معاون صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی گفت: امیدواریم با تعیین بوم کسب و کار سنگ‌های قیمتی و تکمیل زنجیره ارزش بتوانیم برای شهرستان خوسف یک نام ویژه و برندینگ خاص ایجاد کنیم.

، مریم جلالی در حاشیه بازدید از پهنه سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی شهرستان خوسف افزود: همه تلاش ما این است که جهان، خوسف را بشناسد و این گنج پنهان را کشف کنیم، با احترام به طبیعت و هنر و در نظر گرفتن همه شرایط سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نام خوسف را در جهان پرآوازه کنیم.

وی گفت: این مسئولیت ماست و از همین ماه همه تلاش خود را به همت تمامی مسئولان برای تکمیل زنجیره ارزش سنگ‌های قیمتی خوسف به کار می‌گیریم.

معاون صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی کشور بیان کرد: اینجا مزرعه سنگ‌های قیمتی و ارزشمندی است که به مدد هنر هنرمندان و دست صنعتگران خوسف می‌تواند تبدیل به ثروت شود.

وی افزود: مواد اولیه سنگ‌های گرانبها و تراش سنگی اینجا وجود دارد که در جهان نمونه است، ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای داریم که مسئولیت ما را برای بهره‌برداری درست و تولید ثروت بیشتر می‌کند تا بتوانیم در گام دوم انقلاب و در پیشران پیشرفت از این ظرفیت‌های خدادادی استفاده کنیم.

جلالی گفت: این سنگ‌ها سطح ظاهری دشت است و زیر آن حتما سنگ‌های قیمتی‌تری وجود دارد که نشان می‌دهد می‌توانیم زنجیره ارزش را از تولید، توزیع، طراحی و ایجاد محصول‌های جدید کامل کنیم.

بازدید از محل احداث مجتمع صنایع دستی خور

معاون صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از محل احداث مجتمع صنایع دستی نیز بازدید کرد و گفت: در این مجتمع‌ها گردانندگان مهمتر هستند لذا باید فضایی فراهم و با ایجاد کارگاه‌های مختلف، فضای پویایی ایجاد شود.

وی افزود: این مجتمع باید به عنوان یک مجتمع چند منظوره آموزش، نمایش و فروش در نظر گرفته شود و بدون شک راه‌اندازی آن در ایجاد اشتغال تاثیر مهمی خواهد داشت.

زنجیره ارزش سنگ‌های قیمتی شهرستان خوسف تکمیل می‌شود

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی هم گفت: این مجتمع در زمینی به مساحت ۱۱ هزار متر مربع با زیربنای چهار هزار و ۴۹۵ متر مربع احداث می‌شود.

هادی شاهوردی افزود: برای مجتمع صنایع‌ دستی روستای خور تعداد ۲۰ کارگاه هر کدام به مساحت ۱۰۰ متر مربع برای ۲۰ نفر با اولویت گوهرسنگ‌ها پیش‌ بینی شده است.

وی بیان کرد: کارگاه آموزشی بخش دولتی به مساحت هزار و ۵۰۹ متر مربع، فروشگاه، رستوران، سرویس بهداشتی، نمازخانه و پارک از دیگر جزئیات این پروژه است و در صورتی که وزارتخانه ۳۰ میلیارد ریال اعتبار دولتی برای کارگاه آموزشی اختصاص دهد مابقی اعتبار مورد نیاز از محل منابع استانی تامین خواهد شد.

فرماندار خوسف هم گفت: مردم مشتاق هستند و استقبال خوبی از این بازارچه خواهند کرد، افرادی که سرمایه داشته‌ باشند با اولویت سنگ‌ها در آن مشغول به فعالیت خواهند شد.

سید علی حسینی افزود: این مجتمع صنایع دستی در جاده ترانزیتی استان قرار دارد و ظرفیت خوبی برای شهرستان خوسف و استان ایجاد خواهد کرد.

بازدید از کارگاه تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی

معاون وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی در ادامه سفر به خراسان جنوبی از ۲ کارگاه تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی روستای خور هم بازدید کرد و از روند تولیدات، مشکلات و درخواست‌های صنعتگران مطلع شد.

جلالی در این دیدار که فرماندار خوسف، مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی و مسئولان شهرستان حضور داشتند بر تکمیل زنجیره ارزش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی منطقه تاکید کرد.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی هم گفت: براساس آمار تاکنون بیش از ۵۰ نوع سنگ قیمتی و نیمه‌قیمتی در خراسان جنوبی شناسایی شده است که شهرستان‌های خوسف، نهبندان، زیرکوه، سرایان و فردوس در این زمینه شاخص هستند.

شاهوردی افزود: روستای خور شهرستان خوسف در فاصله ۸۰ کیلومتری مرکز استان سال ۱۳۹۸ به عنوان روستای ملی گوهرسنگ‌ها به ثبت رسید و در این مدت کارگاه‌های متعدد سنگ‌تراشی در این روستا راه‌اندازی شده که زمینه اشتغال بخش عمده‌ای از اهالی روستا را فراهم کرده است.

زنجیره ارزش سنگ‌های قیمتی شهرستان خوسف تکمیل می‌شود

وی گفت: سنگ‌های عقیق روستای خور متنوع و رنگارنگ بوده و بیشتر از نوع کاملین قرمز، سبز خزه‌ای، اونیکس مشکی و سارد است همچنین سنگ عقیق خراسان جنوبی از جمله روستای خور از نظر رنگ در سطح کشور بی‌نظیر است.

پیش‌بینی برگزاری هفته فرهنگی خوسف در مجموعه سعدآباد

معاون صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی کشور در بازدید از ظرفیت‌های صنایع‌ دستی و گردشگری شهرستان خوسف هم گفت: برگزاری هفته فرهنگی خوسف در مجموعه سعدآباد تهران را برنامه‌ریزی می‌کنیم تا ظرفیت‌های خاص این منطقه از جمله سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی آن در سطح کلان معرفی شود.

وی تصریح کرد: یکی از ضروریات این شهرستان، تشکیل تعاونی تامین نیاز در حوزه سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی است همچنین باید طرح جامع توسعه خوسف براساس برندینگ تهیه شود تا زمینه‌های لازم و فضایی برای توسعه منطقه مبتنی بر درآمدزا بودن با حداقل هزینه‌ها باشد.

فرماندار خوسف نیز گفت: باید برای سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی خوسف یک‌ برند (ویژند) خاص در نظر گرفته شود.

حسینی از معاون صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی کشور درخواست کرد که محصولات تولیدی شهرستان خوسف به‌ویژه گوهرسنگ‌ها در نمایشگاه اختصاصی تهران به نمایش گذاشته شود.

معاون صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی امروز وارد بیرجند شد و هدف اصلی از این سفر دو روز بازدید از ششمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی خراسان جنوبی با محوریت هنر دست و سنگ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی بیرجند است.

جلالی در نخستین روز حضور در خراسان جنوبی با سفر به شهرستان خوسف از روستای خور، کارگاه سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی و کارگاه مله بافی  بازدید کرد.

بازدید از روستای خراشاد بیرجند به عنوان تنها روستای ثبت جهانی خراسان‌ جنوبی در هنر توبافی از دیگر برنامه‌های معاون صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی کشور در این سفر است.

ششمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی خراسان جنوبی با محوریت هنر دست و سنگ با حضور صنعتگرانی از ۲۶ استان کشور ۲۹ آبان افتتاح شد و تا سوم آذر در قالب ۲۱۴ غرفه میزبان علاقمندان است.

نوشته و خبر نگار : احمد کاشانی  دبیر سرویس گردشگری و میراث و ا.حسن پور