نوشته سید محمد علی سجادی

 

۱۴ تیرماه در تقویم جمهوری اسلامی ایران، با عنوان روز قلم نامگذاری شده است و این عنوانگذاری ، نشان دهنده این است که قلم، توانایی هایی دارد  از جمله بیان افکار افراد، مخرب و سازنده بودن و … .

 

« ن والقلم و ما یسطرون» ؛ همین یک آیه کفایت می کند تا بدانیم قرب و منزلت این وسیله در آستان حضرت باری تعالی چقدر است؛ خدایی که در قرآن به ذات لایزال خویش، ماه ، خورشید و روز قیامت قسم یادکرده است ، قلم را نیز در زمره سوگندهای خود قرار داده تا نشان دهد اهمیت سلاح دانشمندان چقدر است.

 

در جمهوری اسلامی ایران همانند سایر دوران ، سعی شده است تا در حد توان و قدرت اندیشه و عقل انسان، ارزش و مقام قلم گرامی داشته شود زیرا همین قلم میتواند هم آزاد کند و هم دربند سازد.

 

در جریان برخی از جنگ های مسلمانان در صدر اسلام، رسول خدا (ص) دستور می فرمود تا اسرایی که توانایی خواندن و نوشتن دارند، علم خود را به سایر مسلمانان که از این نعمت برخوردار نیستند ، نشر دهند تا آزاد شوند و این جنبه آزاد کننده قلم است اما اگر بخواهیم جنبه دربند کردن قلم را در نظر بگیریم ، باید به سخن حضرت علی (ع) استناد کنیم که میفرماید: دانش را با نوشتن دربند کنید.

 

بیان زبان و بیان قلم، دو نوع از طرق بیان افکار افراد است اما بیشتر علما ارزش بیان قلم را بیشتر می دانند از جمله علامه طبرسی (ره) که بیان زبان را فانی و بیان قلم را باقی می داند.

 

سنگ، چوب، استخوان ، پوست حیوانات و کاغذ از جمله ابزار و وسایل برای نوشتار در ادوار مختلف به شمار می روند و در حال حاضر با وجود قلم و کاغذ ، قلم مدرن پا به عرصه ها گذاشته است و میتواند علاوه برنگهداری اطلاعات و اخبار و …، آن را به میزان نامحدود برای افراد منتشر کند و این ابزارها ، رایانه ها و وسایل نوشتاری الکترونیک هستند که در سطوح و جنبه های مختلف از آن ها آستفاده می شود.

 

جا دارد دراین روز ، یادی کنیم از سید شهیدان اهل قلم، شهید والا مقام سید مرتضی آوینی که این لقب را مقام معظم رهبری به وی دادند ؛ فیلم روایت فتح که ساخته این انسان بزرگوار و شایسته است، ویژگی منحصر به فردی دارد و آن این است که در تیتراژ آن به جای ذکر اسامی عوامل مجموعه، تنها نوشته می شود « تهیه شده در گروه روایت فتح»

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله