پنج هزار واحد بوده که تاکنون ۲ هزار و ۳۷۳ نفر به بانک‌های عامل معرفی شدند و از این تعداد هزار و ۱۰۳ نفر یعنی ۴۶ درصد در مرحله انعقاد قرارداد هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اضافه کرد: ۱۱۲ هزار و ۷۳۱ نفر متقاضی نهضت ملی مسکن در این استان ثبت‌ نام کردند که از این تعداد ۳۸ هزار و ۶۶۷ نفر تایید نهایی شدند و برای این افراد ۳۰ هزار و ۷۹۵ فقره زمین تامین شده است.

وی عنوان کرد: تاکنون برای ۱۷ هزار و ۲۶۳ واحد پروانه ساختمانی صادر شده که از این تعداد ۱۰ هزار و ۸۲ واحد به مرحله اتمام فونداسیون، ۶ هزار و ۶۳۰ واحد به مرحله اسکلت، سه هزار و ۶۱۹ واحد به مرحله سفت کاری، هزار و ۵۳۴ واحد به مرحله نازک کاری و ۸۲۵ واحد به مرحله اتمام عملیات ساختمانی رسیده‌ است.

مودی با اشاره به تامین زمین برای طرح جوانی جمعیت گفت: در این زمینه تاکنون ۱۱ هزار و ۱۴۱ نفر ثبت نام و از این تعداد ۶ هزار و ۳۲۸ نفر نسبت به تکمیل پرونده اقدام کردند همچنین هشت هزار و ۴۷۲ قطعه زمین تامین و هزار و ۶۸۷ قطعه تحویل متقاضیان شده است.

وی اظهار کرد: در راستای تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن ۴۷ سایت به وسعت سه هزار و ۸۷۰ هکتار به محدوده شهرهای استان الحاق شده که متوسط پیشرفت آماده‌سازی سایت‌های نهضت ملی مسکن استان ۱۶ درصد است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: همچنین ۳۹ سایت طرح تفکیکی و آماده‌سازی آنها مصوب شده و توسط مجریان در حال آماده سازی است.

وی از آماده‌سازی کامل سایت ۲۷ هکتاری بیرجند خبر داد و گفت: ۹ هزار و ۳۶۱ نفر در این سایت پذیرش خواهند شد اما مشکل ما در این سایت اجرای طرح فاضلاب است.

در این نشست ارایه زیرساخت‌های مختلف آب، برق، گاز و زیرسازی سایت‌های الحاقی طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای مختلف به صورت موردی بررسی و راهکارهای لازم ارایه شد.