مهندس سید محمد مجابی  قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور مجلس در گفت و گو با خبرنگاران خراسان جنوبی افزود:

مهتمرین بحثی که باید در برنامه ششم داریم توجه به الگوی تولید، توزیع و مصرف است. استان خراسان جنوبی با توجه به وضعیت خشکسالی چندین ساله در این خصوص باید با جدیت بیشتری تلاش کند.

در این سفر بحث بر این است که تاکنون چقدر در تغییر الگوی کشت موفق عمل کرده ایم اینکه از محصولات پر اب بر به سمت محصولات کم اب حرکت می کنیم و برخی گونه های گیاهی خاص با این منطقه سازگار است.

در استانی با این شرایط باید کشاورزی، پرورش دام و طیور با شرایط اقلیم سازگار باشد انچه در این سفر دنبال می شود اینکه با توجه به خشکسالی، از منابع اب به درستی و بهینه تر استفاده شود به اصلاح و بهبود قنواتی که در استان سبقه طولانی دارد پرداخته شود که امید است با اعتباراتی که مجلس مصوب کرده به ویژه حوزه اصلاح قنوات اقدامات بیشتری در استان شاعد باشیم.

وی در خصوص نهاده های دامی گفت: یکی از مشکلات دامداران قیمت بالای نهاده های دامی است آنچه نیاز کشور است با ارز مشخصی که دولت در نظر گرفته و مابه التفاوت آن پرداخت می شود تامین نهاده های دامی صورت می گیرد و در مواردی که نیاز بر خرید تضمینی محصولات دامی باشد در بررسی ها مورد استفاده قرار می گیرد سال گذشته برای نخستین بار خرید تضمینی زعفران در خراسان جنوبی انجام شد.

وی در ارتباط با بسته بندی محصولات استراتژیک استان و صنایع تبدیلی گفت: آنچه در این حوزه است با حمایت سیستم بانکی اتفاق خواهد افتاد.

وی بیان کرد: یکی از برنامه های ما این است که چرخه تولید را درست طی کنیم تا از ابتدای تولید محصول تا فراوری آن انجام شود که این در شیوه های بانکی به ویژه کشاورزی مورد توجه قرار گرفته است.

وی در ارتباط با نگه داشت جمعیت در روستاهای مرزی افزود: در این زمینه بدون شک یکی از مهترین بحث ها به عنصر حیاتی اب برمی گردد.

وی اظهار کرد: شیوه های سازگار با اقلیم باید در این مناطق رعایت شود تا سکنای هموطنان این استان امکان پذیر باشد و این امکان وجود نخواهد داشت مگر اینکه خودمان راسازگار کنیم چون استحصال و میزان اب در این شرایط وجود دارد باید سیستمی انتخاب کنیم که مردم ایران با فرهنگ غنی که این سازگاری را داشته اند به همان روند ادامه دهند.

قنات و کاریز جزو ابداعات کشور ماست همینطور انواع سیستم هایی که قادر به تحمل گرما باشد، باید تاب اوری مان را نسبت به محیط افزایش دهیم.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله