مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی گفت: اکنون ۳۰۹ مدرسه با هزار و ۲۰۰ کلاس درس در استان تخریبی و نیازمند بازسازی است که ۱۲ درصد مدارس را شامل می‌شود.

محمود چاوشان روز دوشنبه در تور رسانه‌ای و نشست خبری که با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد افزود: امیداوریم با ریل‌گذاری‌های انجام شده این مشکل در سال‌های آینده رفع شود.

وی گفت: ۴۰ درصد مدارس استان مشمول بهسازی لحظه‌ای و مقاوم‌سازی هستند که هزار و ۳۵۰ مدرسه با چهار هزار و ۵۰۰ کلاس درس را شامل می‌شود.

وی اظهار داشت: این استان ۱۲ منطقه آموزشی، سه هزار آموزشگاه و ۱۰ هزار کلاس درس و حدود ۱۷۰ هزار دانش‌آموز دارد که از این تعداد هشت درصد شامل دانش‌آموزان غیردولتی و بقیه در مدارس دولتی مشغول تحصیل هستند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی بیان کرد: با حمایت‌های استاندار مشکل کمبود فضای آموزشی در مسکن مهر استان در حال رفع شدن است.

وی ادامه داد: ۱۸۴ کلاس درس نیاز آموزشی در مسکن مهر است و مدارس حاشیه شهر با افزایش جمعیت دانش‌آموزی مواجه شده که ۱۰ مدرسه با ۶۳ کلاس درس در حاشیه شهر مورد نیاز است.

چاوشان گفت: ۳۶ مدرسه دو نوبت با ۳۵۶ کلاس درس در استان داریم و مدارس مسکن مهر در دیگر شهرستان‌های خراسان جنوبی ۱۰ مدرسه با ۶۰ کلاس درس نیاز است.

وی اضافه کرد: ۱۰ سایت مسکن مهر با ۱۴ هزار واحد مسکن در استان داریم که ۴۰۸ کلاس درس نیاز در شهرستان بیرجند است و ۸۷ کلاس را تحویل دادیم که ۱۳۷ کلاس نیمه تمام و ۱۸۴ کلاس درس باقی‌مانده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی افزود: در حاشیه شهر بیرجند ۶۳ کلاس درس مورد نیاز است و باید فضای آموزشی حاشیه شهر را تامین کنیم، مساکن مهر شهرستان‌های استان نیز ۵۹ کلاس درس نیاز دارد.

وی اظهار داشت: بسته تحولی آجر به آجر را ایجاد کردیم تا دامنه خیرین را افزایش دهیم و در میزان جذب اعتبارات ۱۵ درصد رشد نسبت به سال قبل داشتیم، اعتبارات خیران مدرسه‌ساز در سال گذشته ۲۴ میلیارد تومان بود که در سال جاری و در هفت ماه گذشته ۲۱ میلیارد جذب اعتبار خیری داشتیم.

وی گفت: در بسته تحولی آجر به آجر، دانش‌آموز هم به عنوان خیر وارد کار می‌شود تا این فرهنگ نهادینه شود و سامانه‌ای راه‌اندازی شده و همه می‌توانند به پویش آجر به آجر بپیوندند.

چاوشان یادآور شد: سامانه همراه بانک ملت برای ایرانسل روز قبل راه‌اندازی شد که امکان جذب مشارکت مردم برای شرکت در پویش آجر به آجر را فراهم کرده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی به همراه مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان و فرماندار بیرجند صبح امروز از مدرسه ۱۲ کلاسه شهید بصیری پور، مجتمع آموزشی حیات طیبه، مدرسه ۱۲ کلاس اجتهاد، مدرسه ۶ کلاسه دکتر گنجی، مجتمع آستان قدس رضوی، مدرسه ۶ کلاسه کودکان استثنایی طیف اوتیسم، مدرسه ۱۲ کلاسه فرهنگ و مدرسه امام هادی(ع) بازدید کرد.

این پروژه‌ها به طور متوسط تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اعتبار کل این پروژه‌ها ۱۰۰ میلیارد تومان است که از محل اعتبارات خیرین، ملی و استانی تامین شده است.