به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی، دکتر کاظم خاوازی صبح امروز در جلسه مروجان مسئول پهنه ­بندی این سازمان اظهار داشت:

وی با بیان اینکه این طرح در ابتدا به صورت یک پایلوت در ۴ استان اردبیل، کرمانشاه، آذربایجان شرقی و گلستان آغاز شد افزود: پس از آن ۸  استان دیگر به این طرح پیوستند که استان خراسان جنوبی یکی از آنها بود و این طرح به صورت آزمایشی ۱۰ ماه در کشور پیاده شد.

معاون ترویج سازمان تحقیقات آموزشی و ترویج بیان کرد: طرح نظام نوین ترویج در ۱۷ شهریورماه ۹۴ در کشور آغاز شد و پس از بررسی و مثبت ارزیابی کردن طرح، در مهرماه ۹۵ با شروع کشت پاییزه، توسط وزیر کشور به همه استان ها ابلاغ شد.

خاوازی تصریح کرد: در دولت های قبلی هزینه های زیادی درگذشته برای جذب و ارتباط بهره‌برداران بخش کشاورزی با بدنه دولت صورت گرفته که به هیچ عنوان محقق نشده است، اما در دولت یازدهم با جذب نیروهای جوان برای اجرای طرح پهنه‌بندی، ارتباط دوسویه بهره‌برداران با بدنه دولت بخوبی صورت پذیرفته است.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از استان ها از جمله خراسان جنوبی که در طرح نبودند از همان ابتدا با تلاش های بسیاری کار کردند و اتفاقات خوبی در استان افتاده است به طوری که مراکز جهادکشاورزی به نحو احسن تجهیز شدند و به بسیاری از تکنیک های جدید مانند تماس ویدئو کنفرانسی برای آموزش مروجین مسئول پهنه و یا بهره برداران مسلح شدند.

معاون ترویج سازمان تحقیقات آموزشی و ترویج یادآور شد:در ارزیابی­های به عمل آمده تاکنون، خراسان جنوبی یکی از استان های بسیار خوب ما در زمینه پیشرفت طرح نظام نوین ترویج در بخش کشاورزی است.

خاوازی اظهار داشت: در این طرح اتفاق خوبی که افتاد این است که دولت یازدهم توانست قطع نقطه اتصال ما به بهره برداران بخش کشاورزی که در دولت های قبلی کاملا قطع شده بود را وصل کند زیرا در دولت های قبل تعداد افرادی که می خواستند با بهره برداران ما تماس پیدا کنند بسیار کم بودند، یعنی ما در کل کشور به ازی هر ۳ هزار و ۵۰۰ نفر یک کارشناس مروج داشتیم که پاسخگوی مسائل این بهره برداران باشد که متأسفانه کم بود.

وی افزود: اما دراین سرپهنه­ ها که ما آن را به عنوان مراکزجهادکشاورزی و یا مراکز خدمات می­ شناسیم به آنان نیروهای جوانی که تجربه خوبی در بحث نظارت گندم داشتند تزیرق کردیم و با جذب این نیروها این نسبت، نسبت بسیار معقولی شد و این عدد در حال حاضر حدود یک مروج به ازای ۶۰۰ بهره بردار شده است.

معاون ترویج سازمان تحقیقات آموزشی و ترویج با بیان اینکه این امر باعث شد یک آشتی بین کشاورزان ما با بدنه دولت اتفاق بیفتد گفت: با تعداد مروج قبلی شناخت از منطقه هم کمتراتفاق می افتاد اما زمانی که این تعداد مروج افزایش یافت شناخت از منطقه بیشتر شد و مروجان مشکلات کشاورزان را بیشتر می شناسند و جایگاهی به نام مراکز جهاد کشاورزی و وضعیت فیزیکی برای استقرار این افراد نبود که در دولت یازدهم به آن توجه شد.

خاوازی با بیان اینکه در این طرح جریان یک­طرفه کشاورز با جهاد کشاورزی قطع و جریان دوسویه شد، بیان کرد: در گذشته اگر اتفاقی در روستاها می افتاد دهیاری ها مسائل را بازگو می­کردند اما الان در کشور بسیاری از اتفاقات می افتد و مروج ها این مشکل را به دستگاه­ها منتقل می کنند یعنی شناخت و تسلط کامل روی پهنه وجود دارد و برنامه ریزی شده است و با دقت تمام انجام می شود.

وی یادآور شد: در حال حاضر مروج های ما در صحنه حضور دارند و با تک تک بهره برداران صحبت می کنند و ما کم کم به سمتی می رویم تا این افراد را تجهیز کنیم و به آنان مسئولیت دهیم و پهنه را به آنان تحویل دهیم زیرا مروج ها مسئول بهره وری هستند و باید تولید را با ورودی ها افزایش دهند و پایداری تولید را حفظ کنند.

معاون ترویج سازمان تحقیقات آموزشی و ترویج با اشاره به اقدامات انجام شده در این طرح اظهار داشت: در این طرح اتفاقات خوبی افتاد و برنامه­ ریزی­ های بسیار گسترده ای در خصوص آموزش آنان صورت گرفت و بروز رسانی آنها شده است.

خاوازی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات اساسی که ما در همسایگی این فعالیت داشتیم این بود که تحقیقاتی که داشتیم عمدتا در خود مراکز تحقیقات بود اما الان تحقیقات پا به عرصه گذاشته و برای هرکدام از مراکز جهادکشاورزی متناسب با ظرفیت تحقیقاتی که در آن منطقه است یک محقق محیط تعریف شده و این افراد با حضور در مناطق وارد عرصه می شوند و مشکلات را از طریق مروج ها دریافت می کنند.

وی با بیان اینکه ما در وزارت علوم با هماهنگی هایی که انجام دادیم این فعالیت را قانونی کردیم افزود: محقق های ما نیازهای واقعی عرصه و گرایش های روستا را متوجه می شوند و ما باید زمینه های حضور محققین برای این کار را پایدار کردیم تا هرگونه تغییری در کشور اتفاق بیفتد به لحاظ ارتقا و تغییر به درجات ، این فعالیت قانونی افراد باشد.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله