فلج بل یک مشکل عصبی و شامل یک دوره غیرقابل توضیح از ضعف یا فلج عضلات صورت است که به طور ناگهانی شروع می‌شود و طی ۴۸ ساعت بدتر می شود. این عارضه ناشی از آسیب به عصب صورت (عصب ۷ جمجمه ای) است.

 

فلج بل می‌تواند هر فردی را در هر سنی مبتلا کند. اغلب در زنان باردار و افرادی که دیابت، آنفولانزا، سرماخوردگی یا سایر بیماری‌های دستگاه تنفسی فوقانی دارند، رخ داده و زن و مرد را به یک اندازه تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

چه چیزی باعث فلج بل می‌شود؟

 

به طور کلی، مشخص نیست که چه چیزی باعث فلج بل می‌شود. با این حال، پزشکان معتقدند که ممکن است به دلیل یک یا چند مورد از این مشکلات باشد:

 

  • مشکلات در سیستم ایمنی بدن
  • کاهش جریان خون به عصب شماره ۷ جمجمه‌ای که به عصب صورتی معروف است.
  • عفونت ناشی از ویروس که باعث تورم اعصاب صورت می‌شود.

 

علائم فلج بل چیست؟

 

علائم فلج بل می‌تواند به طور ناگهانی ظاهر شود. ممکن است متوجه شوید که نمی‌توانید در یک طرف صورت خود لبخند بزنید. ممکن است در صحبت واضح مشکل داشته باشید و ممکن است احساس خود را در چهره خود از دست بدهید. ممکن است کمی قبل یا در زمانی که ضعیف یا فلج می‌شود کمی درد در صورت داشته باشید.

 

ممکن است چشمان شما خشک شود، تاری دید داشته باشید، یک چشم به طور کامل بسته نشود و ممکن است احساس تحریک در چشم خود داشته باشید.

 

ممکن است نتوانید طعم غذا را به خوبی قبل بچشید. همچنین، ممکن است مشکلات شنوایی مانند شنیدن صداهای ناهنجار یا غیرعادی داشته باشید.

 

اگر هر یک از علائم شما بدتر شد به پزشک مراقبت های اولیه یا چشم پزشک خود اطلاع دهید.

 

اگر علائمی در دو طرف صورت خود دارید، ممکن است به بیماری دیگری غیر از فلج بل مبتلا باشید. اگر علائم شما در عرض چند هفته بهبود نیافت، پزشک ممکن است MRI را توصیه کند.

 

علائم فلج بل چقدر طول می کشد؟

 

برای حدود ۸ نفر از هر ۱۰ نفر، علائم فلج بل در حدود ۳ هفته شروع به بهبود می‌کند. علائم باید تقریباً در عرض ۲ تا ۳ ماه از بین بروند.

 

برخی از علائم ممکن است باقی بمانند، مانند مقدار کمی فلج صورت یا کاهش حرکت در یک طرف صورت. برای حدود ۲ نفر از هر ۱۰ نفر، علائم فلج بل هرگز از بین نمی‌روند.

 

فلج بل چگونه درمان می‌شود؟

 

هیچ درمانی برای فلج بل وجود ندارد. در بیشتر موارد، طی چند هفته خود به خود از بین می‌رود. اگر علت خاصی برای فلج بل شناسایی شود، مانند عفونت، آن علت درمان خواهد شد. در غیر این صورت، علائم در صورت نیاز درمان می‌شوند.

 

یکی از درمان‌های توصیه شده برای فلج بل، محافظت از چشم در برابر خشک شدن در شب یا هنگام کار با کامپیوتر است. مراقبت از چشم ممکن است شامل قطره چشم در طول روز، پماد هنگام خواب، یا اتاق مرطوب در شب باشد. این به محافظت از قرنیه در برابر خراشیده شدن کمک می‌کند، که برای مدیریت فلج بل بسیار مهم است.

همچنین پزشک شما بر اساس شدت علائم و سابقه سلامتی شما، ممکن است درمان دیگری را برای بیماری شما تجویز کند. مانند:

 

  • استروئیدها برای کاهش التهاب
  • داروهای ضد ویروسی مانند آسیکلوویر
  • مسکن یا حرارت مرطوب برای تسکین درد
  • فیزیوتراپی برای تحریک عصب صورت

 

مشاهده شده است که برخی از افراد ممکن است استفاده از درمان‌های جایگزین زیر در درمان فلج بل انتخاب کنند، اما هنوز، مطالعات انجام شده تاثیر آنها را تایید نکرده‌اند. درمانهایی مانند:

 

  • آرامش
  • طب سوزنی
  • تحریک الکتریکی
  • بیوفیدبک
  • ویتامین درمانی، از جمله B12، B6 و مواد معدنی روی

 

عوارض فلج بل چیست؟

فلج بل معمولاً به موقع برطرف می‌شود و عوارض طولانی مدتی ایجاد نمی‌کند. با این حال، در طول این بیماری، اکثر افراد مبتلا به فلج بل نمی‌توانند چشم خود را روی قسمت آسیب‌دیده صورت خود ببندند. بنابراین، محافظت از چشم در برابر خشک شدن در شب یا هنگام کار با رایانه بسیار مهم است.

 

زندگی با فلج بل

فلج بل معمولاً به موقع برطرف می‌شود و عوارض طولانی‌مدتی ایجاد نمی‌کند. با این حال مهم است که داروها را طبق دستور مصرف کنید. همچنین مهم است که از چشم آسیب دیده از خشکی محافظت کنید.

 

چه زمانی باید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی تماس بگیرم؟

فلج بل معمولاً در عرض ۲ هفته شروع به بهبود می‌کند، اما ممکن است ۳ تا ۶ ماه طول بکشد تا به حالت عادی برگردد. اگر بهبودی حاصل نشد یا علائم بدتر شد، مهم است که به پزشک خود اطلاع دهید.

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور

 

منابع: