مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: براساس آخرین آمار ۳۹ هزار و ۷۹۵ واحد مسکونی نامقاوم در خراسان جنوبی داریم که ۴۴ درصد کل واحدهای روستایی استان را می‌شود.

 قاسم تنها روز یکشنبه در نشست شورای مسکن استان که به ریاست استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، ادامه داد: مقاوم‌سازی مسکن روستایی از نیازهای ضروری استان خراسان جنوبی است.

وی گفت: براساس آخرین آمار ۸۸ هزار و ۸۳۵ مسکن روستایی در خراسان جنوبی وجود دارد که از این تعداد ۴۹ هزار و ۴۰ واحد تاکنون مقاوم‌سازی شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی افزود: بنابراین ۵۵.۲ درصد منازل روستایی در این استان مقاوم‌سازی شده که سه درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت مقاوم‌سازی در برخی شهرستان‌ها مطلوب نیست اظهار داشت: این شهرستان‌ها شامل فردوس، سربیشه، درمیان، خوسف و قاینات بوده که نیاز است مقاوم‌سازی را در سطح روستاها افزایش دهیم.

تنها عنوان کرد: در شهرستان‌های نهبندان، طبس و زیرکوه به خاطر حوادثی که در گذشته رخ داده، مقاوم‌سازی بیشتری انجام شده است.

وی گفت: سال گذشته سه هزار و ۹۰۰ مورد تسهیلات به استان ابلاغ شد و ۲ هزار و ۸۹۲ فقره تسهیلات اعطا شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی ادامه داد: امسال سه هزار و ۴۲۵ مورد تسهیلات ابلاغی داشتیم که باید بانک‌ها با انعقاد قرارداد در جذب این منابع تا پایان بهمن همکاری کنند.

وی گفت: تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی با سود چهار درصد برای مقاوم‌سازی منازل روستایی اهمیت زیادی دارد که اگر این سهمیه را نتوانیم جذب کنیم تسهیلات به استان‌های دیگر سرریز خواهد شد.

تنها بیان کرد: هزار و ۸۰۰ واحد امسال به بانک‌ها معرفی شده که هنوز موفق به انعقاد قرارداد نشده است.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: بانک مرکزی سهمیه هر بانک را برای پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن مشخص کرده از همین رو سهمیه استان در طرح نهضت ملی مسکن و مسکن روستایی ابلاغ شده است.

محمدعلی زرنگ افزود: در مهلت قانونی تسهیلات جذب می‌شود و نگرانی از لحاظ برگشت اعتبارات نیست.

وی عنوان کرد: ۱۶ هزار نامه درخواست تسهیلات قرض‌الحسنه نیز از محل سفر رئیس جمهوربه استان ارجاع شده است.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی یادآور شد: حجم درخواست‌ها از شبکه بانکی بیش از توان نیروی انسانی بوده با این وجود بالغ بر ۱۰۵ درصد تسهیلات ابلاغی در شبکه بانکی استان پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه رتبه پنجم پرداخت تسهیلات در کشور را داریم افزود: استان‌های برخوردار کمترین متقاضی تسهیلات از بانک را دارند اما در خراسان جنوبی ۱۱۵ درصد منابع بانکی صرف تسهیلات می‌شود.

زرنگ گفت: تکالیفی زیادی بر دوش شبکه بانکی است و با وضعیت موجود نیروی انسانی همه توان برای رسیدگی به پرونده‌ها به کار گرفته می‌شود، اگر سهمیه‌ای به بانک‌های استان ابلاغ شود با همه توان در جذب آن تلاش می‌کنیم چون سیاست دولت همین است.

وی افزود: درخصوص نهضت ملی مسکن و مسکن روستایی هم بانک‌ها آمادگی انعقاد قراردادهایی که به بانک معرفی شود را دارند.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی گفت: برخی از امور بانکی اگر از بستر فضای مجازی و الکترونیکی انجام شود، حجم زیادی از کار بانک‌ها کم خواهد شد و به تکالیف اصلی‌تر خود می‌رسند.

وی افزود: آمار انعقاد قرارداد پرونده‌های نهضت ملی مسکن و مسکن روستایی به صورت هفتگی به دستگاه‌های مربوطه اعلام می‌شود.

نحوه پرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن و مسکن روستایی توسط بانک‌ها از دغدغه‌هایی بود که در نشست شورای مسکن استان مطرح شد.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور