معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی از جذب ۸۲ درصد تسهیلات بند “الف” تبصره ۱۸ قانون بودجه در استان خبر داد و گفت: تلاش ما این است که تا پایان شهریور ماه جذب حداکثری را داشته باشیم.

 جواد اشرفی  در نشست کمیته استانی بند “الف” تبصره ۱۸ قانون بودجه افزود: ۲ هزار و ۸۸۶ طرح به مبلغ ۲ هزار و ۲۲۷ میلیارد تومان و با اشتغالزایی ۹ هزار و ۸۰۰ نفر به دبیرخانه و کمیته استانی ارسال شده و مورد بررسی قرار گرفته است.

وی گفت: تاکنون از این مقدار، تسهیلات مربوط به هزار و ۱۰۴ طرح به مبلغ ۶۰۲ میلیارد تومان پرداخت شده و کل تسهیلات اختصاص یافته به استان مبلغ ۷۴۴ میلیارد تومان بوده است.

معاون استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: تاکنون ۸۲ درصد تسهیلات بند “الف” تبصره ۱۸ متعلق به سال ۱۴۰۰ جذب شده و خراسان جنوبی به این لحاظ در مقایسه با دیگر استان‌های کشور رتبه بسیار خوبی دارد.

وی با اشاره به اینکه ۴۸۸ طرح اشتغالزایی به دلیل برخی موانع برگشت داده شده است افزود: سلیقه‌ای عمل کردن شعب برخی بانک‌ها در اخذ تضامین و وثایق، طولانی بودن روند بررسی پرونده‌ها توسط برخی بانک‌ها و پرداخت نشدن تسهیلات توسط برخی بانک‌ها به دلیل رتبه اعتباری پایین متقاضیان و الزام مجریان طرح به داشتن بیمه تأمین اجتماعی از جمله موانع پیش‌روی تسهیلات بند “الف” تبصره ۱۸ در استان است.

اشرفی با اعلام اینکه ۷۴۰ طرح در مرحله انعقاد قرارداد است گفت: درخواست ما از بانک‌ها این است که همه تلاش خود را برای پرداخت این تسهیلات به کار گیرند.

وی با تاکید بر اینکه بانک‌های خصوصی باید با پرداخت تسهیلات به سرمایه‌گذاران در خدمت توسعه استان باشند تصریح کرد: در صورت نبود همراهی بانک‌ها در این زمینه از ابزار محدودیتی در اختیار مجموعه اداری استان استفاده خواهیم کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی درخصوص رتبه‌بندی نسبت پرداختی به حجم تخصیص تسهیلات توسط بانک‌های عامل گفت: بانک صنعت و معدن با ۱۲۴ درصد، صندوق کارآفرینی امید با ۸۸ درصد، بانک کشاورزی با ۷۱ درصد و بانک توسعه تعاون با ۶۹ درصد در این زمینه به ترتیب بیشترین حجم پرداخت تسهیلات مربوطه را داشته‌اند.

وی با تاکید بر اینکه همه باید در راستای توسعه اقتصادی استان گام برداریم افزود: درخواست ما از بانک‌های عامل این است که بیش از گذشته در زمینه پرداخت تسهیلات مساعدت داشته باشند تا با پرداخت تسهیلات، روند سرمایه‌گذاری در استان شتاب بگیرد.

اشرفی اظهار داشت: درخصوص پیگیری مشکلات پیش روی روند پرداخت تسهیلات اشتغالزایی، همراهی لازم صورت می‌گیرد.

بنا به این گزارش در این کمیته روند پرداخت تسهیلات بند “الف” تبصره ۱۸ قانون بودجه در استان خراسان جنوبی متعلق به سال ۱۴۰۰ مورد بررسی قرار گرفت و مدیران بانک‌های عامل و دستگاه‌های اجرایی درباره وضعیت اختصاص و جذب تسهیلات مربوطه، توضیحات لازم را ارائه کردند.

تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه کشور که از سال ۱۴۰۰ برقرار شده، جزو اقداماتی محسوب می‌شود که با هدف ایجاد رونق تولید برای طرح‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری اشغال‌آفرین در نظر گرفته شده و از جمله مهمترین ابزار ایجاد و حفظ اشتغال در استان‌ها است.

در تبصره ۱۸ قانون بودجه ایجاد اشتغال هدف‌گذاری شده و نرخ سود این تسهیلات در مناطق برخوردار ۱۴ درصد و در مناطق کمتر توسعه‌یافته ۱۲ درصد لحاظ شده است.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور