مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۱ وقف جدید به ارزش یک میلیارد و ۴۵۹ میلیون تومان در چهار شهرستان استان ثبت شد.

حجت‌ الاسلام احمد بخشی پور روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: این وقف‌ها که منفعتی بوده (اجرای نیت از محل درآمد موقوفه) در شهرستان‌های خوسف، بیرجند، نهبندان، قاینات و درمیان ثبت شده است.

وی بیان کرد: پرداخت هزینه‌های مسجد جامع و برگزار کلاس‌های آموزش قرآن در خوسف، برگزاری اعیاد شعبانیه، بازسازی بقاع و عتبات عالیات، اطعام عزاداران در دهه اول ماه محرم، شام غریبان، درمان فقرا و مساکین، برگزاری اعیاد مذهبی، خرید پوشاک، لوازم التحریر و ختم قرآن از جمله نیات این وقف‌ها بوده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با اشاره به فرارسیدن ماه مبارک رمضان اظهار داشت: با توجه به شیوع کرونا و اعلام محدودیت‌های کرونایی در استان دهه اول ماه رمضان مراسم به صورت مجازی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به فر رسیدن ماه ضیافت الهی و اینکه موقوفاتی داریم که نیات مشخص با موضوع زمان و مکان دارد از طرفی با توجه به شیوع ویروس کرونا محدودیت‌هایی ایجاد شده که قدرت نداریم برای تبلیغ فرهنگ دینی و چگونگی بهره‌برداری از این ماه و نیات موقوفات اقدام کنیم.

حجت الاسلام بخشی پور گفت: با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی امکان برگزاری مراسم به صورت حضوری در آن دسته از بقاع متبرکه که دارای فضای باز هستند، فراهم است.

وی تصریح کرد: در این مدت ۱۰ مبلغ و روحانی بومی و ۹ نفر مبلغ اعزامی در بقاع متبرکه به تببین معارف دینی خواهند پرداخت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی عنوان کرد: همچنین در ماه مبارک رمضان از آیت الله فاضل گلپایگانی استاد عالی حوزه و دانشگاه دعوت شده که سخنرانی مراسم را بر عهده بگیرند.

وی از پخش سراسری و برگزاری ۲۷ برنامه توسط صدا و سیمای استان خبر داد و گفت: برگزاری محفل انس با قران با حضور قاری بین‌المللی حمیدرضا احمدی وفا و قاریان استانی در هشت بقاع متبرکه از دیگر اقدامات پیش بینی شده است.

حجت الاسلام بخشی پور با بیان اینکه محافل تلاوت قرآن کریم به صورت مجازی در ۱۷ بقعه متبرکه استان پخش خواهد شد افزود: در خصوص برنامه‌های شب‌های قدر و احیا با توجه به روند شیوع کرونا هنوز امکان برنامه‌ریزی و اعلام برنامه‌ها نیست.

وی بیان کرد: سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا نیات موقوفات که در زمینه پخت اطعام، برگزاری مراسم و سخنرانی بود با اخذ مجوز از نماینده ولی فقیه در استان تبدیل به سبد غذایی و بین نیازمندان توزیع شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی اظهار داشت: امسال نیز در صورت برگزاری مراسم و طبخ افطاری، نیات واقفین در این حوزه در قالب سبد غذایی تهیه و در اختیار افراد نیازمند قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه پیش بینی شده حدود ۶۲۰ سبد غذایی از محل نیات موقوفات توزیع شود عنوان کرد: همچنین از محل نیات افطاری نیز طبخ و توزیع ۱۱ هزار و ۸۰۰ غذای گرم پیش بینی شده است که به صورت بیرون بر خواهد بود.

حجت الاسلام بخشی پور گفت: تعطیلات نوروز امسال طرح آرامش بهاری در ۲۰ بقعه و مراسم تحویل سال در ۲۷ بقعه برگزار شد.

وی ادامه داد: ضدعفونی و گندزدایی ۳۲ بقعه که در ایام تعطیلات مراجعه کننده داشته و همکاری ۱۰ مبلغ بومی و ۱۳ مبلغ اعزامی در طرح آرامش بهاری از دیگر برنامه‌های این ایام بود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان جنوبی عنوان کرد: برگزاری ایستگاه بهداشت و سلامت در سه بقعه متبرکه و برگزاری اعیاد شعبانیه به ویژه جشن نیمه شعبان و برگزاری پنج کاوران شادی از دیگر اقداماتی بود که در استان اجرا شد.