مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان جنوبی گفت: ۳۱ شهرک جدید گلخانه‌ای در خراسان جنوبی تثبیت و جانمایی شد و اقدامات مربوط به کمیسیون ماده ۲ واگذاری اراضی برای آنها انجام شده است.

مهدی سورگی روز چهارشنبه در نشست خبری بررسی فعالیت‌های سازمان جهاد کشاورزی در نهضت گلخانه‌ای به صورت برخط افزود: سال گذشته تفاهم‌نامه احداث یک‌هزار هکتار گلخانه بین شرکت شهرک‌های کشاورزی و استانداری خراسان‌جنوبی به امضا رسید و مقرر شد عملیات اجرایی این تفاهم نامه از نظر تعهدات فنی و ریالی در طول ۲ سال عملیاتی شود.

وی بیان کرد: تاکنون با همکاری شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور و مجموعه‌های مرتبط در استان برای ۲۳۶ هکتار کار تملک انجام شده همچنین این میزان هکتار برای شرکت شهرک‌های کشاورزی استان ۶۲۰ میلیون تومان بار مالی در بر داشته است.

مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: تا این لحظه مطالعات نهایی ۱۵۰ هکتار گلخانه در استان انجام و عملیات زیرساختی آن نیز بارگذاری شده است.

وی ادامه داد: همچنین مطالعات ۵۶۱ هکتار از فاز یک نهایی شده و فاز دو دارای پیشرفت ۹۰ درصدی است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان آبان ماه در مجموع مطالعات ۷۱۱ هکتار از مجموع یک ‌هزار هکتار گلخانه در استان تکمیل شود.

سورگی با بیان اینکه تاکنون ۲ میلیارد تومان برای اجرای این تفاهم‌نامه توسط شرکت شهرک‌های کشاورزی در استان هزینه شده است تصریح کرد: عملیات اجرایی پنج شهرک در پنج شهرستان تاکنون وارد فاز اجرایی شده است.

وی اضافه کرد: همچنین برای چهار شهرک پروانه حفاری برای تامین آب با ۱.۲ میلیارد تومان هزینه نیز صادر شده است.

مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان‌جنوبی یادآور شد: در زمینه معابر و اجرای پلان در شهرک‌های کشاورزی حدود ۱۱ میلیارد تومان قرارداد منعقد شده است همچنین در بحث گازرسانی به شهرک‌ها حدود ۱۸ میلیارد تومان قرارداد منعقد و عملیات گازرسانی به برخی از شهرک‌ها انجام شده است.

وی گفت: در این تفاهم نامه ۶۷۲ هکتار برای احداث گلخانه، ۱۶۷ هکتار مجتمع دامپروری، ۱۵۸ هکتار احداث بارگاه زرشک و ۵۵ هکتار شیلات در نظر گرفته شده که در مجموع به یک‌هزار و ۵۱ هکتار می‌رسد.

سورگی افزود: توسط شرکت شهرک‌های کشاورزی ۸۶ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی برای استان تامین شده است که این اعتبار در برخی از نقاط استان هزینه شده یا در حال پرداخت است به این صورت که بخشی از اعتبارات به صورت اوراق و بخش دیگر نقدی است.

وی بیان کرد: مجموع تعهد شرکت شهرک‌های کشاورزی برای استان ۱۴۰ میلیارد تومان بوده که تاکنون ۸۶ میلیارد تومان محقق شده است و امید می‌رود با تخصیص اعتبارات استانی عملیات اجرایی در ۶ شهرک ایجاد شده را پیگیری کنیم.

مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان ‌جنوبی تملک زمین و آب را یکی از مهمترین مشکلات سرمایه‌گذاران در استان دانست و عنوان کرد: شرکت شهرک‌های کشاورزی استان آمادگی این را دارد که آب و زمین را تملک کرده و در اختیار سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی قرار دهد.

وی با اشاره به برخی مشکلات سرمایه‌گذاران در خصوص فرایند بانکی و وثایق مورد نیاز اظهار داشت: شرکت شهرک‌ها در بحث قراردادهایی که منعقد می‌کند موضوع سرمایه‌گذاری را مشروط به تسهیلات نمی‌کند.

سورگی تصریح کرد: در خصوص روند اداری و کارشناسی نیز آنچه بر عهده شرکت شهرک‌های کشاورزی است در ۱۰ روز انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در بحث کارشناسی و واگذاری زمین به متقاضی، ابتدا باید متقاضی ۳۰ درصد هزینه را به صورت نقد پرداخت کند که گاهی اوقات تاخیر در پرداخت ۳۰ درصد اولیه از طرف متقاضی باعث طولانی شدن فرآیند می‌شود.

مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان‌ جنوبی بیان کرد: ۷۰ درصد دیگر هزینه نیز باید در بازه زمانی سه ساله تقسیط متقاضی یا سرمایه‌گذار پرداخت شود.

وی در ارتباط با پرداخت تسهیلات به متقاضیان و زمان‌بَر بودن آن تاکید کرد: موضوع پرداخت تسهیلات به شرکت شهرک‌های کشاورزی مربوط نیست و در حوزه اختیارات بانک کشاورزی است.

سورگی ادامه داد: تمام شرایط و ضوابط در نظر گرفته شده از سوی بانک برای متقاضیان از جمله وثیقه در سطح کلان کشور تصمیم‌گیری و به استان‌ها ابلاغ می‌شود و متقاضیان ناچار هستند برای دریافت تسهیلات شرایط و ضوابط بانک را بپذیرند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر ۸۲.۶ میلیارد تومان مبلغ تسهیلات برای ایجاد گلخانه‌ها مصوب شده و پرونده‌ها به بانک کشاورزی معرفی شده است.

مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان‌ جنوبی گفت: هرچند شرایط دریافت تسهیلات، واگذاری املاک و سایر برای متقاضیان سخت است اما این شرایط برای تمام کشور است ضمن اینکه سود تسهیلات در نظر گرفته شده برای استان‌های کم برخوردار که خراسان جنوبی جزو آنها است از استان‌های برخوردار کمتر است.

وی افزود: سود تسهیلات در نظر گرفته شده برای خراسان ‌جنوبی ۱۲.۵ درصد است در صورتیکه برای استان‌های دیگر ۱۴ درصد سود در نظر گرفته شده لذا به متقاضیان پیشنهاد می‌شود از شرایط موجود استفاده کنند چراکه در آینده مشخص نیست شرایط تورم و وضعیت اقتصادی کشور به چه صورت باشد.

سورگی با بیان اینکه پیگیر کاهش سود تسهیلات در استان هستیم بیان کرد: در سفر اخیر وزیر جهاد کشاورزی به استان، بحث کاهش سود تسهیلات مطرح شد و مدیرعامل بانک کشاورزی قول پیگیری داده است.

مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: متقاضیانی که در زمینه‌های مختلف مشکل دارند می‌توانند با شماره‌های شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی استان به شماره ۰۵۶۳۲۴۳۱۰۷۱ و ۰۵۶۳۲۴۳۰۴۴۷ تماس گرفته و مشکل را مطرح کنند و خواستار پیگیری شوند.