مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی گفت: تجهیزات آموزشی آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای استان با هزینه‌کرد ۸۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور و ۲۰ میلیارد ریال اعتبارات استانی، به‌روز رسانی شده است.

حسن کامرانی  در نشست خبری به مناسبت هفته ملی کارآفرینی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای افزود: در راستای عدالت آموزشی تجهیزات همه رشته‌های آموزشی را به‌روز رسانی کردیم.

وی با اشاره به وجود ۱۹ مرکز آموزش ثابت با بیش از ۱۰۵ کارگاه ثابت و ظرفیت آموزشی سالانه بیش از ۲۰ هزار نفر در استان گفت: ۵۵۰ حرفه آموزشی در بخش خدمات، صنعت و فرهنگ و هنر به کارآموزان آموزش داده می‌شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی ادامه داد: سال گذشته بیش از ۲۳ هزار و ۷۸۳ نفر در قالب چهار میلیون و ۳۲ هزار و ۴۴۳ نفر ساعت در این مراکز آموزش دیدند همچنین ۳۶۸ آموزشگاه بخش خصوصی وجود دارد که همه این آموزشگاه‌ها با هزینه مصوب سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای آموزش‌های مهارتی را دنبال می‌کنند.

وی گفت: پارسال هشت هزار و ۱۵۰ نفر در قالب یک میلیون و ۵۳۶ هزار و ۷۴۴ نفر ساعت با برگزاری ۴۱۲ دوره در این مراکز آموزش دیدند.

کامرانی‌ فرد با بیان اینکه سال گذشته ۱۴۷ مجوز جدید آموزشگاه آزاد در خراسان جنوبی صادر شد افزود: از مجموع آموزش‌های ارائه شده در این مدت ۲۲ هزار و ۱۲۷ نفر معرفی به آزمون شدند که ۸۲ درصد آنان قبول شده‌اند.

وی گفت: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در استان برای ۱۹ گروه هدف از جمله کودکان کار، زنان سرپرست خانوار، اتباع خارجی، سربازان، دانش آموزان، دانشجویان و زندانیان برنامه‌ریزی می‌شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان جنوبی افزود: امسال چهار مجوز مرکز مدیریت و مشاوره شغلی دانشجویان و سال گذشته ۱۰ مجوز را در دانشگاه‌های استان صادر کردیم.

وی متنوع بودن روش‌های اجرای آموزش، ارائه گواهیانه آموزشی با استاندارد جهانی و تطبیق با نیاز بازار کار را از ویژگی‌های دوره‌های آموزش فنی و حرفه‌ای ذکر کرد و گفت: اردوهای جهای اداره‌ کل آموزش فنی و حرفه‌ای در مناطق محروم در قالب خدمات فنی و مهندسی و آموزش‌های کوتاه مدت برگزار می‌شود.

کامرانی فرد اضافه کرد: ۲ پروژه عمرانی نیمه تمام در شهرستان‌های طبس و زیرکوه در دست اجرا داریم که مرکز طبس با بیش از ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

وی از ثبت مجمع خیرین مهارت در سال جاری خبر داد و گفت: طرح تابستانه مهارت نیز برای جامعه هدف دانش‌آموزان سنین ۱۲ تا ۱۸ سال در تابستان امسال به طور رایگان در دست اجراست.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی افزود: هزار و ۴۷۸ دانش آموز در بخش دولتی و ۲۸۰ نفر در بخش غیردولتی با بیش از ۴۰۰ دوره در این طرح ثبت‌نام کردند.

وی با اشاره به تجهیز و راه‌اندازی سه دپارتمان تخصصی و ملی در خراسان جنوبی گفت: دپارتمان تخصصی معدن در نهبندان با ۶۰ میلیارد تومان تجهیزات، دپارتمان لاستیک در کویر تایر و دپارتمان گوهر تراشی و گوهر شناسی در فردوس را داریم که آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در سطح ملی را ارائه می‌دهند.

کامرانی‌ فرد از راه‌اندازی نمایشگاه دایمی فروش صنایع دستی در بیرجند نیز خبر داد و گفت: این نمایشگاه در مرکز خواهران بیرجند راه‌اندازی شده که بانوان کارآفرین محصولات خود را به فروش می‌رسانند و ۷۰ درصد کارآموزان مرکز خواهران بیرجند با دریافت آموزش‌های مختلف به درآمدزایی می‌رسند.

وی با بیان اینکه مرکز فنی و حرفه‌ای برادران بیرجند بیشتر در خوشه صنعت فعالیت دارد ادامه داد: وجود خوابگاه شبانه روزی برای کارآموزان نقاط دوردست و مرزی از ظرفیت مرکز برادران است که با همراهی خیرین بعد از ۱۰ سال تعطیلی فعال شده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۶۵ درصد مهارت آموزان مشغول به کار شده‌اند بیان کرد: در حوزه مهارت آموزی هدف ما در کنار ارتقای تجهیزات آموزشی، آموزش رشته‌های مورد نیاز و اقبال استان است.

وی افزود: نیازسنجی آموزش مورد نیاز استان را از دستگاه‌های اجرایی متولی احصا می‌کنیم و در چند سال اخیر ضریب مهارت آموزی در بین دانشجویان افزایش یافته است.

کامرانی‌ فرد اظهار داشت: سال گذشته ۹ نفر به مسابقات ملی مهارت اعزام شدند که هشت نفر مدال گرفتند و خروجی ما در مسابقات ملی مهارت نشان از ارتقای آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در خراسان جنوبی دارد.

وی از برگزاری مرحله استانی المپیاد ملی مهارت در هفته ملی کارآفرینی خبر داد و گفت: امسال به دنبال ارائه آموزشی‌های کیفی به کارآموزان هستیم.

ششم مرداد روز ملی کارآفرینی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نام دارد و آغاز هفته‌ای به همین نام است.