سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت:صنعت گوهرسنگ، مزیت منطقه‌ای خراسان جنوبی است.
مهدی جعفری با بیان این مطلب، خاطرنشان کرد: گوهرسنگ استان در قالب زنجیره ارزش راهبردی در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران معرفی شد.
🔹وی افزود: توانمندی در صادرات، تنوع و کیفیت بالای این گوهر خدادادی سبب شد سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی استان به عنوان یکی از زنجیره‌های مهم ارزش خراسان جنوبی در کنار زرشک در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ در معرفی شود.
🔹به گفته وی؛ تاکنون پنج نشان جغرافیایی فلورین طبس، عقیق شکوفه بهاری فردوس، عقیق شجر زیرکوه، عقیق پائیزه سه قلعه و گارنت نهبندان در حوزه گوهرسنگ خراسان جنوبی به ثبت ملی رسیده است.
🔹سرپرست معاونت اقتصادی استانداری ادامه داد: روستای خور به عنوان روستای ملی گوهرسنگ‌ ثبت شده و فردوس نیز به عنوان شهر ملی گوهرسنگ‌ مراحل نهایی ثبت را طی می کند.
🔹جعفری درخصوص فرصت‌های کلیدی زنجیره ارزش گوهرسنگ‌ استان گفت: وجود ذخایره غنی انواع سنگ‌های نیمه قیمتی در کشور و کشورهای همسایه از جمله افغانستان و پاکستان، ساخت داخلی تجیهزات و ارزش افزوده بسیار بالا و بالغ بر هزار درصد، رشد بالای گردش مالی این صنعت، بازار داخلی قابل توجه و بازار منطقه‌ای بسیار قوی امارات متحده عربی و نیاز به سرمایه نسبتاً پایین، از مهمترین فرصت‌های کلیدی این زنجیره ارزش در خراسان جنوبی است.
🔹وی با اشاره به وجود ۴۵۵ کارگاه تراش گوهرسنگ در خراسان جنوبی، گفت: آمار اشتغال حوزه فرآوری گوهرسنگ‌ها در استان بالغ بر هزار و ۲۰۰ نفر است.
🔹به گفته وی؛ بهبود فرآیندهای استخراج گوهرسنگ، بهبود روش‌ های پردازش گوهرسنگ، بهینه‌سازی زنجیره تأمین ، ایجاد سیستم‌ های کنترل کیفیت گوهرسنگ و بهبود فرآینده‌های بازاریابی و برندسازی از مهمترین عوامل در ارتقای فرآیندی گوهرسنگ‌هاست.
🔹سرپرست معاونت اقتصادی استانداری در ادامه ایجاد ارتباط بین زنجیره گوهرسنگ و زنجیره جواهرات، ظروف لوکس و تزئینی، پوشاک و چرم را از عوامل مهم در ارتقای گوهرسنگ‌ها ذکر و اضافه کرد: افزایش کیفیت محصول، تنوع و توسعه محصولات و بهبود کیفیت در طراحی و تراش از مهمترین عوامل در ارتقاء محصولی سنگ‌های نیمه قیمتی است.
🔹وی افزود: توسعه فعالیت‌های با ارزش افزوده بالاتر و هزینه کمتر، شناخت حلقه‌های مفقوده و حرکت به سمت حلقه‌های دارای ارزش افزوده بیشتر و نیز ایجاد ساز و کار مدیریت فرآیندهای درون زنجیره ارزش از جمله عوامل مهم در ارتقای عملکرد این محصول راهبردی و زنجیره ارزش استان است.
🔹جعفری با بیان اینکه تقریباً تمامی شهرهای استان دارای انواعی از سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی است که می‌توان در راستای اشتغال و توسعه اقتصادی از آن بهره برد، بیان کرد: وجود مرز مشترک با کشور افغانستان و نیروی آموزش دیده مزیت منطقه‌ای خراسان جنوبی در صنعت گوهرسنگ است.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور