#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

 رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: امسال ۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان با اعتبار ۱۰ میلیارد تومان به کشت قراردادی علوفه مورد نیاز اختصاص یافت.

“مهدی جعفری” روز شنبه در دیدار مسوولان سازمان جهاد کشاورزی و اعضای قرارگاه امنیت غذایی استان با حجت‌الاسلام و المسلمین سید “علیرضا عبادی” نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند افزود: این اراضی بین دامداران، اتحادیه‌ها، کشاورزان و صندوق حمایت از بخش کشاورزی توزیع می‌شود تا با کشت علوفه، سال آینده در این زمینه مشکلی نداشته باشیم.

وی اظهار داشت: به خاطر حوادثی که در روسیه و اوکراین اتفاق افتاد و پیش‌بینی‌هایی که باید برای علوفه مورد نیاز استان داشته باشیم از خرداد امسال این اراضی کشت خواهد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در حوزه گیاهان دارویی و روغنی مانند پنبه به کشت قراردادی ورود کرده‌ایم و سال آینده سطح زیرکشت استان در حوزه زراعی و باغی در این بستر افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به نامگذاری سال جدید با عنوان «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» و بیانات ابتدای سال مقام معظم رهبری درباره بخش کشاورزی افزود: با این بیانات راه و ماموریت جدیدی برای خانواده جهاد کشاورزی کشور تبیین شد.

جعفری گفت: حسب فرمایش معظم‌له درخصوص بخش کشاورزی، با توجه به زیرساخت‌های استان، می‌توانیم شرکت‌های دانش‌بنیان را گرد هم آورده و ظرفیت خود را در اختیار این شرکت‌ها قرار دهیم.

وی اضافه کرد: همچنین بازدیدی با حضور روسای دانشگاه‌ها، بسیج، محققین و اعضای هیات علمی از زیرساخت‌های بخش کشاورزی استان انجام شد و پیگیری‌های خوبی در این زمینه انجام داده‌ایم که امید است به نتیجه مطلوبی برسیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: ماموریت‌های وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم در قالب پنج محور تعیین شده که تاکنون اقداماتی در این خصوص در استان انجام شده یا در حال انجام است.

وی بیان کرد: اولین موضوع قرارگاه صدور سند اراضی بود که در دوره انقلاب اسلامی سه درصد اراضی استان یعنی ۱۴ هزار هکتار از ۴۸۲ هزار هکتار اراضی کشور سنددار شده بود و برنامه وزارتخانه این است تا پایان چهار سال اول دولت سیزدهم تمامی اراضی سنددار شود و جشن سندار شدن اراضی را برگزار کنیم.

جعفری افزود: کمیسیون‌های رفع تداخلات در این مدت در استان برگزار شده و برای ۷۰ هزار هکتار از اراضی رفع تداخل صورت گرفته که برای صدور سند ارسال شده است همچنین بیش از هزار هکتار سند دریافت کردند و این روند در حال شتاب گرفتن است.

وی تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های نماینده ولی فقیه در استان در جلسات مختلف رفع اختلاف اراضی بین مردم و منابع طبیعی است که ما مکلف به پیگیری در این زمینه بوده و بستر را فراهم کرده‌ایم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در پلاک‌های مشمول که رفع تداخلات وجود دارد اعترضات مردم را شخصا و با نظر مساعد همکاران در کمیسیون رفع تداخلات بررسی می‌کنیم تا از دغدغه‌های مردم کاسته شود.

وی گفت: تاکنون کاداستر ۹۸ درصد اراضی ملی کشاورزی استان انجام شده و استان در این زمینه پیشرو است.

جعفری با بیان اینکه در حوزه تغییر کاربری اراضی کشاورزی رویکرد خود را بر پیشگیری گذاشته‌ایم گفت: از این طریق هم از مال مردم صیانت کرده و هم در مواردی که بعد از تغییر کاربری اتفاق می‌افتد، شاهد نارضایتی مردم نباشیم.

وی اظهار داشت: در حوزه کمیسیون‌های واگذاری همه کمیسیون‌ها از جمله ماده دو و سه به‌روزرسانی شد تا مردم و سرمایه‌گذاران معطل نمانند و در این خصوص غلفلت نکرده باشیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: درخصوص پایگاه داده‌ها و اطلاعات و رصدخانه کشاورزی اعلام می‌کنیم اولین استان خواهیم بود که در بستر جی آی اس همه اطلاعات مرغداری‌ها، دامداری‌ها، اراضی کشاورزی، چاه‌ها، چشمه‌ها، قنوات و سازه‌های آبخیزداری بارگذاری شود.

وی با بیان اینکه به زودی پایگاه اطلاعات داده بخش کشاورزی با حضور استاندار رونمایی می‌شود اظهار داشت: همه اطلاعات بخش کشاورزی در این بستر جمع‌آوری شده و درصدد هستیم در صورت تامین اعتبار، این سامانه را به سامانه هوشمند کشاورزی وصل کنیم.

جعفری با اشاره به اینکه در حوزه سرمایه‌گذاری حوزه‌های مختلف بخش کشاورزی ورود کرده‌ایم گفت: تکمیل چرخه ۱۱ محصول مزیت‌دار استان با احداث سردخانه، انبارها، سیلوها، گلخانه‌های هیدروپنیک، لبنیات و مواردی از این قبیل کامل می‌شود تا مردم بتوانند از ارزش افزوده تولید شده استفاده کنند.

وی افزود: در حوزه دیپلماسی غذایی دیداری با سردار طهماسبی قرارگاه غذایی سپاه داشتیم و قول‌های مناسبی برای صادرات قسمتی از محصولات تولیدی استان به‌ویژه در زمینه زرشک دادند که از این بابت قدردانی می‌کنیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی به اقدامات این سازمان در حوزه امنیت غذایی و تامین کالاهای اساسی مردم اشاره کرد و گفت: جهاد کشاورزی در نوروز تعطیل نبود تا بازار دچار اخلال نشود و مردم بتوانند کالاهای مورد نیاز خود را بدون دغدغه تامین کنند.

وی افزود: در این مدت هیچ نوع کمبود، التهاب، تشکیل صف برای دریافت کالاهای اساسی نداشتیم البته ممکن است مردم گلایه داشته باشند اما در بین مردم و پاسخگو بودیم چراکه رضایت مردم و تفسیر قانون به نفع مردم سرلوحه کار ما قرار دارد.

جعفری با اشاره به شناسایی حلقه‌های مفقود در حوزه کشاورزی و اقتصاد استان بیان کرد: اولین حلقه مفقود درخصوص پشم گوسفند است که از کشور مغلوستان پشم وارد در حالی که محصول استان سوخته می‌شد.

وی گفت: در این زمینه از قرارگاه فناوری و پیشران فناوری کل قوا در تهران که با تجهیزات پیشرفته در حوزه پشم نیز فعالیت دارند بازدید کردیم و مقرر شد پشم دام استان خریداری و برای تبدیل به تهران ارسال شود و سپس برای تبدیل به نخ به استان فرستاده شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: با توجه به اینکه دامداران استان درخصوص جذب نهاده‌های دامی با مشکل مواجه‌اند، سازمان و وزارت جهاد کشاورزی تبدیل به شمشیر دولبه تولیدکننده و مصرف‌کننده شده‌اند و باید منافع هر دو را کنار هم ببیند.

وی با بیان اینکه ارزان‌ترین قیمت گوشت در استان خراسان جنوبی است اظهار داشت: ایام عید و اوایل ماه رمضان قیمت تخم مرغ، مرغ و سایر اقلام در استان‌های همجوار افزایش یافت در حالی که افزایش قیمت در خراسان جنوبی نداشتیم.

جعفری از جذب ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای استان خبر داد و گفت: با توجه به سفرها و مروداتی که با مرکز داشتیم و دیدارهایی که با معاونان و حتی کارشناسان وزارتخانه برقرار شد توانستیم  بیش از ۵۰ میلیارد تومان اعتبار علاوه بر بودجه استان جذب کنیم.

وی به اقدامات شاخص دستگاه‌های زیرمجموعه جهاد کشاورزی استان اشاره کرد و افزود: در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری با توجه به درخواست‌های مردمی و عنایت ویژه رییس جمهور به مقوله آبخیزداری، منابع اعتباری ویژه و پایدار برای این منظور تا رقم ۱۲۰ میلیارد تومان دیده شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: همچنین پیگیری و پایداری ردیف اعتباری از محل اقدام ملی محرومیت‌زدایی برای آبخیزداری کشور و استان انجام شده است.

وی اظهار داشت: درخواستی مبنی بر آبخیزداری مشارکتی به وزارتخانه ارسال شد تا این سازه‌ها ۵۰ درصد توسط مردم و ۵۰ درصد توسط منابع طبیعی احداث شود و این طرح مورد استقبال سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور قرار گرفت و به استان ابلاغ خواهد شد.

جعفری گفت: خرید تضمینی گندم، تامین و ذخیره‌سازی گندم از کشاورزان و خرید دانه‌های روغنی، پرداخت مطالبات کشاورزان، ذخیره‌سازی محصول برای یک سال، تامین گندم کارخانجات از جمله اقداماتی است که در حوزه غله و بازرگانی انجام شده است.

وی بیان کرد: با توجه به قاچاق و فسادی که در حوزه آرد رخ داده، بخشی از آرد سهمیه مردم از مرزهای استان و با قیمت‌های گزاف خارج می‌شود که در این خصوص تدابیری اندیشیده شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: ۱۰۰ درصد کودهای شیمایی مورد نیاز بخش کشاورزی در استان تدارک دیده شده و بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ تن ذخیره کنونی کود است.

وی گفت: همچنین در حوزه نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی زمان صدور مجوزها سه ماه بود که به ۱۰ روز کاهش یافته است.

جعفری ادامه داد: افزایش به‌کارگری کارشناسان ناظر از ۳۰ به ۱۰۰ نفر ، حل و فصل مشکلات صدور مجوزها در کمیته‌های فنی، افزایش مراکز خدمات غیردولتی از چهار به ۶۰ مرکز و ساماندهی در صدور بارگاه‌های زرشک و عناب از دیگر اقدامات است.