#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: ذبح دام در معابر توسط مردم و هیات‌های عزاداری با توجه به اینکه بهداشت عمومی را به مخاطره می‌اندازد، ممنوع است.

محمد اصغرزاده فزود: طبق رسم دیرینه روز تاسوعا در مقابل دسته‌روی هیات‌های عزاداری خراسان جنوبی ذبح گوسفند انجام می‌شود تا برای غذای نذری روز عاشورا استفاده شود.

وی گفت: با توجه به جولان بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو و درگیری ۶۰ نفر و پنج فوتی در کشور تاکنون، توصیه می‌شود به هیچ عنوان گوسفند نذری در معابر عمومی و منازل ذبح نشود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی اظهار داشت: ذبح دام در تمامی روزها باید در کشتارگاه و تحت نظارت دامپزشکی صورت گیرد و در ماه محرم باید این موضوع مهم توسط عزاداران فرهنگ‌سازی شود تا ذبح گوسفند در مکان عمومی، بهداشت و سلامت جامعه را به مخاطره نیندازد.

وی تصریح کرد: ذبح دام و جاری شدن خون آن در معابر عمومی ضمن مشکلات بهداشتی و شرعی تاثیر منفی بر کودکان و زنان باردار و افراد حساس می‌گذارد.

اصغرزاده با تاکید بر اینکه گوشت قربانی قبل از استفاده باید ۲۴ ساعت پیش سرد شود افزود: حفاظت فردی از مهمترین نکاتی است که قصابان و کسانی که در تکه کردن گوشت نذری فعال هستند باید مورد توجه قرار دهند.

وی گفت: تاکنون موردی از تب کریمه کنگو در خراسان جنوبی گزارش نشده اما با توجه به اینکه استان‌های همجوار ما درگیر این بیماری هستند رعایت همه‌جانبه توصیه‌های دامپزشکی مورد انتظار است.